Един от най-големите търговци на спортни стоки в света обмисля да премести производството си обратно в Китай - точно когато брандове като Nike и Adidas се изтеглят от страната заради американските мита.

Новият главен изпълнителен директор на Intersport International, Том Фоли, казва пред Financial Times, че групата обмисля да увеличи дела на собствените си продукти (private label), произвеждани в Китай. Миналата година тези продукти са донесли около 1,4 млрд. евро приходи.

Разговорите се провеждат в контекста на това, че американски спортни марки изнасят производството си от Китай към други азиатски държави с по-ниски мита. В същото време, производствената активност в Китай се свива за четвърти пореден месец.

Тази тенденция, добавя Фоли, „може да окаже натиск върху производствените капацитети в пазари, които обикновено не биха изпитвали такова натоварване“.

Intersport, която управлява 5 500 магазина в 42 държави, е кооперация със седалище в Швейцария, притежавана и управлявана от национални организации. Компанията има силно присъствие в Европа и е най-големият търговец на спортни стоки в Германия.

Групата, която генерира 14 млрд. евро приходи миналата година, продава както собствени продукти, така и на марки като Nike и Adidas.

В момента Intersport се сблъсква с растяща конкуренция за производствен капацитет в държави като Виетнам и Бангладеш, дори когато в Китай все още има свободен капацитет.

Продължаващото търговско напрежение между САЩ и Китай през последните години подтикна спортните марки да изнасят производството си от втората по големина икономика.

Adidas е произвела 27% от продуктите си във Виетнам през миналата година, 19% в Индонезия и само 16% в Китай - основно за местния пазар.

Nike пък в момента произвежда 16% от обувките си в Китай и заяви пред анализатори през юни, че планира да намали този дял до едноцифрен процент в рамките на следващите 12 месеца.

Според Фоли, равновесието в индустрията започва отново да се измества - от производители като Nike и Adidas обратно към търговци на дребно като Intersport.

„Зависимостта им от нас определено се е увеличила“, казва той, посочвайки, че много големи марки не са успели да развият директните си продажби до потребителя в мащабите, които са си поставили.

„Динамиката на властта се върна там, където беше преди осем или девет години“, добавя Фоли.