От производители на бебешки колички до приложения за интелигентно планиране – китайските компании се сблъскват с нов тип клиенти: родителите от Gen Z, които имат различни идеи за отглеждането на деца и разходите за тях.

Младите китайци са родени в дигиталната ера, имат глобална перспектива и предпочитат ученето чрез опит.

Тази нагласа определя как и къде харчат парите си, пише CNBC.

„Когато имате млади, нейтив дигитални и космополитни родители, техните модели на харчене са много различни от тези на по-старите поколения“, казва Джо Нгай, председател на McKinsey & Company за Китай.

Младите родители дават приоритет на преживяванията на децата, като уроци по голф и ски ваканции, допълва той.

„Виждаме повече разходи, което създава премиум пазар“, обяснява още Нгай. Бизнесите, които предлагат програми за извънкласни дейности и пътувания, ориентирани към семейството, ще се възползват най-много, смята експертът.

Мащабна перспектива

За бизнеса, който продава бебешки продукти или например дрехи за бременни, по-ниските равнища на раждаемост са били пречка за растежа, но все пак през 2024 г. в Китай са родени близо три пъти повече деца, отколкото в САЩ – мащаб, който прави сектора за грижи за бебета прекалено голям, за да бъде пренебрегнат.

Според отрасловия доклад на iResearch от февруари, пазарът на продукти за грижа за бебета и майки се очаква да достигне 4,63 трилиона юана (около 645 млрд. долара) през 2025 г., което представлява около 7% годишен ръст.

Първоначалният тласък от стимулите на Пекин вероятно ще се наблюдава в продуктите за грижа за бебета и майчинство, преди да се разшири в сфери като педиатрия, ранна образователна подготовка, застрахователни продукти за непълнолетни, и технологични услуги за улесняване на семейния живот.

„Днес мислим за колички и млечни формули, но утре ще мислим за предучилищно образование, частни уроци и семейни пътувания – чак до дигитални инструменти за обучение като приложения за програмиране и за интелигентно родителство“, казва Хан Шен Лин, директор в консултантската компания The Asia Group в Шанхай.

Взискателни и селективни

Родителите стават все по-взискателни и селективно по отношение на това, което купуват.

Преди да се ангажират с даден продукт, по-младите прекарват повече време в сравняване на опциите, проучване на детайлите и търсене на мнения на други родители в интернет, коментира Анди Ли, директор на Oliver Wyman в Шанхай.

„Новите родители са станали по-разбиращи.“

Това вдига летвата за брандовете, тъй като вече не е достатъчно да предлагат качество, а трябва да обяснят и защо техните продукти се отличават.

„Как да разграничите вашето предложение, вашите продукти от тези на другите участници на пазара, е голямо предизвикателство“, признава Ли, отбелязвайки, че предоставянето на по-голяма прозрачност на родителите за това, което купуват, особено когато става въпрос за хранителни съставки, ще стимулира първата покупка, ще гарантира задържането и лоялността им към марката.

Това повишено съзнание се отразява на дългогодишните опасения относно безопасността на продуктите в Китай – проблем, който още резонира сред китайските родители почти две десетилетия след скандала с бебешката формула през 2008 г.

„Семействата от средната класа, много от които все още са преследвани от скандала с бебешката формула от 2008 г., предпочитат да избират чужди марки“, казва Ялинг Дзян, независим потребителски анализатор, фокусиран върху Китай.

В знак за това колко бързо се променя общественото мнение, подтикнато от технологично грамотните родители, някои местни марки за бебешки продукти повишиха цените си дни след като Пекин въведе нови семейни субсидии, което предизвика бърза реакция в социалните медии.

Цената на бебешки мокри кърпички скочи от 39 юана на 31 юли до 119 на 1 август, според Manmanmai, система за проследяване на цените в електронната търговия, докато цената на местно мляко на прах скочи с над 50% за дни.

Младите родители обвиниха компаниите, че „изсмукват субсидиите“, още преди парите да са пристигнали, а някои призоваха за бойкот. Някои марки се извиниха, описвайки увеличенията като периодични корекции. Но тази реакция подчертава промяна в поколенията: родителите от Gen Z са ориентирани към стойността и бързо могат да изобличат марки, които според тях преминават границата.

Упоритите усилия на правителството за бейбибум

За първи път в историята на страната, Китай стартира национална програма за субсидии за отглеждане на деца, като раздава 3600 юана (503 долара) годишно за всяко дете под тригодишна възраст.

Тази субсидия се отпуска за първородното дете, като предишните мерки бяха насочени към двойки с второ или трето дете, допълва CNBC.

Правителството залага на субсидията, за да намали финансовото натоварване на родителите и да облекчи това, което нарича „тревоги за плодовитостта“ за млади двойки.

Отделно, във вторник Пекин обяви, че от следващия есенен семестър ще премахне таксите за обучение за децата в последната година на държавните детски градини и някои частни. Мерките допълват усилията да се намалят разходите за отглеждане на деца в момент, когато страната е изправена пред демографска криза, подхранена от спада в раждаемостта.

Китай отбелязва 3 поредни години на спад на населението и 7 поредни години на спад на раждаемостта, с леко възстановяване през 2024 г. Спадът на раждаемостта се дължи и на тревожното намаление на броя сключени бракове, който миналата година падна до най-ниско ниво за почти половин век, с едва 6,1 милиона нови двойки.

Ражданията са спаднали до 9,7 милиона миналата година – малко над половината от 18,8 милиона през 2016 г., когато Китай премахна политиката си за едно дете, която ограничаваше размера на семействата, според оценките на Economist Intelligence Unit, базирани на официални данни, докато раждаемостта е малко над 1,0 ( тябсе отнася до средния брой деца, които една жена би имала през живота си.)

През последните години Китай увеличи квотата за раждаемост до три деца на двойка, въведе данъчни облекчения за отглеждане на деца и предприе мерки за ограничаване на разходите за извънкласни занимания. Местните власти изпробваха дори по-смели стимули, от 10 000 юана бонус за първо дете във Вътрешна Монголия до месечни стипендии за по-големи семейства в Шенян.

Но експертите казват, че финансовите стимули не са достатъчни, за да променят нагласите, особено сред образованите жени, които продължават да се сблъскват с трудни избори между кариерно развитие, високи разходи за грижи за децата и тежестта на грижите за възрастните.

Милениалите и поколението Z също са част от т. нар. „поколение сандвич“, което опитва да балансира грижите за възрастните си родители и малките деца.

„Когато все още имате възрастни родители, за които да се грижите, защото пенсионната система не е благоприятна, голяма част от доходите ви отиват за това, вместо да създадете свое собствено семейство“, каза Хари Мърфи Круз, ръководител на икономическите проучвания в Oxford Economics.

Засега Пекин залага на това, че малко допълнителни пари в джоба на родителите – и разходите, които предизвикват, може би ще дадат краткосрочен тласък на раждаемостта, дори това да не доведе до бейбибум.