Китайската социална платформа TikTok от тази нощ вече е неактивна за 170 млн. потребители в САЩ, след като влезе в сила новият закон, изискващ компанията майка ByteDance да продаде дела си или да бъде забранена, съобщава Financial Times.

В съобщение, което се появи в приложението за кратки видеоклипове преди крайния срок в полунощ, компанията написа:

„В САЩ влезе в сила закон за забрана на TikTok. За съжаление това означава, че засега не можете да използвате TikTok.“

И добави:

„Имаме късмет, че президентът Тръмп посочи, че ще работи с нас по решение за възстановяване на TikTok, след като встъпи в длъжност. Моля, останете на линия!“.

Apple и Google премахнаха TikTok от магазините си

Apple и Google премахнаха TikTok от магазините си за приложения Apple App Store и Google Play.

В App Store на страницата за инсталиране на приложение на TikTok се появи съобщение:

„Това приложение в момента не е налично във вашата страна или регион.“

„Съжаляваме, исканият от вас URL адрес не беше намерен на този сървър“, се казва в съобщение на страницата, на която преди се намираше TikTok в Google Play.

Новият закон изисква от доставчиците на услуги да спрат да поддържат TikTok на територията на САЩ, ако ByteDance не извърши „квалифицирана продажба“ на приложението до неделя. В резултат, компании като Apple, Google и Oracle могат да бъдат подложени на строги санкции за неспазване.

Apple и Google по-рано разпространяваха TikTok чрез своите магазини за приложения, докато Oracle предоставя услуги за изчисления в облак на TikTok и заяви през юни, че законът ще навреди на бизнеса ѝ.

Други приложения на ByteDance, включително това за редактиране на видео CapCut и за социални медии Lemon8, също уведомиха потребителите, че от тази нощ не са достъпни в САЩ, допълва CNBC. Lemon8 беше едно от най-популярните безплатни приложения за iOS. „Съжаляваме, но Lemon8 не е налично в момента“, гласи известието от него.

Погледът на надеждата е вперен в Тръмп

След решението на Върховния съд главният изпълнителен директор на TikTok Шоу Чу заяви, че използването му е право, произтичащо от Първата поправка, и добави, че над 7 милиона американски компании го използват с цел печалба и нови клиенти.

„Бъдете сигурни, че ще направим всичко по силите си, за да гарантираме, че нашата платформа ще процъфтява като ваш онлайн дом за безгранично творчество и открития, и като източник на вдъхновение и радост за години напред“, заяви Чу във видеоклип в TikTok след влизането в сила на закона.

„Искам да благодаря на президента Тръмп за ангажимента му да работи с нас, за да намерим решение, което да запази TikTok достъпен в САЩ.“, допълни той.

Очаква се Чу да присъства на встъпването в длъжност на Тръмп във Вашингтон в понеделник, с технологични лидери от компании като Meta, Amazon, Apple и Google, допълва CNBC.

В петък Върховният съд на САЩ потвърди закона, който беше приет от Конгреса през 2024 г. Мотивите за него са, че платформата трябва да бъде продадена или забранена в цялата страна заради опасения, че може се използва от Пекин за шпионаж или разпространение на пропаганда.

TikTok отрича китайското правителство да има каквото и да било влияние върху приложението.

В събота новоизбраният президент Доналд Тръмп заяви, че „най-вероятно“ ще издаде 90-дневно удължаване на крайния срок, когато встъпи в длъжност в Белия дом от понеделник.

„Решението ми относно TikTok ще бъде взето в недалечно бъдеще, но трябва да имам време да прегледам ситуацията. Останете на линия!“ нашиса Тръмп написа в приложението си за социални медии Truth Social.

Късно в петък TikTok съобщи, че изявленията на Белия дом и на Министерството на правосъдието „не са успели да осигурят необходимата яснота и увереност на доставчиците на услуги, неразделна част от поддържането на наличността на TikTok“ в САЩ, и че без „окончателно изявление, удовлетворяващо най-критичните доставчици на услуги и гарантиращо неприлагането на закона, TikTok ще бъде принуден да стане неактивен на 19 януари“.

