Бежанците от TikTok отиват в Xiaohongshu - новият хит в социалните мрежи
Американски потребители търсят алтернатива на TikTok, като някои от тях решават да се установят в друго популярно китайски приложение
Докато TikTok е под напрежение заради предстоящото решение на Върховния съд на САЩ, което може да доведе до забрана на платформата в държавата, хиляди потребители вече са решили да мигрират към друга китайска социална мрежа - Xiaohongshu, чието име в превод означава „Малката червена книга“.
Към понеделник Xiaohongshu се нарежда на първо място сред най-сваляните приложения в американския App Store, въпреки че няма официално английско име. На второ място е Lemon8 - приложение, собственост на ByteDance, компанията зад TikTok, което също бележи ръст в трафика си.
През уикенда хиляди потребители са се присъединили към Xiaohongshu, която в Китай е популярна платформа за съдържание, свързано с пътувания и начин на живот, а платформата вече има регистрирани над 300 милиона потребители, пише Wired.
Върховният съд на САЩ изслуша аргументите на TikTok и американското правителство във връзка със закон, приет миналата година, който може да принуди платформата да продаде операциите си в държавата или да бъде забранена след 19 януари.
Експерти коментират, че съдебните заседатели изглежда са склонни да сметнат закона за конституционен, което оставя много потребители с усещането, че дните на TikTok в САЩ са преброени.
Докато платформата вероятно няма да изчезне незабавно от телефоните на хората, които вече я имат изтеглена, тя може би ще бъде премахната от американските магазини за приложения, което предизвика паника сред потребителите и търсене на нови приложения.
Някои от тях се насочват към Instagram или YouTube, но други предпочитат платформи, разработени от китайски компании, като протест срещу решенията на американските законодатели.
„Казаха ми да изтегля Rednote заради забраната на TikTok, и това беше достатъчен мотив“, пише потребител в Bluesky. Журналистът Тейлър Лоренц също споделя своя профил в Xiaohongshu, като нарича платформата „най-новото популярно приложение в Америка“.
Новите потребители, които наричат себе си „бежанци от TikTok“, използват инструменти за превод, за да навигират в предимно китайската екосистема на приложението. За някои това е опит да възстановят общностите, които са изградили в TikTok, докато други се присъединяват в знак на протест срещу решението на американското правителство да забрани TikTok поради опасения за наблюдение от страна на Китай.
Клипове, в които потребителите обясняват защо са избрали Xiaohongshu, набират хиляди харесвания и коментари.
Във видео, което вече е събрало над 24,000 харесвания, потребител на име Ryan Martin се обръща към китайската аудитория: „Здравейте на всички, казвам се Райън. Аз съм бежанец от TikTok. Американското правителство забранява TikTok, така че търсим алтернатива… Извиняваме се, че ви безпокоим тук. Надяваме се да не се налага да оставаме за твърде дълго.“ Изявлението е преведено на китайски и озвучено с роботизиран глас.
Един от най-харесваните коментари в отговор гласи: „Няма проблем, не ни безпокоите. Докато вие сте активни, ние спим.“
Миграцията на потребители от TikTok към Xiaohongshu води и до изненадващи културни взаимодействия между американци и китайци.
В десетки аудио чатове на живо потребителите от двете страни обменят информация за своите общества, разясняват недоразумения и преодоляват бариери. Един от най-популярните чатове е бил слушан от близо 30,000 души, което показва интереса на хората към подобни дискусии.
Въпреки това, бъдещето на Xiaohongshu в САЩ остава несигурно.
Законът Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act, който се разглежда във Върховния съд и може да доведе до забраната на TikTok, отваря врата за ограничаване и на други приложения, които са контролирани от чуждестранни компании. Това включва потенциално и Xiaohongshu, ако бъде класифицирана като заплаха.
Какво представлява Xiaohongshu?
Xiaohongshu е приложение, създадено през 2013 г. в Шанхай, като днес е една от най-популярните платформи в Китай и е генерирало над 1 милиард долара годишна печалба през 2024 г. Приложението е предпочитано от китайскоезични потребители извън Китай - от студенти в чужбина до диаспори в Тайван и Малайзия.
