Карти, данни и коментари: Как Perplexity спечели доверието на американците в изборния ден
По време на президентските избори в САЩ Perplexity предостави полезна информация за изборите и карти в реално време през цялата нощ, свързвайки се с надеждни източници
Във вторник два стартъпа за изкуствен интелект се опитаха да убедят света, че техните чатботове са достатъчно добри, за да бъдат точен източник на информация в реално време по време на президентските избори с голям залог: xAI и Perplexity.
Grok на Илон Мъск се провали почти веднага, предлагайки грешни отговори за резултатите още преди да са затворили избирателните секции. От друга страна, Perplexity предоставяше полезни прозрения за изборите и карти в реално време през цялата нощ, свързвайки се с надеждни източници.
В края на миналата седмица стартъпът обяви старта на своя информационен център за изборите, който включва карти в реално време, попълнени с данни за гласуването от Democracy Works и Associated Press - същите източници, които захранват изборната карта на Google.
Този подход се различава от повечето други чатботове с изкуствен интелект, като ChatGPT на OpenAI или Gemini на Google, които просто отказват да отговарят на въпроси, свързани с изборите.
Разбираемо е защо повечето лаборатории за изкуствен интелект не участваха в тези избори. Това беше сигурно и отговорно решение за много от тях, тъй като през последната година в един или друг момент са давали отговори, пълни със смущаващи халюцинации.
По-специално OpenAI наскоро пусна своя конкурент на Google, ChatGPT Search. Но ръководеният от Сам Алтман стартъп не се довери на функцията да отговаря на въпроси, свързани с тези избори, като вместо това насочи потребителите към Vote.org. ChatGPT Search все още е ранен продукт, който е твърде ненадежден, за да може хората да го използват в ежедневни сценарии, и OpenAI изглежда признава това.
За разлика от тях, Perplexity тества своя конкурент на Google в реалния свят от декември 2022 г. и явно смята, че разполага с достатъчно данни, за да се пробва.
Успехът на Perplexity в нощта на изборите може да го върне назад в продължаващата му борба с медийните компании - по-конкретно, в последния иск на Dow Jones, в който се твърди, че стартъпът се конкурира с медийните компании за същата аудитория.
Въпреки многото изходящи връзки в отговорите на чатбота, предизборният център на Perplexity сам по себе си беше дестинация в нощта на изборите и не изискваше от потребителите да излизат от приложението, за да получат цялата си информация, посочва TechCrunch. Със сигурност изглежда, че Perplexity се е конкурирала с медийните компании, които също са се борили за зрителските погледи в този момент, въпреки че стартъпът събира информацията си от тези сайтове.
Главният изпълнителен директор на Perplexity Аравинд Сринивас дори заяви, че предния ден е имало „рекорден трафик“ и се е надявал да запази тази динамика.
Въпреки че Perplexity има договори с Democracy Works, AP и няколко други медийни компании за захранване на изборните функции, стартъпът безразборно използва и отразява изборите на живо от други медии като CBS, CNN и BBC.
Разбира се, Perplexity предлага референции, но компанията не е обявила никакви партньорства за споделяне на приходите с тези медии и не е ясно дали е имало някаква размяна на пари.
Как се представи Perplexity в нощта на изборите
Обикновено хората в САЩ обичат визуалните изборни диаграми, кликат върху тях и виждат подробни данни на ниво щат по щат.
При посещението на изборния хъб на Perplexity потребителите са посрещнати от познато изглеждаща изборна карта на САЩ, като някои щати са сини за Камала Харис, а други - червени за Доналд Тръмп. Очевидно Perplexity не са изобретили колелото с тази функция - копират дисплея, който Google и всяка телевизионна мрежа показват - но не е и нужно.
През цялата нощ тази карта се обновява на всяка минута, отразявайки информацията на уебсайта на Associated Press. Това беше добър начин да следите изборите, пише TechCrunch.
През нощта обаче в картата на Perplexity периодично се появяваха грешки. В реакция на това Сринивас отговаря на потребителите в X, които съобщаваха за грешки, като например, че Perplexity не информира за процента на преброените гласове, и бързо ги отстраняваше.
Perplexity предлагаше още една позната функция - тракер по щати, който дава информация в реално време за колебаещите се региони.
Тук идва и частта с изкуствения интелект. Когато му бяха зададени въпроси за текущото състояние на президентската надпревара, Perplexity отговаряше с предпазливи отговори, които все пак даваха предимно точна информация. Все пак тези отговори не бяха толкова проницателни, колкото коментатор на CNN или Fox. Въпреки това Perplexity демонстрира само няколко малки халюцинации и до голяма степен произведе съответните факти своевременно. Това е повече, отколкото може да се каже за всеки друг чатбот с изкуствен интелект.