„Споделяме тази награда със сценаристите от другите предавания, в които има политическа сатира. Това са предавания, на които все ще им се позволява да съществуват“

С тези думи Даниел О'Брайън - старши сценаристът на седмичното шоу Last Week Tonight с водещ Джон Оливър – прие награда „Еми“. Няколко дни по-късно телевизия ABC обяви, че сваля от ефир предаването на Джими Кимъл заради негови коментари във връзка с убийството на Чарли Кърк, инфлуенсър с десни възгледи, близък до Доналд Тръмп.

Няколко седмици по-рано друга голяма телевизия – CBS – обяви, че от догодина сваля от екран вечерното шоу на Стивън Колбер. Подобно на предаването на Кимъл, това е дългогодишна продукция с утвърдена публика и авторитет.

Какво е общото между Колбер и Кимъл освен, че са водещи? И двамата не харесват Доналд Тръмп.

Тези сътресения не могат да бъдат обяснени, ако не се следи политическата ситуация в САЩ. Иначе би изглеждало сякаш традиционните вечерни предавания са изгубили публика, не могат да привличат реклами, съответно да правят пари, заради което си отиват от ефира.

Но както пише Vanity Fair: “Вечерните предавания не умират, те биват задушени“.

Кимъл бе върнат в ефир няколко дни след свалянето му. Отчасти, заради бурната реакция срещу действията на телевизията. Но цялата история нагледно показва как мощни компании могат да бъдат подчинени на волята на един президент.

Истината е, че Кимъл беше свален от ефир не защото е обидил убития Чарли Кърк, вдовицата му или някой негов близък. А защото каза, че „бандата на MAGA” (движението на Тръмп Make America Great Again) се опитва да извлече политическа полза от покушението. Явно това е ядосало високопоставени хора, а може би и самия президент, който се зарадва, че Кимъл е свален от ефир.

„Според мен на всеки човек със здрав разум би следвало да му светнат червените лампи“, казва Грег Ивински, бивш сценарист в Last Week Tonight и в Late Show на Колбер, което ще бъде спряно от идната пролет.

Само преди десет години нито една уважаваща себе си телевизия в САЩ не можеше да си позволи да остане без вечерно токшоу. Сега обаче ситуацията е друга. Първо, предпочитанията на публиката се променят. Голяма част от по-младите зрители не гледат телевизия, а разчитат на различни онлайн платформи. Но настъпи и друга, по-съществена промяна.

Политическата десница, която от 2017 г. се идентифицира с Тръмп, се консолидира. А президентът неведнъж е демонстрирал, че не носи на шеги. Още като бизнесмен Тръмп има обичай да плаши със съд комици и медии. Сега обаче властта е в ръцете му и той може да отнема лицензи за излъчване, което е далеч по-ефективна заплаха.

Администрацията има и още един мощен инструмент за влияние – антитръстовата политика. Когато става дума за сделки с големи компании – например една телевизионна мрежа иска да купи друга, сделката трябва да бъде одобрена от държавата, за да се избегне монополът на един пазар.

В случая с Колбер например беше много показателно, че само няколко дни след като бе обявено, че предаването му ще бъде свалено, администрацията одобри сливането на Paramount Global (собственик на CBS, по която се излъчва шоуто на Колбер) и SkyDance Media.

Каква точно е причината за уволнението на Колбер, може би никога няма да се разбере. Но е ясно, че ако условието за сливането на двете компании е било да няма подигравки с Тръмп, водещият не е имал никакъв шанс. През последните години Колбер е изключително критичен към президента и със сигурност си е спечелил влиятелен враг.

Свалянето от ефир на Кимъл съвпада с друга сделка. Преди ABC официално да отмени излъчванията на предаването му местният телевизионен оператор Tenga заплаши със същото. В момента обаче Tenga се подготвя за сливане с NexStar, друг регионален оператор с много силни позиции в някои щати.

Тази сделка също трябва да бъде одобрена на държавно ниво. Иначе казано – натискът срещу Кимъл идва първо от телевизионни разпространители, които уж нямат нищо общо със собственика на ABC – Disney, но всъщност са много влиятелни, и се нуждаят от приятелството на Тръмп, който пък никак не харесва водещия.

И така последната крачка бе направена от Брендан Кар, председател на щатската комисия по комуникации (FCC) и отявлен тръмпист. Той се появи в подкаст, за да заяви, че „можем да го направим по трудния или по лесния начин“, на практика заплашвайки с отнемане на лиценз за излъчване.

Така че ето как политическата ситуация оказва директно влияние върху решението на една медия. Това е нормално, защото никоя компания не работи във вакуум и това, което се случва в политическия живот, неминуемо им се отразява.

Исторически погледнато, случващото се не е прецедент. През 60-те години на миналия век CBS сваля комедийно предаване с висок рейтинг от ефира след като и президентът Линдън Джонсън, и вицето му Ричард Никсън се оплакват. По онова време ситуацията в САЩ е доста напрегната – води се Виетнамската война, но в същото време милиони американци протестират срещу политиката на президента.

Всъщност традицията комиците да осмиват президента се заражда горе-долу по това време. И в продължение на десетилетия те са смятани почти за неуязвими, тъй като американската конституция защитава свободното слово.

Реалността обаче не е точно такава. Тръмп изобщо не се колебае да оказва натиск и приказките за свобода на словото не му правят никакво впечатление. Той вече заяви, че остават „двамата загубеняци Джими и Сет“, имайки предвид водещите Джими Фалън и Сет Майерс. Известно е, че Тръмп никак не харесва и Джон Оливър.

Така че войната на президента с вечерните токшоу предавания продължава. Самият Тръмп е в голяма степен телевизионен продукт, все пак дълги години участваше в предаването „Стажантът“. За него може да се окаже, че е донякъде обсебен от тази медия. Но сега вече е в позиция да казва какво може и какво не може да се излъчва. И прави точно това.