В Западното крило на Белия дом, където в позлатени рамки са подредени портретите на всеки един президент на САЩ от Джордж Вашингтон до наши дни, се появява необичайна липса. Ликът на Джо Байдън отсъства – на негово място виси черно-бял образ на машина за подписване (автопен), устройството, което възпроизвежда подписи.

Новата подредба беше официално показана на 24 септември, когато Белият дом публикува снимки в X. Сред тях имаше и детайлна снимка на „портрета“ на Байдън: автопен, който изписва „Joseph R. Biden Jr.“.

Това е пряка препратка към скандала, започнал по-рано тази година, когато консервативният Heritage Foundation обвини екипа на Байдън, че бившият президент на САЩ използва машина за подписване, за да одобрява важни документи, заради предполагаем „когнитивен упадък“.

По време на втория си мандат Доналд Тръмп превръща интериора на Белия дом в инструмент за политически послания. Независимо дали става въпрос за специално подбраните картини или демонстративните символи, неговите стратегии имат за цел не само да изградят образа му, но и да принизят опонентите му.

За пръв път обаче президентът използва стените на резиденцията не просто, за да подчертае себе си, а за да може директно да атакува предшественика си.

Жестът изглежда повече от ясен – портретът с автопен е публична подигравка с Байдън, поставена на най-престижната сцена в политиката на САЩ.

Историята се връща към месец март, когато Тръмп обяви в своите социални мрежи, че някои от подписаните от Байдън президентски устави – включително за членове на комисията за събитията от 6 януари, за д-р Антъни Фаучи и за роднини на Байдън извън Хънтър – са „невалидни“, защото са подписани от машина.

Но фактите показват друго – автопени се използват в Белия дом още от времето на Хари Труман. Дори самият Тръмп вероятно е прибягвал до тях през първия си мандат.

Въпреки това републиканската комисия, ръководена от конгресмена Джеймс Комър, разследва дали използването им е прикритие за здравословното състояние на Байдън.

Да се използват стените на Белия дом за публично принизяване на бивш президент е безпрецедентно. Но в контекста на действията на Тръмп – това е логично продължение.

Още през януари той представи новия си официален портрет – мрачен кадър, който напомня снимка от съда, с което наруши дългогодишната традиция за по-достъпни и „човешки“ образи на президентите. Оттогава серия от промени следват една след друга:

Февруари: корица на New York Post с неговия мъгшот беше поставен до Овалния кабинет. През същия месец минималистичният портрет на Барак Обама в Източната зала беше заменен с поп-арт изображение на Тръмп, който вдига юмрук след проведения атентат срещу него.

През април портрет на Тръмп с наложено американско знаме се появява между портрет на Хилари Клинтън и Нанси Рейгън, а през май картината го изобрази редом до Ейбрахам Линкълн и Роналд Рейгън.

И така стигаме до август, когато заместник-помощникът му Себастиан Горка публикува в X ново платно: Тръмп, който крачи между американските знамена, с развято зад него палто.

Но президентът на САЩ не се ограничава само до картините. Белият дом променя и своя архитектурен облик – розовата градина се преобразява по модела на курорта „Мар-а-Лаго“, а в сградата се проектира нова 90-хилядоквадратна бална зала в стил рококо. В допълнение към това администрацията му планира Южната морава да се превърне в арена за UFC мач през 2026 г.

Всички тези промени показват една и съща нагласа: за Тръмп Белият дом е не толкова исторически символ, колкото сцена за изграждането на негова лична история. А автопенът, поставен на мястото на Джо Байдън, е просто поредната постановка в този спектакъл.