Носталгия, християнство и спад в растежа – новите тонове в световната музика
Докладът на Luminate – компания за данни и анализи в музикалната индустрията, разкрива колко и каква музика предпочитат да слушат потребителите на стрийминг платформите
&format=webp)
Основните изводи за музикалната индустрия през първата половина на 2025 г. в доклада Luminate са:
– В световен мащаб се слуша повече музика от всякога.
– Въпреки това растежът на стрийминг потреблението се забавя.
– Конкретно в САЩ се наблюдава възраждане на християнската музика и т.нар. рецесионен поп.
В своя полугодишен доклад, който излезе тази седмица, Luminate – компания за данни и анализи в индустрията, предоставя информация за променящото се поведение на слушателите, пише AP News.
Спад в растежа, увеличение на обема
Стриймингът на музика продължава да расте в световен мащаб през първата половина на 2025 г. Глобалният стрийминг на аудио в платформи като Spotify, Apple Music, YouTube Music и др. е достигнал 2,5 трилиона през първата половина на 2025 г. Това е увеличение в сравнение с 2,3 трилиона за същия период на миналата година.
В САЩ аудио стриймингът се е покачил до 696,6 млрд. през 2025 г., в сравнение с 665,8 млрд. през 2024 г.
Но въпреки че потребителите слушат повече музика от всякога, спрямо миналите години темпото на растеж се забавя. През 2024 г. аудио стриймингът в САЩ и в световен мащаб е нарастнал съответно с 8% и 15,1%. През 2025 г. тези цифри са спаднали до 4,6% и 10,3%.
Християнска музика, рок и рецесионен поп
В САЩ стриймингът съставлява 92% от цялото потребление на музика. За сметка на това продажбите на физически и цифрови албуми са спаднали.
R&B/хип-хоп остава най-популярният жанр по отношение на обема на аудио стрийминг следван от рок, поп, кънтри и латино музика. Същото разпределение се наблюдава и през 2024 г. Интересно е да се отбележат жанровете с най-висок ръст – в Съединените щати рокът е на първо място, следван от латино музиката, кънтри и християнска/госпъл музика.
Според докладът на Luminate, рокът има 123.3 млрд. стрийма, като възраждането на интереса се дължи както на нови изпълнители, така и на засилен интерес към класически рок групи от страна на младите слушатели. Документалният филм Becoming Led Zeppelin например е най-гледаният музикален документален проект за годината, с над 329.8 млн. минути гледане, и е предизвикал скок в стрийминга на Led Zeppelin до 40.4 млн. стрийма само за една седмица, отбелязва Rolling Stone.
Рокът се възприема от Gen Z като алтернатива на дигитално продуцираните жанрове, с по-автентично звучене и емоционална сила. Класически албуми като Rumours на Fleetwood Mac и Bleach на Nirvana отново се появяват в класациите за винил и касети.
Въпреки че стриймингът на нова музика е леко по-нисък в сравнение със същия период на миналата година, новата християнска/госпъл музика е в разрез с тази тенденция, според Джейми Марконет, вицепрезидент на Luminate за музикални проучвания и връзки с индустрията. Водещи са изпълнители като Forrest Frank, Brandon Lake и Elevation Worship.
Той приписва растежа на жанра на „по-младата, ориентирана към стрийминг фенбаза“, която се състои от 60% жени.
„Рецесионният поп“ – терминът за оптимистични хитове като „Tik Tok“ на Кеша, „Party in the U.S.A.“ на Майли Сайръс и др., появила по време на Голямата рецесия през 2007-2012 г., също отбеляза скок през тази година. Luminate установи, че стриймингът на този тип поп музика в САЩ е нараснал с 6,4% през 2025 г. Песните на Майли Сайръс, Бруно Марс, Лейди Гага и Риана са сред най-често слушаните.
„Всъщност наблюдаваме, че поп музиката от тези години изпреварва растежа на индустрията като цяло“, добавя Марконет. „Когато разглеждаме представянето на всички жанрове от този период, слушателите се ориентират към поп музиката, което подчертава чувството на носталгия и потенциално по-големи теми за бягство от реалността.“