Роботи, дронове, AI: Технологиите променят глобалната верига за доставки
Компании като DHL използва роботиката „много широко“ в своите складове, доставчиците на храна все по-често разчитата на изкуствения интелект

В свят, в който бързината и удобството са от първостепенно значение за клиентите, доставчиците на логистични услуги се обръщат към нововъзникващи технологии като изкуствен интелект и роботика, за да останат конкурентоспособни.
Мултинационалната логистична компания DHL използва роботиката „много широко“ в своите складове, казва пред CNBC Хавиер Билбао Узкиано, главен изпълнителен директор на DHL Supply Chain за региона на Азия и Тихоокеанския регион.
„Тя не замества - тя допълва хората в начина, по който работим“, казва той. „Има задачи, които преди това са били поемани от хора, но са тежки и повтарящи се. Те се прехвърлят на тези роботи“.
Задачи като преместване на палети или разтоварване на контейнери, както и много други части от процесите на складиране на компанията, сега са роботизирани.
„Виждаме, че автономните възможности стават все по-достъпни, което позволява на тези роботи да се движат самостоятелно из склада“, казва Узкиано. „Не е необходимо там да присъстват джаджи, за да могат да проследяват къде се движат хората, къде са топлинните карти и къде имате тесни места“.
По думите му силната страна на роботиката дава на компанията гъвкавост, особено по време на „пиковете, които се случват около Черния петък или Киберпонеделника и други подобни събития - работата се увеличава толкова бързо, че е много трудно да доведеш хора, които да разбират процеса, да знаят как да реагират“.
„Роботиката ни помага, защото знае как да прави всичко това от самото начало“, добавя той.
AI в доставката на храна
Базираната в Дубай услуга за онлайн поръчки на храна Talabat също работи върху развитието на своите възможности за AI. Компанията се фокусира основно върху използването на предсказващите способности на технологията, за да убеди повече клиенти да поръчват в платформата ѝ.
„Огромното мнозинство от клиентите, които отварят нашето приложение всеки ден, в крайна сметка не поръчват по някаква причина“, казва главният изпълнителен директор на компанията Томазо Родригес. „Сега, с помощта на изкуствения интелект, можете да стигнете много дълбоко до отделния индивид и да знаете точно какво е по-вероятно да иска или да не иска този човек. Там е насочен целият ни фокус в момента“.
Това е позволило на компанията да предоставя по-добри препоръки на потенциалните клиенти и да насочва „правилните оферти“ и стимули.
Компанията експериментира и с използването на дронове и роботи за доставки, но местните ограничения могат да бъдат пречка, казва Родригес. И двата метода изискват и известно усилие от страна на клиента, за да вземе стоките, докато хората могат да доставят храна направо до вратата на клиента.
„Малко е рано“, казва Родригес. „Мисля, че взаимодействието с човека все още е много важно и няма да бъде заменено в скоро време“.