Съдебен състав Маями реши, че Tesla трябва да понесе частична отговорност за фаталната катастрофа с Autopilot през 2019 г. и да обезщети семейството на загиналия и пострадалия с 33% или около 42,5 млн. долара от общо 329 млн. долара компенсаторни щети.

Адвокатите на ищците заявиха пред CNBC, че тъй като наказателните щети са били определени само срещу Tesla, очакват автомобилният производител да плати пълните 200 млн. долара, с което общите плащания ще достигнат около 242,5 млн. долара.

Tesla заяви, че планира да обжалва решението.

Съдебният процес в Южния окръг на Флорида започна на 14 юли. Искът беше съсредоточен върху това кой носи вина за смъртоносната катастрофа в Кий Ларго, Флорида. Собственик на Tesla на име Джордж Макгий е управлявал своя електрически седан Model S с подобрения автопилот – частично автоматизирана система за шофиране.

Докато шофира, Макгий изпуска мобилния си телефон и се опитва да го вдигне. По време на съдебния процес той заяви, че е вярвал, че Enhanced Autopilot ще спира, ако на пътя има препятствие. Неговият Model S ускорява през кръстовище с малко над 60 мили в час, като удря близката празна паркирана кола и нейните собственици.

Найбел Бенавидес, на 22 години, загива на място от нараняванията си, а приятелят ѝ Дилън Ангъл оцелява, но с множество счупвания, мозъчна травма и психологически последици.

„Tesla е проектирала Autopilot само за магистрали с контролиран достъп, но умишлено е решила да не ограничава водачите да го използват на други места, като наред с това Илон Мъск заявява, че Autopilot управлява по-добре от хората“, заяви Брет Шрайбер, адвокат на ищците. „Лъжите на Tesla превърнаха нашите пътища в тестови писти за тяхната фундаментално погрешна технология, поставяйки обикновени американци като Найбел Бенавидес и Дилън Ангъл в опасност.“

След произнасянето на присъдата, Дилън беше „видимо емоционален“, докато прегръщаше майка си, пише NBC.

Ето и отговорът на Tesla за CNBC:

„Днешната присъда е погрешна и само връща назад безопасността на автомобилите, като застрашава усилията на Tesla и цялата индустрия за разработване и внедряване на животоспасяващи технологии. Планираме да обжалваме, като се имат предвид съществените правни грешки и нередности по време на процеса.

Въпреки че това жури установи, че водачът носи по-голямата отговорност за този трагичен инцидент през 2019 г., доказателствата винаги са показвали, че той е изцяло виновен, защото е карал с превишена скорост, с крак върху педала на газта, който е отменил функцията на автопилот, докато е търсил изпуснатия си телефон, без да гледа пътя. За да сме наясно, нито един автомобил през 2019 г., а и днес, не би предотвратил тази катастрофа.

Никога не е ставало въпрос за Autopilot; това е измислица на адвокатите на ищците, които обвиняват автомобила, когато водачът от първия ден признава и поема отговорността.“

Присъдата идва в момент, в който Илон Мъск се опитва да убеди инвеститорите, че компанията може да се превърне в лидер в областта на автономните превозни средства и че нейните системи за самоуправление са достатъчно безопасни, за да управляват флотилии от роботаксита по обществените пътища в САЩ.

Акциите на Tesla поевтиняха с 1,8% в петък и вече са се понижили с 25% за годината, което е най-големият спад сред технологичните мегакомпании.

В момента се водят около дузина активни дела, фокусирани върху подобни искове, включващи инциденти, при които Autopilot или FSD на Tesla са били използвани непосредствено преди катастрофа.

През 2021 г. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата започна проучване на възможни дефекти по отношение на безопасността в системите Autopilot. В хода на това разследване Tesla направи промени, включително редица актуализации на софтуера.

След това агенцията започна втора проверка, която продължава, оценявайки дали „мярката за изтегляне от пазара“ на Tesla за разрешаване на проблемите с поведението на Autopilot, особено около неподвижни превозни средства на службите за първа помощ, е била ефективна.

NHTSA също така предупреди Tesla, че нейните публикации в социалните медии могат да подведат водачите да мислят, че автомобилите ѝ са способни да функционират като роботакси, въпреки че в ръководствата за употреба се казва, че изискват ръчно управление и водач, който през цялото време да следи за управлението и спирането.

Сайтът TeslaDeaths.com, който проследява сблъсъците с автомобили Tesla, съобщава за най-малко 58 смъртни случая, причинени от инциденти, при които водачите са включили автопилота точно преди удара, допълва CNBC.