TikTok се готви да остане в САЩ с отделен алгоритъм за американски потребители
Стратегията, известна вътрешно като M2, е с краен срок септември и може да е най-голямото техническо прекъсване между операциите на TikTok в САЩ и международния му бизнес, според източници на Reuters
&format=webp)
Китайската платформа TikTok подготвя самостоятелно приложение за потребителите в САЩ, което се очаква да работи с отделен алгоритъм и система за данни, като по този начин ще положи основите на потенциална сделка, организирана от президента Доналд Тръмп.
През последните месеци разработчиците на приложението са успели да изградят нова, специфична за САЩ версия на TikTok чрез прехвърляне и дублиране на кодовата база – включително модели на изкуствения интелект, алгоритми, функции и данни на потребителите, заявиха за Reuters служители на компанията, пожелали анонимност.
Този ход може да разреши дългогодишните дебати, поставящи компанията майка ByteDance в центъра на технологичното съперничество между САЩ и Китай.
ByteDance и TikTok отказаха коментар по темата.
Не е ясно и дали Пекин е одобрил плана за копиране на алгоритъма или за продажба на TikTok в САЩ.
Според Reuters стратегията, известна вътрешно като M2, е с краен срок септември и може да представлява най-голямото техническо прекъсване между операциите на TikTok в САЩ и международния му бизнес.
Очаква се промяната да се отрази на начина, по който 170 милиона американски потребители получават достъп до глобално съдържание, и на начина, по който създателите извън САЩ печелят пари в платформата.
Новото приложение, предназначено само за САЩ, е проектирано да функционира самостоятелно, подобно на Douyin – версията на TikTok, достъпна изключително в континентален Китай. Потребителите извън САЩ няма да имат достъп до американската версия в магазините за приложения, твърдят източниците.
Въпреки че се очаква текущото съдържание да бъде прехвърлено в новото приложение, остава неясно до каква степен съдържанието от глобалните приложения на TikTok ще бъде интегрирано във версията за САЩ.
Очаква се приложението да използва само данни от американски потребители за обучение на алгоритми, което още повече ще го отдалечи от глобалните системи на TikTok, допълват източниците. В резултат на повечето потребители ще се препоръчва съдържание, генерирано в САЩ.
Стремежът за отделяне е в ход от месеци, тъй като ръководителите на ByteDance подготвят различни планове за предотвратяване на забраната на приложението в САЩ – стъпка, която се изисква от новото законодателство във връзка със сигурността на данните.
Бъдещето на приложението, използвано от почти половината от американците, е поставено под сериозен риск, тъй като законът от 2024 г., приет с огромна двупартийна подкрепа, изисква китайската ByteDance да се освободи от TikTok.
Представители на Вашингтон заявиха, че собствеността на приложението прави компанията зависима от китайското правителство и че Пекин може да използва това, за да провежда операции за влияние върху САЩ и да събира данни за американските потребители.
След изтичането на първия краен срок през янури тази година и краткия момент на „затъмнение“, TikTok започна да премества данните на потребителите извън САЩ от американските центрове за данни, управлявани от Oracle, като гарантира, че само данните на американските потребители остават на сървъри в САЩ, проправяйки път за разделяне на американския и международния бизнес, според източниците.
От миналата година компанията работи и по отделянето на кодовата база за основния си алгоритъм – ход, за който първо съобщи Reuters и който тогава беше отречен от компанията.
След като разделянето бъде завършено, основната технология и текущата разработка ще се управляват отделно от глобалния екип на TikTok, въпреки че някои служители на ByteDance биха могли да продължат да поддържат TikTok в САЩ в качеството на външни изпълнители, добawq един от източниците.
Това порaжда вътрешна загриженост дали алгоритъмът за САЩ ще остане толкова ефективен в дългосрочен план, колкото е днес, когато TikTok може да използва глобалния инженерен талант и продуктовия опит на ByteDance.
Проектът идва в момент, когато ByteDance е изправена пред продължаващ политически натиск във Вашингтон да се откаже от бизнеса си в САЩ.
През пролетта се работеше по сделка за отделяне на операциите на TikTok в нова компания, базирана в САЩ, но преговорите бяха замразени, след като Китай посочи, че няма да одобри сделка след обявените от Тръмп мита върху техни стоки.
Ако сделката в крайна сметка бъде финализирана, новото приложение се ще е собственост на съвместна компания, създадено от американски инвеститорски консорциум и ByteDance, който ще запази миноритарен дял.
Консорциумът, който се очертава като фаворит, включва настоящите акционери на ByteDance Susquehanna International Group, General Atlantic, KKR, както и нови инвеститори като Blackstone и Andreessen Horowitz. Oracle вероятно също ще придобие дял.
По време на предишните преговори китайските власти изразиха силно нежелание да разрешат отделяне на алгоритъма на TikTok, който се смята за ценно предимство на ByteDance и основен двигател на глобалната му популярност.
През 2020 г., когато администрацията на Тръмп за пръв път настоя за продажба на американския бизнес на TikTok, Китай актуализира правилата си за контрол на износа, за да обхване технологии като алгоритмите, като на практика предостави на правителството право на глас по отношение на всеки трансфер. По това време управленският екип на TikTok отхвърли плана за отделяне на операциите в САЩ като вреден както за потребителите, така и за глобалната мрежа, припомня Reuters.
Сега разговорите за съдбата на TikTok са част и от по-широките търговски преговори на президента Тръмп с Китай относно митата. Миналата седмица той заяви, че ще възобнови преговорите за сделка с TikTok. Макар да допълни, че не е „уверен“ в одобрението на Пекин, Тръмп заяви: „Мисля, че сделката е добра за Китай и за нас“.