В събота прессекретарят на Белия дом Карин Жан-Пиер заяви, че „няма причина TikTok или други компании да предприемат действия, преди администрацията на Тръмп да встъпи в длъжност в понеделник“.

Според няколко източници на Financial Times, запознати с въпроса, спирането на платформата слага край на седмица, в която ръководителите на TikTok и ByteDance са опитвали да изработят план за избягване на закона.

В петък Тръмп заяви, че е разговарял с президента на Китай Си Дзинпин за TikTok. Китайските държавни медии заявиха, че двамата лидери са разговаряли, но не уточниха дали платформата е била обсъдена. Пекин по-рано посочи, че ще се противопостави на продажба на приложението.

Хаос за инфлуенсъри, рекламодатели, потребители

Несигурността накара инфлуенсърите да съжаляват за загубата на приложението и да насочват последователите си към конкуренти като Instagram на Meta.

Но събитията предизвикаха хаос и в самата компания. Според трима запознати със ситуацията, в дните, предшестващи забраната, компанията е побързала да успокои служителите си в САЩ, че те все още имат работа и ще продължат да получават заплата, дори ако приложението бъде спряно.

Междувременно търговците пренасочват рекламните си разходи от платформата. Един от тях заяви, че е спрял всички свои разходи за платформата в САЩ.

Въпреки това, TikTok насърчава рекламодателите да насочват бюджета си за платформата на други пазари. „Това е много объркано и макар хората да не са изненадани, наистина беше невъзможно да се планира“, казва ръководителят на друга голяма рекламна агенция.

Perplexity подаде оферта за придобиване на TikTok

В събота Perplexity официално направи опит да придобие TikTok, като подаде оферта до ByteDance за създаване на ново обединено дружество, което да комбинира Perplexity, TikTok U.S. и нови капиталови партньори, научи CNBC.

Според запознат със ситуацията източник, пожелал да остане анонимен поради поверителния характер на потенциалната сделка, новата структура ще позволи на повечето от съществуващите инвеститори на ByteDance да запазят дяловете си и ще донесе повече видео съдържание на Perplexity.

Perplexity AI - стартъпът за търсачка с изкуствен интелект, който се конкурира с OpenAI и Google, започна 2024 г. с оценка от около 500 млн. долара и завърши с оценка от около 9 млрд. долара, след като привлече все по-голям инвеститорски интерес на фона на бума на генеративния AI - както и на спорове заради обвинения в плагиатство.

Търсенето, подпомагано от изкуствен интелект, се разглежда от инвеститорите като един от основните рискове за Google, тъй като потенциално променя начина, по който потребителите получават достъп до информация онлайн.

Миналата година OpenAI представи търсачка, наречена SearchGPT. По-късно Google стартира AI Overviews в търсенето, позволяващи на потребителите да виждат бързо обобщение на отговорите си в резултатите.

Всяка потенциална сделка между Perplexity AI и ByteDance обаче ще отнеме месеци, за да бъде завършена.

Китайската компания публично вече намекна, че няма да продаде TikTok в САЩ, което е част от причините, поради които Perplexity смята, че има шанс с офертата си - тъй като предложението е за сливане, а не за продажба.

Според запознат източник, справедливата цена е „доста над 50 млрд. долара“, но окончателната цифра ще бъде определена отчасти от това кои от акционерите на ByteDance ще поискат да останат в новото дружество.

Още на 9 януари Project Liberty на Франк МакКърт също обяви, че е подала предложение за закупуване на TikTok от ByteDance при неразкрити условия. В петък той заяви пред CNBC, че „ние сме единственият участник в търга“, който отговаря на необходимите критерии за отделяне на технологията на платформата от китайския алгоритъм.