Върховният съд на САЩ разреши спирането на TikTok. Мао и неговата „Малка червена книга“ чакат още „бежанци“
Внезапното нарастване на американските потребители на платформата Xiaohongshu, известна вече и като RedNote, може да стане още по-голямо след решението на Върховния съд да разреши спирането на TikTok
Когато през 2013 г. китайският студент от Станфорд Чарлвин Мао обмисля име за стартъпа си, той се спира на Xiaohongshu, което се превежда като „Малка червена книга“.
Името е свързано с цвета на неговия престижен университет и бившия му работодател Bain Capital, смятани за бастиони на американския капитализъм.
Тази седмица обаче изборът му на име се превърна в централна точка на онлайн теория на конспирацията, според която приложението е кръстено на компилация от цитати на председателя Мао Цзедун, пише Financial Times.
Xiaohongshu, популярно приложение за споделяне на съдържание в Китай, не беше добре известно извън страната, докато предизвестената забрана на TikTok в САЩ не доведе до неочакван скок на американските потребители през последните седмици. Те наричат Xiaohongshu, който няма официално име на английски, RedNote.
Днес Върховният съд в САЩ потвърди приетия миналата година федерален закон, изискващ от китайските собственици на TikTok да продадат или затворят приложението до 19 януари.
Решението означава, че платформата може да спре – поне временно – в неделя, прекъсвайки достъпа до нея на 170 милиона американци.
Според Pew Research Center 45% от американците на възраст между 18 и 29 редовно потребяват новинарско съдържание в TikTok. Това важи за 4% от тези на 65 и повече години.
Иронията в цялата ситуация е, че приложение, подложено на строги разпоредби за контрол на съдържанието от мощните интернет цензори в Пекин, се превърна в облагодетелствано заради усилията на Вашингтон да забрани друго притежавано от китайска компания приложение.
На основателя на Xiaohongshu Мао обаче не му е смешно, тъй като той работи в изключително чувствителна регулаторна среда.
Xiaohongshu отговоря на новата си популярност в САЩ, като се надпреварва да актуализира контрола за модериране на съдържанието.
Мао е част от второ поколение китайски интернет предприемачи, които се появиха в средата на 2010 г., за да предизвикат господството на гиганти като Baidu, Alibaba и Tencent.
Докато все още е в Stanford Business School, той предлага на инвеститорите интернет компания, която се фокусира върху начина на живот.
Ранното финансиране идва от поддръжници от САЩ и Китай, сред които ZhenFund, GSR Ventures и фонд, който тогава се нарича GGV Capital. Той и съоснователят Миранда Ку, родом от Ухан и маркетингов директор, тестват няколко идеи, включително пътеводител за китайски туристи.
Накрая се спират на приложение за споделяне на снимки, фокусирано върху лайфстайл съдържание. По-късно Мао печели подкрепата както на Tencent, така и на Alibaba - рядко постижение от големите съперници. И двата гиганта инвестират, за да попречат на другия да придобие стартъпа.
Според данни, предоставени на инвеститорите, Xiaohongshu има повече от 300 милиона активни потребители, които разчитат на него за съвети за ресторанти, идеи за пътуване и трикове за красота. Това число ще бъде по-високо след тази седмица. Това е основен канал за потребителските марки да достигнат до купувачите чрез спонсорирани публикации и инфлуенсъри.
Близки до Мао го наричат добър ръководител, владеещ китайския и американски бизнес - умения, усъвършенствани по време на престоя му в Bain Capital, посочва FT.
„Има два типа типични китайски технологични предприемачи. Единият е изперкал тип, който носи тениски и маратонки и е срамежлив, когато говори публично. Другият е каленият в битки тип воин вълк, който „лае“, заповядвайки на хората около себе си“, казва източник на FT, работил с Мао. Той допълва, че основателят на RdNote не е нито един от двата профила: „Той говори с яснотата на елита на Уолстрийт.“
За разлика от повечето строги китайски корпоративни офиси, централата на Xiaohongshu в Шанхай е пълна с пищни стайни растения, модерни уреди за кафе и сцена за инфлуенсъри за заснемане на видеоклипове.
В петък служителите водят кучета и котки в офиса, част от дългогодишна традиция, която Мао насърчава, за да създаде усещане за домашен уют, според източниците на FT. Използването на корпоративни псевдоними засилва неформалната атмосфера. Мао приема псевдонима Сейя, японски аниме герой, докато Ку е кръстенa на историческата фолклорна героиня Мулан.
Въпреки атрибутите на прогресивната работна среда, Xiaohongshu все още има екстремна работна култура, характерна за китайските технологични компании. Известно е, че Мао интервюира бъдещите служители късно през нощта, което показва ангажимента, който очаква. Някои посочват високото текучество на персонал като доказателство за прегаряне.
