Докато генеративният изкуствен интелект продължава да променя технологичния пейзаж, вниманието е фокусирано към OpenAI, Google, Anthropic, Microsoft, xAI и китайската DeepSeek.

Моделите им са мощни, демонстрациите им – ярки, а напредъкът им бърз.

За разлика от тях, Apple, известна с потайността и методичността си, предизвиква скептицизъм заради възприеманата инертност в областта на технологията.

Това пишат в анализ за Fortune Адам Бротман и Анди Сак, съоснователи на Forum3, бутикова консултантска компания за стимулиране растежа на марките с помощта на дигитална стратегия, лоялност и изкуствен интелект.

Въпреки че на миналогодишната Световна конференция на разработчиците компанията обяви Apple Intelligence, последвано от бляскава рекламна кампания през есента, технологичният гигант все още не е интегрирал значимо генеративния изкуствен интелект в iOS.

Вместо това се появяват заглавия за забавяния и вътрешни размествания на екипи, а това създаде модерната нагласа специалистите да се „притесняват“ за бъдещето на Apple, продължават анализаторите. Това притеснение е разбираемо, особено в сравнение с главоломното темпо на OpenAI и новите възможности на Google.

Контрастът е разочароващ за потребителите, които намират ясни области, в които генеративният AI може значително да подобри работата с iPhone, като например задвижваното от него търсене, усъвършенствани гласови асистенти, агенти и мултимодални взаимодействия.

Но ние го виждаме по друг начин, казват Бротман и Сак.

Уникалното предимство

Потребителите може би искат Siri да е толкова полезна, колкото гласовия режим на ChatGPT.

Но Apple не губи надпреварата. И все още може да спечели.

Компанията никога не се е занимавала със скорост. Тя се движи съзнателно, фокусирана върху надеждността, поверителността и удоволствието на клиента. С 2,2 милиарда активни устройства и пълен контрол – от чипа до операционната система и магазина за приложения, гигантът има уникално предимство.

В миналото той съчета съществуващите технологии (уеб, MP3, GPS, 3G/5G и др.) с интуитивни интерфейси, за да промени начина на живот на милиарди хора. Сега не е необходимо да се конкурира за производителността на модела. Просто трябва да интегрира изкуствения интелект така, че да засили „магията на Apple“.

Каква е причината за забавянето?

Apple ясно осъзнава възможността.

Нейната кампания Apple Intelligence подсказва, че е наясно с очевидните точки на интеграция. Например Siri: Apple вече притежава „гласовия портал“ към нашите постоянно включени устройства.

Тези телефони са пълни с богати контекстуални данни (предпочитания, навици, история), които биха позволили взаимодействие с AI на следващо ниво. Всички искаме да кажем „Hey Siri“ и да получаваме реални резултати – резервации, публикации, покупки, напомняния, редакции, в приложенията, в които вече сме влезли.

Представете си, че може да кажете на Siri да поръча обичайната ви храна от Starbucks, да ви напазарува, да търгува вместо вас в Robinhood или да публикува в LinkedIn, без да превключвате приложенията и без дори да трябва да докосвате телефона си.

Това е визията. Генеративният изкуствен интелект изглежда като липсващата част от Siri. И тъй като според двамата анализатори, става въпрос за Apple, бихме се доверили, че неприкосновеността на личния живот ще бъде зачетена.

Но вътрешните забавяния и намеците за културен конфликт подсказват, че на ръководството в областта на изкуствения интелект липсва спешност или визия.

Неотдавнашният изследователски документ на Apple, в който се поставя под въпрос способността на LLM да „разсъждава“, беше широко критикуван, че пропуска практическата гледна точка; LLM работи невероятно добре в реални условия, независимо какво се случва вътре в модела.

Клиентска мания и таланти "на килограм"

Apple има друг културен стълб, който скоро може да вземе връх: манията на клиентите.

Истината е, че подходящо интегрираният генеративен изкуствен интелект ще направи работата с iOS значително по-добра. Това гравитационно привличане е силно и Apple изглежда реагира.

Има признаци, че компанията коригира курса, като се стреми към партньорства, придобивания и наемане на служители, за да запълни пропуските в ръководството и способностите. Един такъв слух: възможно придобиване на Perplexity, търсачката с изкуствен интелект.

Защо това би било важно?

Perplexity е пионер в търсенето с изкуствен интелект с почти един милиард заявки месечно. Тя се фокусира върху това да бъде „машина за отговори“, която идеално пасва на нуждата на Apple да развие както Siri, така и Safari, особено след като в бъдеще може да се наложи да се отдели от Google Search.

Siri, задвижвана от технологията на Perplexity, може да помогне на Apple да прескочи в свят, в който гласовото търсене и търсенето с изкуствен интелект са безпроблемни, полезни и дълбоко интегрирани в iOS.

А Apple разполага с необходимите ресурси, за да го направи.

Със 130 млрд. долара и една от най-силните марки в технологичния сектор тя лесно може да наеме или придобие необходимите таланти.

Помислете за Meta, която хвърля огромни суми за водещи фигури в областта на изкуствения интелект, включително Александър Уанг от Scale AI, Иля Суцкевер от Safe Superintelligence и други.

Apple има същия достъп и вероятно по-привлекателна платформа, която да предложи. Така че дори да изглежда, че изостава, тя вероятно е в средата на съзнателно ускоряване.

Не е необходимо да създава следващия най-добър модел или да доминира като изследовател на AI.

Просто трябва да интегрира този нов слой в съществуващото си изживяване. Целта е да направи така, че AI да работи за нейната екосистема – персонално, сигурно и безпроблемно. Когато той се появи, ще се чувствате така, сякаш винаги е бил там.

А Apple ще продължи да е водеща, поставяйки клиента на първо място. И ние залагаме, че тя ще направи точно това в тази област, докато преодолява текущите си корекции, завършват Бротман и Сак.