Образът на Дейвид Боуи от Aladdin Sane е готов да влезе в историята с рекордна цена
Емблематичната фотография, която Крис Дъфи – син на легендарния фотограф Брайън Дъфи, част от „ужасното трио“ на Лондон през 60-те – нарича „Мона Лиза на попа“, излиза на търг заедно с още 35 предмета от архива
&format=webp)
Емблематичният дизайн на албума на Дейвид Боуи – Aladdin Sane – има възможността да постави нов рекорд за най-скъпо продадена обложка в историята на музиката. Оригиналният фотопринт на Брайън Дъфи, който показва Боуи с прочутата светкавица, нарисувана върху лицето му, ще бъде предложен на търг от Bonhams с предварителна оценка от 300 хил. паунда.
Ако успее да достигне тази сума, творбата може да надмине рекорда от 2020 г., когато оригиналната обложка на дебютния албум на Led Zeppelin беше продадена за 325 хил. долара.
Снимката, която стои върху обложката, е дело на Брайън Дъфи – част от „Terrible Trio“ заедно с Дейвид Бейли и Терънс Донован, които превръщат Лондон в културна столица през 60-те години. Тя е част от 35 обекта от архива на Дъфи, които ще бъдат предложени на търга. Сред тях са столът, на който Боуи позира за фотосесията през 1973 г., оригиналната камера Hasselblad 500C, използвана от Дъфи, както и контактна лента от снимките – едва една от двете, които съществуват.
На търга ще се появи и вътрешната обложка на Aladdin Sane – пълнометражен образ на Боуи, включен в първите 5 хил. копия на албума. Очакванията за нея са между 150 хил. и 200 хил. паунда.
„Когато хората си представят Боуи, именно тази снимка, направена от Дъфи, изниква в съзнанието им. Точно поради тази причина смятаме, че тя може да постави нова летва“, коментира Клеър Тул-Моар, ръководител „Поп култура“ в Bonhams. По думите ѝ, единствените произведения със сходна тежест са обложката на Led Zeppelin, изработена от Джордж Харди, и Captain Fantastic на Елтън Джон, продадена за 212 500 долара.
През последното десетилетие образът на Aladdin Sane обикаля света като част от изложбата David Bowie Is на музея V&A – най-посещаваното турне в 165-годишната история на институцията. В Лондон тя привлича 312 хил. посетители, преди да обиколи Торонто, Сао Пауло, Берлин, Чикаго, Париж, Мелбърн, Гронинген, Болоня, Токио, Барселона и Ню Йорк. Миналата седмица V&A East Storehouse откри нов архив, изцяло посветен на Боуи – неговата личност и изкуство.
Образът беше и в центъра на изложбата в Southbank Centre през 2023 г., посветена на 50-годишнината от албума. Тогава синът на фотографа, Крис Дъфи, го нарече „Мона Лиза на попа“.
Любопитен детайл е, че първоначално светкавицата е била просто дребен символ върху скулата на Боуи, но впоследствие Дъфи взема креативното решение да я увеличи, като използва червило, за да довърши скицата. „По този начин се ражда Aladdin Sane“, разказва Крис Дъфи пред The Guardian.
За да оживее цялостната визия, в процеса се включва и Филип Касъл – художник, който работи със Стенли Кубрик върху плакатите за A Clockwork Orange. Той добавя воден знак върху рамото на Боуи и по този начин дооформя детайли като миглите.
„Това е dye transfer принт – една от най-качествените и най-скъпите технологии за печат по онова време“, уточнява Тул-Моар. „Да бъде създаден през 1973 г. вече е привилегия.“
Дъфи дълго работи с Боуи, като снима и обложките на Lodger и Scary Monsters (and Super Creeps).