Какво се случи с Jaguar?
Производителят на луксозни коли е изправен пред редица проблеми след ребрандирането си.
&format=webp)
Преди почти година Jaguar представи обновената идентичност на марката, като това трябваше да отбележи началото на новото ѝ бъдеще. Досега обаче ребрандирането не се радва на желания успех.
102-годишният производител на луксозни автомобили, който някога беше пряк конкурент на марки като Mercedes-Benz и BMW, се сблъсква с проблеми още преди стартирането на рекламната кампания. Компанията трябва да се справи с промени в ръководството, спад в продажбите на фона на остаряла гама автомобили и ожесточена конкуренция както от германските производители на луксозни коли, така и от относителни новодошлите като Tesla, пише CNN.
Сега към всичко това се прибавят още два проблема: подвеждащи заглавия за осъществени продажби и гнева на политическата десница, най-вече на държавния глава на САЩ.
В понеделник президентът Доналд Тръмп разкритикува Jaguar за това, което нарече „глупава“ и „твърде WOKE“ рекламна кампания от миналата година. В нея се появява авангарден рекламен клип със слогани като „живей ярко“ и джендър-флуидни модели, но без нито един кадър на автомобилите или дори някаква концепция за тях.
„Кой би искал да купи Jaguar, след като е видял тази позорна реклама“, пошегува се Тръмп в Truth Social. „Унищожаването на пазарната капитализация е безпрецедентно, с МИЛИАРДИ ДОЛАРИ, ЗАГУБЕНИ ПО ТАКЪВ ГЛУПАВ НАЧИН.“
Но реалността е друга.
Jaguar Land Rover е собственост на Tata Motors от 2008 г., когато индийската компания я купи от Ford, което означава, че Jaguar няма самостоятелна пазарна капитализация. А самата Tata се справя добре като огромен мултинационален конгломерат с разнообразни дейности на стойност около 28 млрд. долара.
Освен това проблемите на Jaguar са по-фундаментални. Въпреки че повечето традиционни автомобилни производители се опитват да осъществят плавен преход към изцяло електрическо задвижване, Jaguar предприе по-драстичен подход. През 2024 г. марката просто спря всякакво производство на коли, докато се опитва да се направи прехода.
Това е достатъчно, за да се създаде нагласа в съзнанието на мнозина. Миналия месец заглавията обявиха, че продажбите на Jaguar в Европа са спаднали с 97,5% на годишна база, позовавайки се на данни от Европейската асоциация на автомобилните производители. Това е логично, като се има предвид, че Jaguar спря производството на автомобили, но новината е достатъчна, за да предизвика гнева на Тръмп и някои консерватори.
Малко след излизането на рекламата, Jaguar представи своя концептуален автомобил Type 00 по време на Miami Art Week – забележително е, че това не стана на традиционно автомобилно изложение. Въпреки че концепцията не е предназначена за производство, тя има за цел да покаже общата посока на бъдещия дизайн на Jaguar.
Към момента не е ясно кога марката ще поднови производството си.
Миналата седмица главният изпълнителен директор на Jaguar Land Rover Адриан Мардел обяви, че се оттегля след 35 години в компанията. Той има изключително успешна кариера, като помога за ликвидирането на дългове в размер на милиарди долари. JLR отчита девети пореден печеливш тримесечен период през януари благодарение на силните продажби на SUV модели.
В понеделник Tata Motors назначи П.Б. Баладжи, настоящ финансов директор на компанията, за нов главен изпълнителен директор на Jaguar Land Rover. Той ще встъпи в длъжност през ноември.