Продажбите на iPhone за второто тримесечие надхвърлят очакванията на Уолстрийт, след като американските потребители са се втурнали да купуват устройствата преди възможно увеличение на цените, породено от нови мита.

Ръстът в продажбите на емблематичния продукт на Apple е най-големият от години насам – над 13%, благодарение на потребителското поведение, повлияно от заплахите на Доналд Тръмп за митата, както и на популярността на най-новите модели, включително и по-евтиния iPhone, пуснат по-рано тази година.

След новината акциите на компанията поскъпнаха с около 3% в извънборсовата търговия.

Общите продажби достигат 94 милиарда долара – с около 10% повече спрямо същия период на предходната година.

Случаят с iPhone е ясен пример за неочакваните последици от тарифните политики върху дейността на големите компании. Променените навици на потребителите – които временно са се оказали в полза на Apple – са частично компенсирани от допълнителните разходи, които компанията пое вследствие на 20-процентното мито върху вноса от Китай. Apple облекчи натиска, като пренасочи част от производството за американския пазар към Индия, а брутната печалба също надхвърля прогнозите на Уолстрийт.

Главният изпълнителен директор Тим Кук обяви, че компанията очаква разходи по митата в размер на около 1.1 милиарда долара за периода юли-септември, в сравнение с 800 милиона долара през второто тримесечие.

Финансовият директор на Apple, Кеван Парек, коментира в интервю за WSJ, че компанията е отчела „очевидни признаци на изпреварващо търсене, свързано с митата“, още в началото на тримесечието. По негови думи, около една шеста от ръста в продажбите на iPhone се дължи именно на тези покупки, а останалото е резултат от „много силни ъпгрейди от страна на потребителите“.

Друг положителен сигнал увеличението от 4% в продажбите на китайския пазар, след спадове през последните години.

Приходите от звеното за услуги на Apple, включително App Store и други платформи, скочат с 13% до 27.4 милиарда долара.

Брутният марж на печалбата – ключов показател за анализаторите от Уолстрийт – достига 46.5%, надминавайки очакваните 45.9%.

Тарифното бреме може да се увеличи допълнително в близко бъдеще.

Изключението за смартфоните от реципрочните мита скоро ще изтече. Ако това се случи, Apple ще бъде изправена пред нови мита върху устройствата, произведени в Индия – особено след като президентът Тръмп обяви нови тарифи срещу страната в сряда.

Митата обаче са само една от причините за натиска върху акциите на Apple тази година.

Въпреки че компанията задържа разходите си под контрол в сравнение с Microsoft, Amazon, Google и Meta, някои инвеститори не са склонни да я възнаградят за тази финансова дисциплина, тъй като тя показва затрудненията на Apple да се включи в надпреварата за надмощие в сферата на изкуствения интелект. Засега компанията не е представила ясна и убедителна AI стратегия, която да мотивира потребителите да надградят своите устройства.

Инвеститорите следят внимателно разходите за AI в големите технологични компании, като възнаграждават Microsoft и Meta, които демонстрираха реални ползи за печалбите си от новите технологии. Акциите на Alphabet – компанията-майка на Google – се покачиха леко след ръст в облачното звено и сегмента на търсачките.

Акциите на Amazon обаче поевтиняха в следборсовата търговия в четвъртък, след като стана ясно, че ръстът в облачния им бизнес е останал почти непроменен.

Инвеститорите на Apple са нащрек и заради предстоящо съдебно решение по антитръстовото дело срещу Google. Въпросът е дали ще бъде запазен договорът, който прави Google търсачка по подразбиране в браузъра Safari. Макар и да носи само 6% от приходите на Apple, този договор представлява почти една пета от оперативната печалба, тъй като не е свързан със значителни разходи.

Междувременно друг съд в САЩ разпореди Apple да улесни разработчиците на приложения в продажбата на дигитални продукти и абонаменти извън App Store – мярка, която може да засегне още един ключов източник на печалба.

Apple се стреми да повиши маржа си чрез по-висока цена за нов, по-тънък модел iPhone, който се очаква да бъде представен през септември.