Събуди се, скъпа, има нов тренд. 

Според уебсайта Know Your Meme са минали пет години откакто форматът „събуди се, скъпа“ (от англ. език – wake up, babe) наистина се наложи в интернет пространството. При него фразата се поставя върху изображение на мъж, който събужда приятелката си, за да обяви нова тема за разговор в интернет. Трендът символизира скоростната поява на нови и нови “модерни” теми онлайн. 

Лоран Кокран – старши моден журналист в Guardian, споделя, че се сблъсква за пръв път с горния формат в разгара на т.нар. “мания по естетиките” в модата. Всяка седмица в социалните медии се появява нов стил, подхранван от любовта на поколението Z към краткотрайните тенденции. Според Кокран тази ера от съвременната модна история спокойно би могла да се нарече: „Събуди се, скъпа, има нова естетика“. 

Идеята за естетика или core на английски език в модата датира от 2014 г., когато агенцията за прогнозиране на тенденции K-Hole описа безликата и анонимна естетика по улиците на Ню Йорк, като normcore или „нормална“. Сега същият този принцип се прилага за всичко, а към комбинациите са най-различни – от corpcore ( корпоративен, делови вид) и clowncore (клоунски) до weirdcore (странен), в който всичко е позволено.

Тези микротенденции не просто се сменят със замайваща скорост, но са и част от ускоряването на бързата мода. Тя се състои от брандове, които произвеждат огромно количество евтини артикули и представят безброй много колекции на сезон. През 2025 г. този цикъл се е забавил донякъде, но модата не се е отървала напълно от навика да “промотира” нови естетики. Достатъчно е да погледнем към неотдавнашния medievalcore  – онлайн естетика, която черпи вдъхновение от  Средновековието. Стилът се фокусира върху дълги поли, корсети и красиви ленти за коса и дори елементи на броня, пише Кокран.

Medievalcore вече е популярен и сред знаменитости като Чапел Роан и Мили Боби Браун. На модното ревю на Burberry през февруари присъства дори рицар – събитие, толкова неочаквано, че дори Анна Уинтур се снима с него. Въпреки че марки като Di Petsa, Conner Ives и Christian Dior включиха елементи от въпросната естетика в колекциите си, трендът се разпространи предимно онлайн. Повече от 20 000 видеоклипа в TikTok съдържат хаштага medievalcore, 22 000 публикации в Instagram, а Pinterest отчете ръст от 110% в търсенията за medievalcore в края на 2024 г.

Това обаче далеч не е първият път, когато съвременната култура попада под влиянието на Средновековието. Примери са модели като Пати Бойд, Бийтълс и е била съблазнена от този период. Вижте 60-те години, когато модели като Пати Бойд носеха мини рокли с тръбни ръкави, Бийтълс и Ролинг Стоунс, както и Пако Рабан с неговите рокли от верижна броня.

Повечето от тези естетики всъщност разкриват нещо по-дълбоко за днешното общество – желанието или дори нуждата от бягство. Глобалните конфликти, несигурността в обществото, онлайн тормоза и всички други негативни страни на съвремието сякаш подтикват младите, а и не само, да търсят завръщане към едно “немодерно” време. От гледната точка на дигиталната ера, такъв живот изглежда много по-опростен и спокоен. Друг аргумент в полза на естетики като средновековната е, че те са бунт срещу съвременни трендове, налагащи една много бяла, руса и слаба версия на женствеността. 

Според Кокран medievalcore е израз най-вече на желанието за бягство от реалността. Тя функционира като своеобразен театър – обличане в костюмоподобни дрехи и влизане в роля на принцеса, рицар, благородник. Тази интерпретация не е изолирана, а отразява влиянието на външни културни процеси, като разрастването на геймърската култура. Свикнали да създават облекла за своите аватари, геймърите пренасят тази логика на преобличане и в реалния свят. Пример за подобна трансформация е Хелоуин, който през последните години се превърна в значимо събитие в Обединеното кралство – не толкова като празник, а като социална сцена за роля и идентичност.

Много е писано за упадъка на субкултурите и за това, че младите хора вече не образуват реални общности в ежедневието си. Но модните тенденции доказват обратното, като съществуват както офлайн, така и онлайн. Корсетът днес е това, което беше тениската с група преди 30 години – знак, че споделяте една и съща онлайн култура.

Това работи особено добре, когато естетиката надхвърля обличането, за да създаде общност, и влияе върху културата по свой собствен начин. Например т.нар. dark academia (тъмна академия) е книжна, обсебена от очила и Дона Тарт естетика и общност, която допринася частично за възраждането на популярността на библиотеките. Според доклад от 2023 г. на Американската библиотечна асоциация, 54% от поколението Z са посетили библиотека през предходните 12 месеца. Или cottagecore, която романтизира живота в провинцията, но така кара младите хора да излизат повече. Това със сигурност съвпада с нарастващата популярност на туризма и дори риболова.

Medievalcore има шанс да се присъедини към тази елитна група, защото има история и герои около себе си. Това позволява на последователите на естетиката да създадат свят около дрехите и стила си, като това едновременно ги прави част от дадена общност и им предоставя път за бягство. Микротенденциите може да не са най-доброто за околната среда или за модата като цяло, но все пак имат стойност, защото предоставят на самите онлайн потребители място за забавление.