Perplexity, търсачка, базирана на изкуствен интелект, приключи четвъртия си кръг на финансиране през тази година, утроявайки оценката си до 9 млрд. долара, предава Bloomberg. Това се случва, докато стартъпът се стреми да се конкурира с предложенията на Google и OpenAI.

Кръгът на стойност 500 млн. долара е ръководен от Institutional Venture Partners, с участието на Nvidia, New Enterprise Associates, B Capital и T Rowe Price, според Financial Times. Сред предишните инвеститори са Vision Fund 2 на SoftBank, Nvidia и основателят на Amazon Джеф Безос, както и други известни имена от индустрията на изкуствения интелект.

Базираната в Сан Франциско група се разраства бързо през тази година, като продуктът ѝ получава стотици милиони посещения и заявки месечно. Тя има 15 млн. активни потребители месечно, като по-голямата част от този трафик идва от САЩ.

Новото финансиране ще помогне на Perplexity да се конкурира във все по-ожесточената борба за инженери.

„Войната за таланти в областта на изкуствения интелект е такава, каквато не е имало никога досега“, казва пред FT Али Ходжи, съосновател и главен изпълнителен директор на Databricks, AI компанията за анализ на данни, която във вторник обяви кръг от набиране на средства в размер на 10 млрд. долара.

Perplexity се стреми да се възползва и да подобри системата за реклама при търсене, въведена за първи път от Google, в която търговците наддават за поставяне на спонсорирана връзка при потребителски заявки.

В знак на нарастваща конкуренция в тази област, AI предприятията се насочиха към пазара на търсене, свързвайки чатботове с интернет. Тази седмица OpenAI пусна търсене в интернет за своя популярен продукт ChatGPT, като Claude на Anthropic също позволява подобни функции.

Google и Microsoft, които са лидери в света на цифровата реклама на стойност 300 млрд. долара, наскоро включиха в предложенията си за търсене големи езикови модели, които захранват чатботове с изкуствен интелект и правят резултатите по-разговорни.

Последният кръг от инвестиции повишава оценката на Perplexity девет пъти от началото на годината, което е още един знак за това как горещите стартъпи, разработващи нови инструменти за изкуствен интелект, могат да привлекат инвестиции за стотици милиони или дори милиарди долари.

След събирането на 6,6 млрд. долара от OpenAI през октомври, Perplexity е била залята от непоискан интерес от нови инвеститори, отбелязва служител на стартъпа пред FT.

Ръководена от бившия стажант в Google Аравинд Сринивас, Perplexity е набрал 250 млн. долара това лято, в допълнение към предишните кръгове на финансиране през януари и април.

Компанията печели пари чрез абонаменти. Тя твърди, че приходите ѝ са нараснали от 5 млн. долара през януари до 35 млн. долара през август.

Поредицата от сделки за губещи стартъпи с изкуствен интелект обаче поражда загриженост сред някои инвеститори, че нарастващите оценки в сектора показват всички признаци на балон. Но дори тези, които твърдят, че повечето оценки на AI са все по-откъснати от реалността, са готови да залагат на компании, които според тях могат да бъдат печеливши.