Тази седмица служителите са работили повече от всякога. Заедно с това да се осигури достатъчен капацитет на центъра за данни, съществува и предизвикателството да бъдеш домакин на уникален обмен между американски и китайски потребители.
Мнозина се радват да видят тази добродушна връзка във време на влошени геополитически отношения. Това привлича интереса и на финансови играчи, които искат да купят дял в Xiaohongshu на повишена оценка от 20 милиарда долара, според двама инвеститори, цитирани от FT.
Други обаче посочват, че Пекин едва ли ще толерира китайските интернет потребители да бъдат изложени на повече западно съдържание. Докато в САЩ същите законодатели, които забраниха TikTok, могат да превърнат Xiaohongshu в своя следваща цел.
Заради напрегнатите отношения между двете страни, моментът на световна популярност на Xiaohongshu може да е кратък.
Трябва да се има предвид и това, чe новоизбраният президент на САЩ промени позицията си по отношение на по-популярното приложение TikTok.
Доналд Тръмп и неговите съюзници се опитват да намерят политически път напред, за да успокоят опасенията за сигурността и да спасят приложението, докато представители на администрацията на Байдън сигнализираха, че не възнамеряват да прилагат забраната, преди да напуснат поста, но това не беше достатъчно, за да даде комфорт на TikTok.
Да, загубата във Върховния съд за TikTok означава да затвори приложението в САЩ, за да спази закона и да избегне излагането на юридическа отговорност на компаниите, които продават или разпространяват приложението. Наред с това обаче компанията проучва други маневри и ухажва Тръмп, пише The Wall Street Journal.
Двупартийният законопроект, който президентът Байдън подписа миналия април, класифицира приложението, което предоставя кратки видеоклипове на около 170 милиона американски потребители всеки месец, като инструмент на чуждестранен противник, който представлява сериозна заплаха за националната сигурност. Експерти от Министерството на правосъдието твърдят, че платформата крие две различни опасности: тя събира множество лични данни на десетки милиони американци, които ще останат на разположение на китайското разузнаване за десетилетия напред, и позволява на Пекин да подкопава демокрацията в САЩ, като манипулира информация, която американците виждат.
Въпреки че ByteDance е частна компания, Министерството на правосъдието на САЩ казва, че на практика е част от китайското комунистическо правителство, което контролира отблизо бизнес субектите и изисква тяхното сътрудничество със службите за сигурност.
Адвокатите на TikTok и неговите потребители твърдят, че правителството ограничава правата на свобода на словото въз основа на спекулации и че всички рискове, които приложението може да създаде, могат да бъдат адресирани чрез по-малко ограничителни средства. По-подробни потребителски разкрития относно собствеността на приложението и правните санкции за прехвърляне на потребителски данни в Китай са опции, които Конгресът не успя да проучи, твърдят защитниците на TikTok.
Надеждите на TikTok се основаваха на редица дела във Върховния съд, които защитаваха правата на Първата поправка в ерата на интернет. Но същият Върховен съд се подчинява на правителството, когато става въпрос за националната сигурност и външната политика, посочва WSJ.
Вчера обаче конгресменът от Флорида Майк Уолц, който бе посочен от Тръмп за негов съветник по националната сигурност, обяви, че бъдещият президент разглежда възможностите за запазване на социалната мрежа в САЩ.
В интервю пред Fox News Уолц каза: „Ако Върховният съд излезе с решение в полза на закона, президентът Тръмп е много ясен: Първо, TikTok е чудесна платформа, която много американци използват и която беше чудесна за кампанията му и за разпространяването на посланието му, и второ - той ще защити личните данни на потребителите".
Уолц, добави, че новата администрация ще остави TikTok да работи, докато не се постигне сделка за това приложение. "Ще въведем мерки, които ще позволят на приложението да не замръкне“, каза Уолц, като отбеляза, че новият закон дава на властите възможност за 90-дневно удължаване на срока, през който китайският собственик на платформата да финализира преотстъпването на приложението.
Говорителката на преходния екип на Тръмп Карълайн Левит също каза, че Тръмп на няколко пъти е изразил желание да спаси TikTok. В същото време през седмицата номинираната от Тръмп за правосъден министър - Пам Бонди, отклони въпрос, свързан със забраната на TikTok, по време на изслушването си в Сената, който трябва да я утвърди на поста.
По време на първия си мандат Тръмп се опита да забрани платформата поради опасения за националната сигурност. Заради кампанията си преди президентските избори в САЩ обаче той се присъедини към TikTok, за да стигне до по-младите избиратели. Впоследствие обеща "да спаси" платформата, изтъквайки, че му е помогнала да спечели повече гласове от младите американци.