„Аутсайдерът“ от Уолстрийт: Джери Кардинале е скритият архитект на медийната сделка за 2025
Той стои зад сливането между Paramount Global и Skydance Media за 8,4 милиарда долара, но е далеч от културата на Холивуд и не се състезава за „Оскар“
&format=webp)
Новината за официалното приключване на сливането между Paramount Global и Skydance Media в сделка за 8,4 милиарда долара постави началото на нова ера за емблематичната развлекателна компания и появата на нов холивудски магнат: Дейвид Елисън, главен изпълнителен директор на Paramount, част от Skydance Corporation.
Филмов продуцент и основател на Skysance, той скоростно се превърна в разпознаваема личност след интензивното медийно отразяване на най-голямата сделка в развлекателния и медийния сектор тази година.
Баща му и партньор, съоснователят на Oracle Лари Елисън, отдавна е в класациите за едни от най-богатите хора на планетата.
По-малко известен обаче е другият архитекст зад сделката: Джери Кардинале от частната инвестиционна компания RedBird Capital, съобщава Fortune.
С дела си от 2 милиарда долара в придобиването на Paramount Global от Skydance за 8 милиарда долара, Кардинале е ключова фигура в 19-месечните интриги около медийната сделка.
Още преди сключването Paramount вече демонтрираше признаци на фискална строгост в стила на частния капитал. Под ръководството на Редстоун компанията проведе мащабни съкращения и се раздели с няколко високоплатени мениджъри, а Елисън обеща да намери още 2 милиарда долара за икономии.
Paramount се раздели и с The Late Show и уреди дело за 16 милиона долара, заведено от Доналд Тръмп във връзка с интервю в 60 Minutes.
След като Skydance се съгласи да „гарантира, че програмите на новата компания отразяват разнообразие от гледни точки от целия политически и идеологически спектър“ и да „изкорени пристрастията, които подкопават доверието в националните медии“, назначеният от Тръмп председател на Федералната комисия по комуникациите (FCC) Брендан Кар одобри сделката. Тези ходове предизвикаха критики на някои, които видяха споразумението с Тръмп като непряк подкуп, а отмяната на шоуто като опит да се спечели благоразположението на президента на САЩ.
След сключването на сделката, влиянието на Кардинале е ясно очертано: RedBird притежава 22,5% от правата на глас в Paramount, докато Дейвид Елисън ще притежава 50% от правата на глас, а баща му останалите 27,5%. Няколко бивши служители заемат висши управленски постове: заедно с Елисън компанията се управлява от двама заместници на Кардинале – Джеф Шел като президент и Анди Гордън като главен оперативен директор.
Кардинале не отговори на запитванията за коментар по тази тема.
„Двигател за монетизиране на интелектуална собственост“ в Холивуд
Издигането на Кардинале бележи повратна точка за развлекателната индустрия.
Частните капиталови компании от известно време правят совалки в Холивуд, но участието на Redbird в сделката с Paramount е най-голямата досега.
За разлика от магнатите, творците и фамилиите, които традиционно управляваха студиата, Кардинале е „аутсайдер“ – продукт на Уолстрийт, а не на културата на Paramount.
Но това е черта, която той счита за предимство. „Наистина мисля, че да си отвън тази екосистема – или поне с единия крак, е огромно конкурентно предимство“, казва той пред Fortune през 2024 г. „Не се впускам в сензациите. Не се впускам в емоции. Не се впускам в надпревара за „Оскар“.
Кардинале – финансов експерт, който използва термини като „технологична дезинтермедиация“, предполага, че ще е необходима истинска дисциплина, за да се позиционира емблематичното, но опустошено студио за технологично ориентирано оцеляване в безмилостната ера на стрийминг.
„Ние сме двигател за монетизиране на интелектуална собственост“, допълва той пред Fortune миналата година. „Това е, което правим.“
В Paramount това вероятно ще означава да се възползва от съкровищницата от филми, сериали и друга интелектуална собственост на легендарното холивудско студио, като се намалят разходите и се подобри ефективността.
„Трябва да можем да правим филми на половината от цената им“, каза Кардинале пред Puck. „Трябва да можем да създаваме оригинално съдържание за половината от стойността му.“
Плуване в дълбоки инвестиционни води
Макар Paramount да е най-известната инвестиция на Кардинале, това в никакъв случай не е публичен дебют. 58-годишният инвеститор залага на големи проекти от почти три десетилетия, като е натрупал опит в Goldman Sachs, преди да основе RedBird през 2014 г.
Компанията вече управлява активи на стойност 12 милиарда долара и има шест офиса по света. Въпреки че е изградил империя от частен капитал за милиарди долари, Кардинале казва пред Fortune, че отхвърля термина „магнат“ и се описва просто като инвеститор.
Финансовият свят не винаги е бил привлекателен за него, както споделя пред Bloomberg's The Deal през 2024 г.:
„Аз не бях от онези деца от Уортън, които от първия ден знаеха, че искат да отидат на Уолстрийт“.
