Waterworth и Sol: Meta и Google разгръщат гигантска мрежа от подводни оптични кабели
Подобни проекти обикновено са били домейн на телекомите и консорциумите, подкрепяни от държавата, което повдига въпроса за прекалената концентрация на технологична в власт в бизнеса

Meta и Google разгръщат бързо разрастваща се мрежа от трансконтинентални подводни кабели, с цел да отговорят на постоянно нарастващото търсене на широколентова връзка и натоварването от изкуствения интелект.
Подводните кабели са гръбнакът на световната интернет и телекомуникационна инфраструктура, като позволяват всичко – от международни телефонни разговори до финансови транзакции. Докато сателитите играят допълваща роля, тези до голяма степен невидими супермагистрали за данни пренасят по-голямата част от глобалния интернет трафик. Според някои оценки до 95% от международния трафик преминава през оптични кабели по дъното на океана.
В историята те обикновено са били домейн на телекомуникационните гиганти и консорциумите, подкрепяни от държавата. През последното десетилетие обаче гигантите от Силициевата долина като Meta, Google, Amazon и Microsoft поеха щафетата.
Постоянният поток от инвестиции е довел до „огромен растеж“ в инфраструктурата на подводните кабели през последните години, споделят от базираната във Вашингтон телекомуникационна изследователска компания TeleGeography пред CNBC, добавяйки, че тенденцията не показва признаци на забавяне.
„Това определено е невероятна технология“, казва Алън Молдин, директор по проучванията в компанията. „Да можеш да изпратиш светлина през оптичен кабел на хиляди и хиляди километри през океанското дъно, това е невероятно, нали? И помислете за факта, че работи толкова добре и като цяло нямате никакви проблеми с качеството“.
Проект Waterworth
Meta наскоро обяви планове за изграждане на най-дългия подводен кабел в света. Известен като проект Waterworth, американският технологичен гигант заяви, че кабелната система за милиарди долари ще достигне пет континента и ще се простира на 50 000 километра. Това я прави по-дълга от обиколката на Земята.
След завършването си, подводният кабел с 24 двойки оптични влакна ще донесе висококачествена технология в САЩ, Индия, Бразилия и Южна Африка, както и в други ключови региони.
Алекс Айм, ръководител на мрежовата инфраструктура в Meta — компанията, собственик на Facebook, Instagram и WhatsApp — казва, че този знаков проект е воден от три цели: постигане на капацитет, устойчивост и глобален обхват.
„Първо, наистина трябва да увеличим капацитета. Изкуственият интелект изисква няколко различни неща: изчислителна мощ, данни и свързаност“, изброява Айм пред CNBC. „А когато говорим за свързаност, не говорим само за наземна такава по отношение на центровете за данни, а и за междуконтинентална“.
По думите на Айм Meta е инвестирала в около 30 кабела от началото на 2010 г., макар че не всички от тях са в експлоатация в момента.
По отношение на устойчивостта, той акцентира, че ограничените коридори, геополитическите фактори и предизвикателствата, свързани с надеждността, са сред причините, които подтикват компанията да подобри разнообразието на дълбоководните кабели.
„Ние сме убедени, че изкуственият интелект не трябва да бъде нещо, което е ограничено само до хората в САЩ. От него могат да се възползват всички. Waterworth ни позволява да гарантираме тази глобална свързаност“, казва Айм.
Как работят подводните кабели?
Google, която е инвестирала в повече от 30 кабела по целия свят, наскоро обяви стартирането на подводната кабелна система Sol, като заяви, че тя ще свърже САЩ, Бермуда, Азорските острови и Испания. Проектът е предназначен да помогне за задоволяване на нарастващото търсене на услугите на Google Cloud и изкуствения интелект по целия свят.
„В действителност, от началото на ерата на данните, 99% от цялото предаване между страни, разделени от океан, се осъществява чрез подводни кабели. Това улеснява всичко“, обяснява Найджъл Бейлиф, старши директор на глобалните подводни мрежи в Google, пред CNBC. „Разговорите около устойчивостта на тази глобална мрежа, този вид фундамент на интернет... все повече излизат на преден план“.
На практика подводните кабели са с размерите на градински маркуч и пренасят пакет от влакна за предаване на данни от точка А до точка Б.
Процесът на разработване на един такъв кабел може да отнеме около четири години, каза Бейлиф, като отбелязва, че това включва избор на маршрут, разрешителни за проучване, производство, разрешителни за инсталиране, инсталиране, тестване, разрешителни за експлоатация и изграждане на кабел.
„Това е наистина много просто и не се различава от начина, по който са били прокарвани първите кабели през 50-те години на 19 век. Поставяме кабела в огромен кораб и започваме от единия край и много бавно го прокарваме до другия край“, обяснява той. „След това кабелът е на мястото си. Захранваме го. Тестваме оборудването върху него и, като стискаме палци, това трябва да е всичко за 20 години стабилна работа“.
Изследователи от Оксфордския интернет институт в Обединеното кралство пък казват, че разгръщането на мащабни подводни кабели от Meta и Google подчертава факта, че големите технологични компании „вече са достатъчно големи, за да имат бизнес модел за индивидуално финансиране на нещо, което преди това изискваше консорциум, за да има икономически смисъл“.
Тази промяна може да повдигне въпроси и за политиците, загрижени за нарастващата концентрация на цифровата инфраструктура в ръцете на няколко организации, отбелязват изследователите.