Съдебният процес срещу автомобилната компания на Илон Мъск започна в понеделник в Маями, като жури ще реши дали Tesla носи частична отговорност за смъртен случай от 2019 г. 22-годишната Наибел и нейният приятел са спрели колата си, за да наблюдават звездното небе. Те са блъснати от Tesla Model S с активиран Autopilot, като ударът отхвърля тялото на Наибел на над 22 метра в гориста местност и тя загива на място. Партньорът ѝ е с тежки наранявания, припомня Sky News. 

Адвокатите на ищците твърдят, че функцията Autopilot е трябвало да предупреди водача и да задейства спирачките, когато колата е преминала над 80 км/ч през червени светофари, знак „СТОП“ и Т-образно кръстовище. Tesla отрича и сочи за виновен единствено шофьора Джордж МакГий, който се е навел да вдигне падналия си мобилен телефон.

„Доказателствата ясно показват, че тази катастрофа няма нищо общо с технологията Autopilot на Tesla“, заяви Tesla в изявление, цитира Associated Press. „Вместо това, както толкова много други нещастни инциденти откакто са изобретени мобилните телефони, това е причинено от разсеян шофьор.“

МакГий е съден отделно, но е постигнато споразумение между двете страни. 

Изходът от съдебния процес срещу Tesla може да бъде особено вреден за компанията, която в момента се опитва да убеди обществеността, че технологията ѝ за автономно шофиране е безопасна. Tesla планира да пусне стотици хиляди роботизирани таксита по пътищата на САЩ до края на следващата година.

 Съдебният процес с жури е рядкост за компанията, чиито дела за катастрофи често се отхвърлят или уреждат. Случаят е още по-нетипичен, защото съдът наскоро постанови, че семейството на загиналата може да иска обезщетения за престъпление.

Съдията Бет Блум от Окръжния съд на САЩ за Южния окръг на Флорида издаде частично решение миналия месец, с което отхвърли обвиненията за дефектно производство и небрежно представяне на неверни данни от страна на Tesla. Но тя също така постанови, че ищците могат да предявят други искове и да поискат обезщетения.

„Един разумен съдебен състав би могъл да заключи, че Tesla е действала с безразсъдно пренебрежение към човешкия живот в името на разработването на своя продукт и максимизирането на печалбата“, отбелязва Блум.

В съдебния иск от 2021 г. се твърди, че шофьорът е разчитал на Autopilot да намали скоростта или да спре, когато засече препятствия по пътя. Това очевидно не се случва при трагичния инцидент. 

Tesla отрича почти всички обвинения и подчерта, че очаква потребителите да следват предупрежденията в автомобила и инструкциите в ръководството за експлоатация, както и да спазват законите за движение. Във въпросното ръководство Tesla предупреждава, че колите им не могат да се движат сами и че шофьорите трябва да са готови да се намесят по всяко време.

Адвокатите на ищците настояват, че Tesla е трябвало да ограничи географския обхват на автопилота, така че да работи само на големите пътища, за които е проектиран, но не и на малки такива, където е загинала и Наибел. Те твърдят, че данните и видеозаписите показват как автопилотът е засякъл спрялата кола, но не е предупредил водача.

Оттогава Tesla подобри функциите си за подпомагане на водача и частично автономно управление, но продължава да е обект на съдебни дела и разследвания заради разминаване между преувеличените описания за ефективността на тези функции и реалните им възможности.

Федералните регулаторни органи за безопасност на автомобилите изтеглиха 2,3 милиона автомобила Tesla през 2023 г. поради проблеми с Autopilot, който не предупреждава шофьорите в случай, че те се разсеят за момент. 

Мъск продължава да прави публични коментари, че технологията „Full Self-Driving“ на Tesla, по-усъвършенствана версия на Autopilot, позволява на автомобилите да се движат самостоятелно, въпреки предупрежденията на регулаторните органи да не го правят, тъй като това може да доведе до прекомерна зависимост от системите, катастрофи и смъртни случаи. Тази технология е била замесена в три фатални катастрофи, а и се разследва способността ѝ да работи при условия на ниска видимост, като слънчеви отблясъци или мъгла.

Tesla обещава, че роботизираните ѝ таксита ще бъдат задвижвани от много по-надеждна технология за автономно шофиране. Тестовете на такситата в Остин, Тексас, изглежда са преминали добре, въпреки че възникнаха няколко проблема, като случай, в който кола излиза изцяло в насрещното платно.