Meta представи Quest 3S – най-новия сет за виртуална реалност на подразделението Reality Labs на компанията, който е по-евтина от предшественика си.

Устройството ще бъде пуснато в продажба на 15 октомври на цена от 299 долара, което е по-малко от началната цена от 499 долара за Quest 3 от 2023 г., подчертава CNBC.

Представител на Meta заяви, че буквата „S“ в Quest 3S означава „старт“ - като при започване на работа с VR.

Устройството може да се използва за гледане на филми, както и за VR фитнес приложения и игри, заявиха още от Meta на събитието Connect в Калифорния. Компанията позиционира новия продукт като мултитаск компютър, който ще се конкурира с пуснатия на пазара през февруари Vision Pro на Apple за 3499 долара.

В допълнение към Quest 3S, в Meta представи и най-новия си прототип на умни очила с добавена реалност и обяви множество нови функции за своя чатбот Meta AI.

Предишните устройства Quest бяха най-продаваните в тази категория с милиони доставки благодарение на интензивния маркетинг и по-ниската цена от тази на много конкуренти, но тези усилия още не са предизвикали културен феномен или софтуерна екосистема около VR.

65 млрд. долара за хардуерни усилия

Включвайки придобиването на Oculus през 2014 г., Meta е вложила над 65 млрд. долара в хардуерните си усилия.

Главният изпълнителен директор Марк Зъкърбърг защити разходите на компанията като стратегическа инициатива за предотвратяване на Apple да контролира бъдещите хардуерни платформи.

Въпреки че сред разработчиците на VR имаше надежда, че навлизането на Apple на пазара ще предизвика вълна от нови приложения, докладите сочат, че продажбите са били в малки обеми, под 1 милион, отчасти поради високата цена на устройствата.

Много от новите функции на Quest 3S имат аналози във Vision Pro, включително режим, позволяващ устройството да се използва в самолет, и симулиращ преживяване в голям киносалон.

Meta изтъкна, че VR сетът използва камери и сензори от външната страна на устройството, за да показва видео в реално време. Тази функция цели да накара потребителите да се чувстват така, сякаш гледат през дисплей и позволява да взаимодействат с реалния свят, докато държат сета на главата си.

Мултитаскинг

Компанията подчертава способността на Quest 3S да изпълнява мултитаскинг и да стартира приложения, позиционирайки го като компютърно устройство, а не като игрова конзола.

„Всички неща, които можете да правите с компютър с общо предназначение, Quest е пълният пакет“, заяви Зъкърбърг.

Устройството работи с четири приложения едновременно на плаващи екрани, включително видеоклип в YouTube, браузър, Amazon Music и магазина за приложения на Meta.

Демонстрацията на новия продукт обаче не премина гладко. Приложението Amazon Music се сриваше, контролите на прозорците изчезваха, а контролерите на Meta заспиваха след няколко минути, ако потребителят не натискаше бутони, допълва CNBC.

Освен Quest 3S, Meta обяви и намаление на цената на миналогодишния Quest 3 za версията с 512 GB от 649 на 499 dolara. Quest 3 има по-усъвършенствани лещи и по-добър екран с по-висока разделителна способност от Quest 3S. Освен това Meta ще преустанови производството на Quest Pro за 999 долара, пуснат през 2022 г., както и на по-стария Quest 2.

Зъкърбърг: Това е нашият път

Мотивите на Марк Зъкърбърг да харчи толкова много за VR е убеждението му, че технологията ще се превърне в леки, прозрачни очила, наслагващи компютърни графики и информация върху реалния свят. Инвестициите в софтуер и хардуер за VR са ранни стъпки към тези очила, чието разработване може да отнеме до десетилетие, обясни по-рано технологичният лидер.

В сряда той показа ранна концепция как биха могли да изглеждат тези очила. Дебелият прототип с черна рамка, наречен Orion, няма да се продава на потребителите, но Meta ще го използва вътрешно, докато продължава да работи по потребителските очила, които се надява един ден да продава.