Кардинале е израснал в предградията на Филаделфия и е учил в Харвардския университет, където е бил член на гребния отбор и е завършил с отличие, преди да започне да изучава политика и политическа теория в Оксфорд със стипендия „Роудс“. Докато работи в мозъчен тръст в Токио, започва да обмисля кариера във финансите, като се присъединява към Goldman като анализатор през 1992 г. в офисите в Хонконг и Сингапур, а по-късно се премества в Ню Йорк.
През 2001 г. помага в убеждаването на собственика на Yankees Джордж Стейнбренър да стартира регионалната спортна мрежа YES, като Goldman инвестира 335 милиона долара частен капитал в проекта. Кардинале вижда в него възможност за Yankees да монетизират собственото си съдържание – мачове, анализи и оригинални програми, вместо просто да продават правата за излъчване на местни кабелни оператори. Рискованата сделка с YES носи стотици милиони паричен поток и ускорява повишението на Кардинале до партньор в Goldman през 2004 г. Осем години по-късно Goldman и Providence Equity продават 49% от акциите си в YES на News Corp за над 3 милиарда долара спрямо началната оценка от около 850 милиона долара през 2001 г.
Успехът на Кардинале доказва това, което ще се превърне в основна теза за неговата инвестиционна стратегия: докато платформите, форматите и технологиите се променят, привързаността на публиката към привлекателни интелектуални продукти (известен спортен отбор, хитова филмова поредица, обичан герой) остава. Тази устойчивост позволява монетизация чрез безкрайни нови бизнес модели, докато обстановката се развива.
„Мога да разглеждам спортната индустрия, както и медийната и развлекателната като екосистеми“, обяснява Кардинале пред Fortune през 2024 г., говорейки за собствеността си върху италианския футболен отбор AC Milan и усилията да замени разпадащия се стадион на отбора с чисто нова арена, подобна на Yankee Stadium.
„И тогава това, което правя, е да търся разминавания. Търся области, които имат нужда от подобрение, еволюция и професионализация.“
Кардинале напуска Goldman през 2013 г. и основа RedBird на следващата година с 665 милиона долара за стартовия фонд. Стратегията в RedBird последователно следва формулата: придобиване на първокласна интелектуална собственост, оптимизиране на разходите и монетизиране.
Този приоритет се отразява в портфолиото на компанията. Освен AC Milan с милионите фенове по целия свят, Redbird придобива 11% от Fenway Sports Group, холдинговата компания, която притежава Boston Red Sox, английския футболен отбор Liverpool FC и регионалния спортен канал New England Sports Network. След това, с помощта на FSG, инвестира в развлекателната компания SpringHill на звездата от NBA ЛеБрон Джеймс, в сделка за 725 милиона долара.
Извън спорта, RedBird подкрепя филмовата продуцентска компания на Бен Афлек и Мат Деймън, Artists Equity, и придобива продуцентската компания зад британското телевизионно шоу Fleabag и риалити шоуто Squid Game: The Challenge.
През 2024 г. навлиза и в новинарството придобивайки британските издания Telegraph и Spectator заедно с коинвеститори от Обединените арабски емирства, в сделка, ръководена от бившия шеф на CNN Джеф Зъкър. Въпреки възраженията на някои представители на британското правителство относно чуждестранното влияние върху медийните институции, през май придобиването на Telegraph беше финализирано в сделка за над 640 милиона долара.
Кардинале отдавна подкрепя визията на Дейвид Елисън за Skydance. През 2020 г. RedBird стана вторият по големина инвеститор в компанията на Елисън, като оглави набирането на капитал в размер на 275 милиона долара, и помогна за набирането на допълнителни 400 милиона за Skydance през 2022 г.
Съдържанието е кралят
Боб Айгър, главен изпълнителен директор на Disney и близък приятел на Кардинале, го счита за естествен талант в културния бизнес.
„Той разбира, че великолепната интелектуална собственост е равностойна на имот на брега на морето“, коментира Айгър пред Fortune миналата година. „Знае, че светът се нуждае от забавление и независимо от начините, по които го получава, или как се печели от него, то има реална стойност и е дългосрочно.“
Досега тази философия е дала резултати за Кардинале.
Но пътят пред Paramount е пълен с предизвикателства: западащ сектор на линейната телевизия, милиарди дългове, жестока война в стрийминга и работна сила, която ще се възстановява от многобройни съкращения – и очаква още, след като Елисън обеща допълнителни на стойност 2 милиарда долара.
Обещанието на новото ръководство за „трансформация“ зависи от това дали ще повиши ефективността, без да унищожи творческата същност. За да го направи, Paramount, част от Skydance Corporation, вероятно ще заложи на стратегията на Кардинале за оптимизиране на интелектуалната собственост.
В модела всяка придобивка е предназначена да преживее пазарните цикли и модните тенденции, процъфтявайки благодарение на оперативната строгост и адаптивната „платформена стойност“. А Paramount, с над 100-годишна история, над 1200 филмови заглавия и дистрибуторски права за хиляди други филми, е изпълнена с платформена стойност.