Туристически обекти, ресторанти и бизнеси по света също започват да разчитат на Xiaohongshu, за да привлекат китайските туристи, които го използват за препоръки и обмяна на локална информация.
За разлика от TikTok, съдържанието в Xiaohongshu е по-разнообразно.
Вместо да залага само на кратки вертикални видеа, платформата разчита основно на фотоалбуми и текстови описания, което я прави по-близка до Instagram. Освен това уникалният дизайн на интерфейса, masonry grid, се оказва толкова успешен, че компании като Tencent и ByteDance го копират за своите продукти. Lemon8, другото популярно приложение на ByteDance, е вдъхновено именно от Xiaohongshu и неговия успех.
Дейвид Ян, наскоро завършил магистратура студент от Китай, който живее в Париж, разказва пред Wired как внезапно в неговия фийд се появяват американски потребители. По думите му, около една четвърт от съдържанието, което вижда, вече е от новодошли.
„Някои питат какво мислят китайците за различни теми като САЩ, LGBT обществото или някои социални въпроси. Други канят китайските потребители да задават въпроси. А трети просто използват платформата, както са използвали TikTok, и публикуват това, което им се струва интересно“, споделя Ян. Според него автентичността на съдържанието, създадено от обикновени хора, а не от професионални инфлуенсъри, е освежаваща.
Китайските потребители на Xiaohongshu са заинтригувани от притока на нови гласове. Мнозина, особено тези, които говорят английски, посрещат новите потребители с отворени обятия, като харесват видеата им, следват профилите им и обясняват как работи платформата.
Сара Фотърингам, потребителка на TikTok от Юта, споделя пред Wired, че макар да разчита на Google Translate, преживяването ѝ в Xiaohongshu е изненадващо приятно. През първите два дни е публикувала четири видеа, включително едно, в което обяснява американските училищни обяди на китайските потребители. „Хората ми помагат по всякакъв начин - от това как да навигирам в приложението до добавянето на субтитри и преводи“, казва тя.
Един от коментарите на видеото ѝ гласи: „Уау, това е като да погледнеш зад Великата китайска стена.“ За Сара обаче преживяването е обратното: „Това е първият път, в който виждам какво има отвъд стената.“
Въпреки топлия прием, според Ян културните различия могат да доведат до моменти на шок или противоречия с времето. „Това би било част от процеса на по-дълбоко опознаване между двете страни“, смята той.
Междувременно в понеделник Bloomberg News съобщи, че китайското правителство обмисля план, който ще накара Илон Мъск да придобие операциите на TikTok в САЩ, за да предпази приложението от ефективна забрана.
Планът за извънредни ситуации е една от няколкото опции, които Китай проучва, докато Върховният съд на САЩ определя дали да подкрепи закон, който призовава базираната в Китай ByteDance да продаде бизнеса на TikTok в САЩ до 19 януари, посочва Bloomberg, цитирайки анонимни източници.
След този краен срок доставчиците на интернет услуги от трети страни ще бъдат санкционирани за поддръжката на операциите на TikTok в страната.
Не е ясно дали ByteDance знае за плановете на китайското правителство и TikTok и участието на Мъск в дискусиите, се казва в публикацията. Високопоставени китайски служители обсъждат планове за извънредни ситуации, включващи бъдещето на TikTok в САЩ, като част от по-големи дискусии за работа с новоизбрания президент Доналд Тръмп, се добавя в нея.
Според плана Мъск ще управлява както платформата X, която притежава в момента, така и бизнеса на TikTok в САЩ, посочва Bloomberg. Китайските правителствени служители обаче все още не са решили дали ще продължат, допълва изданието, като отбелязва, че планът все още е предварителен.
Говорител на TikTok казва в имейл до CNBC: „Не може да се очаква да коментираме чиста измислица.“ От X не са отговорили веднага на искане за коментар.