От глава в облаците до стрийминг приземяване: Какво следва за новия холивудски магнат Дейвид Елисън
Главният изпълнителен директор на Skydance, която се слива с Paramount, предвижда $2 млрд. икономии на разходи и иска да превърне комбинираната компания в „хибрид на медиите и технологиите“
Като син на милиардер, още в тийнейджърските си години Дейвид Елисън усвоява управлението на самолети.
Сега най-новият магнат на Холивуд трябва да избегне твърдо приземяване при сливането на своята Skydance Media с Paramount Global.
Часове след обявяването на сделката в понеделник, Елисън направи предпазливи коментари, които биха се очаквали от човек, който иска да спечели скептиците от развлекателната индустрия и конкретно тези в Paramount, както и инвеститорите на Уолстрийт.
„Наистина искаме Paramount да бъде първата спирка за творците“, каза Елисън, добавяйки, че предвижда сливането да се превърне в това, което той нарича „медиен и технологичен хибрид“, за да я превърне в жизнеспособен конкурент на Disney, Netflix и Warner Bros.
Преди нещо от това да се случи обаче, Елисън и екипът му продължават плановете, въведени от сегашното ръководство на Paramount, на фона на трудна медийна среда: икономия на разходи, продажба на активи и съкращаване на хора, коментира The Wall Street Journal.
Към момента са идентифицирани 2 милиарда долара икономии на разходи, което ще направи паричния поток на компанията положителен до края на 2026 г., смята Елисън.
Забележително изкачване
Поемайки Paramount, Дейвид Елисън ще работи рамо до рамо с хора като главния изпълнителен директор на Disney Боб Айгър и директора на Warner Bros. Discovery Дейвид Заслав – забележително изкачване за 41-годишния син на съоснователя на Oracle Лари Елисън. Той разчита на щедростта на баща си милиардер, за да създаде продуцентска компания, но хората, работили в тясно сътрудничество с него, казват, че той е мек и внимателен изпълнителен директор, а не стереотипен син на милиардер, пише още WSJ.
Елисън е холивудски магнат повече от десетилетие. Той успява да превърне стартиралата през 2010 г. продуцентска компания Skydance в надежден производител на касови хитове - необичайно постижение за компания с такъв размер, коментират експерти.
Част от причината за успеха на Skydance е, че се позиционира като нещо като бутиков доставчик на високобюджетни продукции за стриймъри като Netflix и Prime Video на Amazon. Докато други студия се плашат да продават на конкуренти, за да се фокусират върху изграждането на своя собствена платформа за стрийминг, Skydance вижда ниша и се нахвърля.
Как Елисън може да помогне на Paramount
Подобно на много други компании в развлекателния сектор, Paramount се бори със спада на традиционните телевизионни мрежи, докато инвестира в Paramount+. Прерязването на кабелите значително намали обхвата на нейните кабелни мрежи като MTV и Comedy Central, което означава по-малко приходи от абонаментни такси и рекламни долари.
В резултат на това разходите за продукции за мрежите бяха намалени, създавайки нещо като порочен кръг за компанията: по-малко оригинално съдържание означава повече рязане на кабели, което води до по-малко инвестиции.
Елисън може да помогне на Paramount да се ориентира в предизвикателния медиен пейзаж, тъй като разбира и оценява филмовия бизнес, но също така има технологичен опит, за да помогне за развитието на стрийминг услугата, казва пред WSJ Ари Емануел, главен изпълнителен директор на компаниите за спорт и развлечения Endeavour и TKO Group Holdings. Агенцията за таланти WME на Endeavour преди е представлявала Skydance в сделки за съдържание.
„Много хора с успеха, който Елисън имаше, никога не биха рискували, за да направят това, което той прави“, коментира Емануел и добавя: "Шапка му свалям."
Сделка в ерата на Netflix
Предизвикателство пред екипа на Елисън е как да се уверят, че стрийминг услугата Paramount+ може да се конкурира с по-големите играчи. Тя отбелязва приличен ръст на абонатите през последните няколко години и е печеливша на вътрешния пазар през тримесечието, което току-що приключи, според източници на WSJ, запознати със ситуацията. Но свръхконкурентният характер на стрийминга изисква постоянни инвестиции, за да се състезава с Netflix.
Според Елисън платформата Paramount+ трябва да бъде преработена и да стане по-удобна за потребителя, което може да стане чрез подобряване на алгоритмите, гарантиращи, че абонатите получават сериалите и филмите, които е най-вероятно да гледат.
Paramount+ може да се възползва и от сключването на повече сделки, за да се обедини с други стрийминг услуги, казва бившият шеф на NBCUniversal Джеф Шел, който ще бъде президент на Paramount след приключването на сделката със Skydance.
„Ще трябва да има някаква форма на пакетно решение за стрийминга, каза Шел на инвеститорите, добавяйки, че в момента компанията си „проправя път през мръсотията“ по отношение на сегашното разпространяване на стрийминг услугите.
За Шел сделката представлява нещо като завръщане. Той напусна NBCUniversal през 2023 г., след като призна за неподходяща връзка с жена в компанията. Присъедини се към Redbird по-рано тази година, за да ръководи спортните и развлекателни бизнеси.
Сега той по същество ще заема същата позиция, която е заемал в NBCUniversal с много подобно портфолио.
Следващи стъпки
Съгласно сделката, която беше обявена в неделя вечерта, Skydance ще придобие National Amusements, частната компания за киносалони на Redstone, чрез която тя контролира Paramount, в сделка със стойност на собствения капитал от 1,75 милиарда долара.
Във втора стъпка от сделката Paramount ще придобие Skydance на оценка от около 4,7 милиарда долара. Skydance и нейните поддръжници, включително Лари Елисън и RedBird Capital Partners, ще инжектират 1,5 милиарда долара в баланса на Paramount, които може да използва за плащане на дълг.
Skydance е съпродуцирала някои от най-известните филми на Paramount, включително Top Gun: Maverick и най-новите части от франчайза Мисията невъзможна, както и телевизионни сериали като Ричър и Джак Райън за Prime Video на Amazon, които са копродуцирани от телевизионното студио на Paramount.
Припокриващите се бизнеси на Skydance и Paramount ще бъдат комбинирани, като съответните им филмови студия. Skydance има звено за анимация, което доставя съдържание на Netflix наред с други платформи, докато Paramount е голям играч в детските програми със своя кабелен канал Nickelodeon. Skydance също има подразделение за видеоигри.
И двете организации имат връзка с Националната футболна лига на САЩ: Skydance има съвместно предприятие с инвестиционния клон на NFL, което създава свързано със спорта съдържание, докато мрежата за излъчване на CBS на Paramount предава игри на NFL на живо.
В момента Paramount се управлява от комитет от трима изпълнителни директори, които се очаква да останат на поста до приключване на сливането, което се очаква да се случи следващата година след регулаторен преглед.