Небесният скитник: Дронът, който може да остане във въздуха месеци
"Skydweller" е по-скоро дрон, отколкото самолет. Това е безпилотна машина, но огромна по размер, с размах на крилата повече дори от един Boeing 747. Те са дълги 72 метра, а върху тях са монтирани общо 17 хил. соларни панела
&format=webp)
Декарбонизацията на автомобилния транспорт не е най-сложният процес на света. В крайна сметка опира до смяна на източника на енергия и адаптиране на технологията на превозното средство. В този смисъл използването на батерии вместо на бензин и дизел за задвижване на двигатели се прави от десетилетия. Не така обаче стои въпросът с въздушния транспорт.
Поддържането на летателен апарат във въздуха изисква огромни количества енергия, което представлява сериозен инженерен казус. Вече десетилетия наред експерти се борят с фундаменталния проблем как да накарат нещо тежко колкото самолет хем да лети устойчиво, хем да е екологично.
При автомобилите литиево-йонните батерии се развиха до такава степен, че осигуряват мощност и пробег. Във въздуха обаче, където гравитацията и съпротивлението са съвсем различни, се изисква нещо много повече, пише PopularMechanics.
През 2016 г. електрическият самолет "Solar Impulse" извърши първия околосветски полет с пилот на борда, доказвайки потенциала на слънчевата енергия за авиацията. Това постижение послужи като основа за разработване на нов вид соларна летателна машина. Сега американският стартъп Skydweller Aero предлага свой прототип - "Skydweller" (Небесният скитник) със заявката, че той може изцяло да промени представите за издръжливост и времетраене на полета.
"Skydweller" е по-скоро дрон, отколкото самолет. Това е безпилотна машина, но огромна по размер, с размах на крилата повече дори от един Boeing 747. Те са дълги 72 метра, а върху тях са монтирани общо 17 хил. соларни панела.
Но въпреки че е огромен, "Skydweller" е изключително лек. Тази машина не е създадена за превоз на пътници или товари, което позволява използването на други материали в конструкцията й. Той е направен от въглеродни влакна, които са в основата на голяма част от композитните материали. И тъй като "Skydweller" е около 160 пъти по-лек от обикновения самолет, му е нужна и доста по-малко мощност, за да се задържи във въздуха.
През миналата пролет тази машина направи първия си успешен тестов полет на летище в Мисисипи. Изпълнителният директор на Skydweller Aero Робърт Милър обяви, че тази стъпка променя изцяло индустрията.
"Прилагаме авангардни решения, изкуствен интелект и софтуер в сектор, който повече от век разчита на пилотирани от човека самолети и на изкопаеми горива“, заяви той.
Skydweller Aero обаче не се целят в дейности като превоз на пътници. Те искат да открият своята ниша във военните технологии и въздушното разузнаване. Все дейности които позволяват употребата на този нов тип машини – ефективни и използващи възобновяеми източници.
И тъй като този дрон с размерите на самолет е създаден с цел наблюдение, той може да прекарва във въздуха много дълго време. Ако се вярва на създателите му – дори три месеца. Как се рекламира такъв продукт? Представете си невидим, безшумен страж, който може да бди над граница и непрекъснато да предава какво се случва там.
Тази невероятна продължителност на полета, твърдят от компанията, се постига благодарение на комбинацията от слънчеви панели, лека конструкция и интелигентна система за управление на енергията. За да може да остане във въздуха и през нощта, машината е оборудвана с батерии, които да съхраняват събраната от слънцето енергия. Те тежат 635 килограма и би следвало да осигуряват нужната мощност.
Обичайно "Skydweller" лети на височина между 7600 и 10 700 метра. През нощта обаче може да слезе и на 1500 метра, което пести енергия.
Захранването, разбира се, не е единственият проблем. За да може един безпилотен апарат да функционира, и то – автономно, в продължение на месеци, софтуерът му трябва да е безупречен. Създателите твърдят, че системата за управление е изключително надеждна. Тя има четири отделни компонента, които изпълняват едни и същи функции. Така, ако един излезе от строя, веднага бива заместен от друг. Добавен е и алгоритъм, който позволява откриване и отстраняване на грешки, т.е. целият процес по софтуерен ремонт би следвало да се случва по време на полет.
Както вече бе споменато, Skydweller Aero търсят реализация на своите проекти във военната сфера. И това не е случайно. През последните няколко години американската армия инвестира в различни видове балони и дирижабли за наблюдение, търсейки евтини и дълготрайни решения за въздушно разузнаване. Опитите в тази сфера започват още през 90-те години на миналия век със създаване на специална програма. През 2017 г. обаче тя е прекратена с аргумента, че е прекалено скъпа и неефективна.
След това армията започва да работи с компанията Aerostar, която предлага балони за наблюдение. Такива бяха забелязани в щата Аризона близо до мексиканската граница, което подсказва какво ще е бъдещото им предназначение.
Именно тук се появяват Skydweller Aero, които твърдят, че са създали мощна машина за наблюдение. Ако наистина се окаже, че техният дрон може да остава във въздуха толкова дълго време и е достатъчно надежден, би могъл коренно да промени процесите по разузнаване, охрана или дори военни операции.