Триизмерният AI – революция, която започва от игрите
Китайският гигант Tencent разработва едни от най-добрите 3D модели в света. Напредъкът му може да повлияе на редица сфери извън гейминга
,fit(1001:538)&format=webp)
Видеоиграта Valorant напоследък се превръща в тестова площадка за ново, обещаващо направление в изследванията върху изкуствения интелект. Според източник, запознат със случващото се в компанията, разработчиците от Riot Games (филиал на Tencent) използват AI модели, работещи директно с 3D данни. Идеята е да се прототипират по-бързо нови персонажи, сцени и сюжетни линии, пише Wired.
Докато изкуственият интелект може да генерира текст, изображения и видео, моделите от сериата Hunyuan на Tencent имат способността да създават триизмерни обекти и интерактивни сцени. Същият източник твърди, че технологията вече се използва за създаването и на друга игра на компанията – GKART, както и от независими студиа.
Tencent обаче не е потвърдил това и отказва коментар.
„Гейм индустрията изисква огромни инвестиции“, посочва източникът. „Преди ти трябваше месец, за да проектираш герой. Сега просто пишеш няколко думи и Hunyuan ти дава четири варианта за 60 секунди.“
Тази новина е ранен сигнал, че модели, които разбират и пресъздават физическия свят, може скоро да се превърнат в стандартен инструмент при разработването на игри. Освен генерирането на съдържание, подобни системи могат да ускорят развитието на виртуална и добавена реалност и дори на роботи, които да учат нови задачи.
„В момента има истински бум в изследванията върху 3D визиите“, казва Александър Рейстрик, докторант в Принстън, работещ върху нови методи за генериране на 3D съдържание. „Има много ключови приложения: от генериране на съдържание и автономно шофиране до цял набор проблеми, свързани с добавената реалност.“
Той допълва, че видеоигрите са най-естественото приложение за 3D AI моделите.
Но, както и в други творчески сфери, използването на изкуствен интелект в игрите е спорно. Опасенията за загуба на работни места са значителни. Някои разработчици настояват игрите да бъдат обозначавани, когато използват компоненти, генерирани с AI. Други твърдят, че е късно за подобна стъпка, тъй като технологията вече е навсякъде.
През юли Tencent представи HunyuanWorld 1.0 – модел за създаване на интерактивни сцени. В ранните версии платформата генерира визуални среди, напомнящи анимационни филми. Паралелно е разработен и Hunyuan 3D – базов модел, предназначен за създаване на триизмерни предмети, включително персонализирани фигури за настолни игри като Dungeons & Dragons.
През октомври Tencent пуска нова версия на HunyuanWorld, която разширява възможностите на системата: потребителите вече могат да качват видео и автоматично да генерират триизмерни сцени въз основа на него, отбелязва Wired.
Моделите Hunyuan сочат към по-широка тенденция в изследванията с изкуствен интелект. Много експерти вярват, че за да напреднат, AI системите трябва да развият по-дълбоко разбиране за физическия свят. Tencent не е единствената – Microsoft, Meta, Stability AI и ByteDance също предлагат 3D инструменти, но според класациите Hunyuan е най-успешен към момента.
Има и редица стартиращи компании, които правят интересни пробиви. World Labs, основана от Фей-Фей Ли – ключова фигура в развитието на модерния изкуствен интелект – разработва инструмент, наречен Marble, който създава напълно последователни и устойчиви 3D сцени. Това може да е полезно за генериране на игри „в движение“ или за създаване на надеждни тренировъчни данни за роботи.
Триизмерният изкуствен интелект е все по-важна област и за академичните изследвания. Проектът на Станфордския университет, наречен 3D Generalist, използва голям езиков модел (LLM), за да определя как дадена сцена може да бъде променена чрез добавяне на нови обекти.
Рейстрик разработва метод за генериране на 3D сцени чрез програмен код – подход, който позволява на LLM моделите да създават и да взаимодействат по-ефективно с виртуални среди.
Проекти като SIMA 2 на Google DeepMind показват как AI агенти могат да се ориентират и да действат във виртуални светове, създавайки нови форми на геймплей.
С нарастващото значение на AI технологиите, работещи с 3D данни, Tencent може да се превърне в един от водещите играчи сред китайските компании в тази област. Освен че създава едни от най-популярните видеоигри и филми в света, компанията управлява WeChat – чат приложение с широк набор от функции, което е повсеместно използвано в Китай. Tencent разполага и със собствен чатбот, наречен YuanBao, интегриран в WeChat. Опитът на компанията във видеоигрите може да се окаже ключово предимство в развиващия се свят на триизмерен AI.
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)