„Това е пътят, по който вървим“, поясни Зъкърбърг.

Meta се надява, че следващата версия на Orion ще бъде достъпна за потребителите като първите пълноценни очила с изкуствена реалност на компанията, допълни той, без да дава график кога ще стане това.

Orion е първият „напълно функциониращ“ прототип на AR очила на Meta, който използва компонент от гривна, улавящ невронните сигнали на потребителите и позволяващ да управляват очилата с мозъка си. Тази технология е резултат от придобиването на CTRL-Labs през 2019 г. от компанията.

Orion дава възможност на потребителите да играят игри, да работят с няколко прозореца, да провеждат видеоконференции с хора от цял свят, представени от реалистичен аватар, допълни още Зъкърбърг.

Прототипът на Orion се появява седмица след като Snap обяви петото си поколение очила Spectacles AR. Те ще бъдат достъпни само за разработчици, които трябва да се ангажират да плащат по 99 долара на месец в продължение на една година, ако искат да създават AR приложения за устройството, допълва CNBC.

Това не е първият път, в който Meta публично разкрива прототип на бъдещи устройства или изследователски проекти, за да покаже на инвеститорите и служителите накъде се насочват технологиите за VR и AR. Очилата Orion са подобрение на Project Nazare, прототип на умни очила, които Зукърбърг обяви през 2021 г., когато Meta промени името си от Facebook.

Нови функции за Ray-Ban

На този етап Meta продава очила с вградена камера в партньорство с EssilorLuxottica, наречени Ray-Ban Meta, чиято цена започва от 299 долара и беше обявена през 2023 г. Въпреки че тези очила нямат дисплеи, имат малки високоговорители, които позволяват да възпроизвеждат музика или да взаимодействат с гласовия асистент Meta AI.

В рамките на събитието в сряда Meta обяви нови функции за Ray-Ban. Те ще могат да откриват, когато потребителят чете надпис на испански език, и при поискване ще могат да превеждат в ухото му.

Камерата ще може да сканира QR кодове, както и да извлича информация като заглавия на книги от направени снимки. Друга нова способност на очилата е да запомнят факти, като например къде е паркирал потребителят.

Ли-Чен Милър, вицепрезидент на продуктовия отдел, отговарящ за Ray-Ban Meta, заяви пред CNBC, че когато пътува, използва очилата, за да прави снимки на вратата на хотелската си стая, а по-късно иска от Meta AI да си припомни номера ѝ. Тези функции ще бъдат налични „по-късно тази година“, заявиха от компанията.

По данни на компанията за пазарни проучвания IDC през първите три тримесечия от умните очила Ray-Ban Meta са продадени повече от 730 000 броя. През юли Зъкърбърг заяви пред инвеститорите, че те са „по-голям хит от очакваното“.

Миналата седмица EssilorLuxottica и Meta обявиха, че са разширили партньорството си за разработване на още умни очила.

AI, който говори

Зъкърбърг представи и подобрения в чатбота Meta AI, които ще позволят на потребителите да взаимодействат с него, като използват гласа си в допълнение към писмените подкани. Те ще могат да водят разговорни разговори, да извършват действия, използвайки гласа си, като например да кажат на Meta AI да направи снимка, говорейки на смартфона си.

За новата функция компанията използва компютърно генерирани гласове на известни личности.

Новата гласова функция, наподобяваща Siri, ще бъде достъпна от следващия месец за потребителите на WhatsApp, Instagram, Facebook и Messenger в САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия.

Съобщението идва ден след като конкурентът OpenAI, създател на ChatGPT, обяви усъвършенствана гласова функция за абонатите на премиум услуга.

Новите функции на чатбота на Meta се основават на модела на AI Llama. В сряда Meta обяви по-нова версия Llama 3.2. Този актуализиран модел може да разбира както изображения, така и текст, което е подобрение в сравнение с неговите предшественици, които генерираха отговори на писмени подкани на потребителите.