До 2023 г. Джак Кувеки, тогава едва на 26 години, вече е познаван в технологичната индустрия. Шест години по-рано той напуснал колежа и се преместил в Белград, Сърбия, за да работи в компания за криптовалути, която, въпреки риска, му осигурила „претъпкани джобове с кинти“, както сам казва.

Той също така основал няколко стартъпа и работил в компания за рисков капитал в Ню Йорк.

Но културата на технологичния сектор, изпълнена с хайп, го изтощила психически. Миналата година Кувеки работел като ghostwriter (таен автор) за LinkedIn за различни клиенти, захранвайки непрекъснатата машина за съдържание на платформата с необходимите размисли за лидерство и успех.

„Исках да скоча от покрива на една WeWork сграда. Казах си: ‚Не мога повече да го правя това‘,“ споделя Кувеки пред Inc.

Той канализира презрението си към бездушния маркетинг, досадните корпоративни таблици и вечерите с инвеститори, пишейки сатиричен пост в LinkedIn, подиграващ се на технологичните “брота”.

Представя се като безсърдечен рисков капиталист, мотивиран единствено от печалба.

„Радостен съм да обявя закриването на моя pre-seed фонд Jabroni Capital … Обичаме да правим запознанства с други инвеститори – освен ако не сте твърде рано на сцената, тогава няма да направим такива за вас“, пише той. „Jabroni“ идва от американския уличен жаргон и се използва за човек, който е неуспешен, жалък или просто „за смях“.

След публикуването, Кувеки отишъл на обяд. Когато се върнал, бил изненадан да види, че неговият пост, създаден за тролване, натрупал сериозна популярност. Събрал хиляди харесвания, а имейлът му бил залят от съобщения.

„Започнах бюлетина на Jabroni Capital същия ден.“

Кувеки несъзнателно се е възползвал от анонимната жажда за честност в технологичния сектор. През последните 20 години културата на Силициевата долина, все по-великолепна и наперена, е получавала няколко значими проверки на реалността. За всяко грандиозно изказване на основател или манифест на инвеститор, има изоставено мета-вселенско търговско съоръжение или взривоопасен скандал като Theranos или FTX, пише Inc.

Кувеки капитализира това несъответствие, като с хумор осмива индустрията.

Изглежда, че това има ефект. Неговият персонаж на технологичен злодей, който хвали личности като Елизабет Холмс, е привлякъл 20 000 абонати на бюлетина му – предимно основатели на технологични компании и венчър капиталисти от гиганти като Andreessen Horowitz и Accel Ventures.

Както сам казва, аудиторията му са „хора, които вече са уморени да слушат подкасти с технологични брота, които казват:

‚Ето как да направиш компания за милиард долара‘ и после не казват абсолютно нищо.“

Въпреки че бюлетинът е безплатен, той привлича нови клиенти към бизнеса му с ghostwriting и консултации за стартъпи, който, според Кувеки, му носи шестцифрен доход.

Само през изминалата година твърди, че е помогнал на основатели да наберат 100 милиона долара.

„Повечето от бизнеса ни в момента всъщност е помощ на компании да пишат LinkedIn съдържание, което е забавно, ангажиращо и им помага да привличат клиенти и да развиват VC фондовете си“, казва той.

Висок, с дълга кафява коса, 28-годишният Кувеки се нарича „двойник на основателя на WeWork Адам Нюман“.

Израснал в Кънектикът, той мечтаел да пише за анимационното комедийно шоу South Park, но до гимназията това желание било потиснато от предприемаческа треска.

Вместо да посещава класове по импровизация, той започнал да хоства сървърни ферми за компютърната игра Minecraft.

Въпреки че имал малко техническа подготовка, Кувеки казва, че развиващият се бизнес достигнал до 20 000 долара месечно в пиковите моменти.

Той се научил да хоства сървърите, гледайки видеа в YouTube.

„Просто гледах момчета от Бангладеш, които обясняват: ‚Ето как да направиш това.‘

Това е почти всичко в живота ми. Просто гледай YouTube.“

Кувеки стартира Jabroni Capital по подобна прищявка, но таймингът е перфектен. Докато LinkedIn се развива от приложение за нетуъркинг във фабрика за мнения, сериозният и препълнен с жаргон тон на платформата е плодородна почва за комедианти.

Кувеки е част от нова вълна сатирични LinkedIn инфлуенсъри.

„Повечето от нас не сме това, което изглеждаме в LinkedIn“, казва Дън Туми, комедиант, който редовно осмива бизнес общността в LinkedIn.

„Това е малко като персонаж, който всеки играе в LinkedIn. Това прави всичко толкова лесно за подигравка“, добавя той пред Inc.

Кувеки също се възползва от момента, създаден от растящ брой независими журналисти и академици, които през последните години превръщат критиката към технологиите в реална част от медиите. Той вероятно има повече общо с AI скептиците като писателя Ед Зитрон и когнитивния учен Гари Маркъс, отколкото с хора като Сам Алтман.

„Има безумно много пари, хвърляни на компании, които не печелят нищо, които са просто обвивки на ChatGPT. Мисля, че 80 до 90 процента от AI стартъпите ще отидат към нула“, казва Кувеки за настоящия технологичен бум.

Бюлетинът на Jabroni Capital понякога излиза извън шегите и навлиза в истинско раздразнение. В едно скорошно издание Кувеки критикува „средноумни технологични брота“, които надували цената на Palantir преди да се срине.

Но постовете му са еднакво самоподигравателни, колкото са и критични към технологичната индустрия.

„Винаги правя себе си за смях. Аз съм този, който е задникът“, казва той.