Съботен следобед в един от парковете на Шънджън, град с почти 18 млн. души население в Китай. Няколко тийнеджърки се крият от дъжда под един бетонен навес и хорово припяват последния поп-хит. Посред смеховете и закачките им се чува монотонно бръмчене. Някой е поръчал храна.

Съвсем близо до пеещата групичка стърчи нещо като лавка в бяло и жълто. Това е павилион на компанията за доставки Meiutan - най-големият разносвач на храна в града.

Всеки, излязъл в парка, може да си поръча нещо за ядене и след това да го вземе от павилиона, до който храната бива доставена с дрон. Машинката лети около 3 километра от търговски комплекс в центъра на града. Поръчката се оставя в затворена кутия, която може да бъде отключена само с телефонния номер на клиента.

Целта на Meiutan е не само да въведе масовите доставки с дрон, но и да ги направи поне с 10% по-бързи от тези, разнасяни от хора, пише TheGuardian. Засега компанията успява като единственият недостатък е, че храната изстива по-бързо, тъй като дроновете летят нависоко.

Това е миниатюрен пример за бурно развиващата се индустрия на роботиката в Китай. Плановете са машините да навлязат в по-масова употреба още тази година и това не е просто фантазия на няколко компании, а държавна политика. Актуалният проблем на Китай е търговската война със САЩ, започната от Доналд Тръмп. Но и без нея азиатската страна има намерение силно да субсидира секторите, които смята за перспективни и така да изпревари американските си конкуренти. Един от тях технологичната индустрия, а китайският лидер Си Дзинпин се опитва да я спечели на своя страна, макар че дълго време я гледаше с подозрение и смяташе влиянието и богатството ѝ за заплаха за комунистическата партия.

През март премиерът Ли Цян обеща, че държавата ще „освободи“ креативността на дигиталната индустрия като заяви, че фокусът трябва да е предимно върху изкуствения интелект. Провинция Гуандонг, в която се намира град Шънджън, е смятана за флагмана в този сектор. Наскоро местното правителство съобщи, че ще финансира нови центрове за иновации с поне 7.4 млн. евро. Шънджън е известен като „столицата на дроновете“ главно заради либералния режим за ползването им. Ето защо прогнозите са за ръст от пет пъти в употребата им през следващите десет години. Но не само дроновете променят облика на китайските градове. Местните компанни работят с особено внимание върху хуманоидните роботи. Един такъв наскоро участва в полумаратон с хора. Състезанието бе близо до Пекин.

„Използването на изкуствен интелект при роботите се развихри миналата година“, казва Руи Ма от Сан Франциско, инвеститор и експерт по китайския техсектор.

Това вероятно ще доведе до много по-бърз растеж, защото AI позволява сериозно съкращаване на времето за обучение на роботите – от години до няколко месеца. Те вече са в голяма степен част от ежедневието в Китай. Жена с куче робот, което може да носи и покупките ѝ и да забавлява детето ѝ, не е необичайна гледа.

От години Китай иска да настигне и надмине САЩ в сферата на роботиката. Сега лидерът Си пропагандира „производителни сили с ново качество“ - концепция, в която ключова роля се отрежда на изкуствения интелект. До началото на тази година изглеждаше, че американските компании стабилно заемат първото място, но се появи никому неизвестната дотогава DeepSeek, чийто изкуствен интелект промени изцяло обстановката. Оттогава първенството на САЩ не изглежда толкова сигурно.

Китайският AI сектор е все по-оптимистично настроен, а правителството го насърчава да продължава в същия дух, казва Ма.

Когато DeepSeek се появява на световната сцена, Ли Шухао, инвеститор в технологичния сектор, който през 2017 г. основава компанията за изкуствен интелект Tec-Do, е в САЩ.

„Изведнъж на мен ми стана много лесно да организирам срещи с бизнесмени от областта на AI“, казва той.

Според него DeepSeek е „символ на ориенталския начин на правене на бизнес“. Шухао аргументира мнението си със стратегията на основателя на DeepSeek Лианг Уенфън, който финансира начинанието си чрез собствен хедж фонд вместо да се хвърли в търсене на рисков капитал.

„Така мислят типичните китайски инвеститори – първо трябва да се оцелее, след това да се прави нещо голямо“, посочва Шухао.

Роботиката може да бъде условно разделена на три части – мозък, тяло и приложение на технологията в ежедневието. Китайските разработчици отдавна са напреднали в последните две сфери. Създаването на т.нар. мозък, т.е. способността на машината да учи човешките движения и поведение, обаче си остава предизвикателство. Именно тук се появява изкуственият интелект и по-специално DeepSeek, който дава възможност на местните компании да наваксат изоставането.

Друг сектор с особен фокус за Китай са автономните автомобили. И тук, както и при роботиката, обаче има доста предизвикателства. Счита се, че за да е ефективна една такава кола, тя трябва да има „шест степени на свобода“ – напред-назад, наляво-надясно, нагоре-надолу, както и всички междинни позиции. Това важи в още по-голяма степен за хуманодните роботи. За да могат да имитират човека, те се нудаят от 60 степени на свобода. Засега най-добрите прототипи имат по 27.

„Роботите все още не могат да заменят човека. Само погледнете таксиметровите шофьори. На мястото на колко от тях могат да застанат машини“, казва Амбър Джанг, мениджър в пекинската аналитична компания BigOneLab.

В някои китайски градове се движат и автономни таксита – бизнес, управляван от компанията Baidu. Но към момента те не са нито по-бързи, нито по-удобни от обичайните коли, управлявани от хора. Плюс това работят само в определени зони.

Не може да се отрече обаче, че Китай се променя. Тенденциите станаха особено видими след налагането на американските мита, но така или иначе управляващите се преориентират и търсят на какво да заложат в бъдеще.

Наскоро лидерът Си имаше среща с водещите предприемачи от технологичния сектора. Сред тях беше и създателят на Alibaba Джак Ма, за когото се считаше, че е изпаднал в немилост пред властта, както и основателят на DeepSeek Уенфън.

“Такива срещи дават надежда, че лошите времена за технологичния сектор са отминали“, казва Ли Шухао.