От зелените полета до червения килим: Какво се крие зад възхода на киноиндустрията в Ирландия?
Щедри данъчни облекчения, държавна подкрепа и изключителният чар на местните продукции превръщат Ирландия в един от най-привлекателните центрове за филмова продукция в Европа
&format=webp)
В края на 80-те години на миналия век идеята да бъдеш режисьор в Ирландия е изключително смела и, честно казано, в голяма степен звучи повече като илюзия, отколкото като реална кариера.
„Нямаше работа в страната“, казва режисьорката Дърбла Уолш пред BBC. „Да преследваш кариера като режисьор си беше почти фантастично.“
Но днес тази нереализирана мечта от миналото се превръща в индустрия на стойност над 1 милиард евро годишно.
С помощта на щедри данъчни облекчения, подкрепа от държавата и стабилна визия, Ирландия се превръща в продукционен хъб от глобално значение – както за разказвачите на местни истории, така и за популярни международни продукции.
Със сигурност сте чували и обичате някои от заглавията – Normal People, Bad Sisters, Bodkin – страната привлича вниманието на стрийминг гигантите и критиците по света. Актрисата Шарън Хорган дори получава втора поредна номинация за „Еми“ за ролята си в Bad Sisters.
„Мисля, че това е звездният момент на Ирландия“, казва Уолш. „Хората тук са по-уверени. Създават от дома и продават истории за него.“
По данни от последния доклад на Screen Ireland – агенцията за развитие на ирландската филмова индустрия – секторът допринася с над 1 милиард евро за икономиката и поддържа около 10 хиляди пълноценни работни места.
А успехът не се дължи само на културната идентичност. Страната предлага и 32% данъчен кредит за филми, телевизионни продукции и анимация – една от най-високите ставки в света. За сравнение: в Калифорния тази ставка е 20%.
През май 2025 г. страната въвежда и още по-щедра схема – 40% данъчно облекчение за филми с нисък бюджет.
„По-евтино е да доведеш 100 души в Ирландия, отколкото да снимаш в Лос Анджелис“, коментира наскоро американският актьор Роб Лоу. Неговото шоу The Floor се снима в ирландския град Брей, само на 20 км южно от Дъблин.
През 2025 г. правителството увеличава и бюджета на Screen Ireland с 3.3%, като по този начин той достига рекордните 40.85 млн. евро.
„Амбицията ни е Ирландия да бъде дом на разказвачи на истории от най-високо ниво, както и водещ европейски хъб за кино и телевизия“, казва Дезире Финеган, главен изпълнителен директор на Screen Ireland. „Но най-вече – да бъде дом за самите творци.“
Алън Малоуни, изпълнителен продуцент на филма Brooklyn (2015), дава две причини за успеха на ирландския модел: фокус върху местни таланти и привличане на чуждестранни продукции.
Netflix избра Ирландия за снимките на Wednesday – най-мащабната международна продукция, правена в страната до момента.
„Сега имаме индустрия, която се конкурира на най-високо ниво“, казва Малоуни. „И постигаме повече, отколкото се очаква от мащабите ни.“
През 2022 г. той създава продуцентската компания Big Things Films заедно с носителя на „Оскар“ Килиън Мърфи. Компанията стои зад Small Things Like These и предстоящия филм на Netflix Steve – и двата с участието на Мърфи.
Паралелно, Малоуни ръководи консорциум, който планира изграждането на най-голямото филмово студио на територията на страната.
Въпреки че през май Доналд Тръмп заплаши със 100% мита за филми, снимани извън САЩ, ирландските продуценти остават спокойни.
„Преживяхме COVID. Преживяхме стачката на сценаристите. Ще преживеем и това“, казва Малоуни.
Рут Трейси, съосновател на Tailored Films и продуцент на трилъра Bring Them Down с Бари Киоган и The Apprentice – биографичния филм за Тръмп, номиниран за „Оскар“ – също не смята, че заплахата е реална:
„Някои казват, че това било отмъщение за The Apprentice, но не вярвам да сме му повлияли чак толкова.“
Според нея индустрията в Ирландия вече е променила посоката си. „Амбицията се повишава. Сега не говорим само за малки местни продукции. Не гледаме навътре, а навън – към света.“
Филмът The Quiet Girl е първият ирландскоезичен филм, номиниран за „Оскар“. През 2025 г. предстои и Fréwaka – първият ирландскоезичен филм на ужасите. А сериалът Crá се превръща в първата ирландскоезична драма, излъчвана по BBC.
„Богатството не е само в езика, а и в разказите“, казва Киаран Чарлз О Конгейл, съосновател на Fíbín Films в Голуей. „Имаме патос, имаме хумор. Имаме нещо специфично, което си е ирландско.“
Пазарът за анимации също изглежда процъфтява – с над 2500 заети на пълен работен ден.
„Не искам да звуча клиширано с митовете за светци и учени, но вярвам, че Ирландия е нация на творци“, казва Ребека О’Фланаган, продуцент в Treasure Entertainment – компанията зад Good Vibrations и сериала Smother.
„Просто съм развълнуван от историите, които тепърва ще бъдат разказани“, завършва О Конгейл.
А ако съдим по инерцията – предстои да видим доста такива в близко бъдеще.