Френският архитект, който превърна стара парижка сграда в музей, способен да съперничи на Лувъра
В сърцето на Париж, зад класическа фасада от XIX век, Жан Нувел изгражда нов дом за Фондация „Картие“, където миналото и съвременността се срещат в един и същи кадър
&format=webp)
Каквото и да стане, Париж винаги ще бъде градът на френския архитект Жан Нувел. Градът на светлините е сцена и вдъхновение за някогашното „ужасно дете“ на архитектурата, превърнало се в неин ветеран-бунтар.
От началото на 80-те години Париж е неговият терен за експерименти.
Първата сграда, която го прави световноизвестен, е Институтът на арабския свят – блестяща метална конструкция с механични „диафрагми“, регулиращи светлината. Тя е на светлинни години от реакцията, с която е посрещнат последният му проект във френската столица, завършен преди десет години.
Това е злополучната Филхармония на Париж – гигантска концертна зала, която The Guardian описва като „купчина счупени павета“ и „смесица от диктаторски архитектурни символи“.
Самият Нувел бойкотира откриването на сградата, разочарован от орязания бюджет и промените в дизайна. Според него проектът е бил „саботиран“, а довършената зала – „фалшификат“.
Въпреки критиките Нувел остава автор с ярък почерк – архитект, който превръща всяка сграда в театър, пише The Guardian.
Той сам казва: „Не съм художник или писател. Не работя сам в стаята си – работя в различни градове с различни хора. Аз съм по-скоро като режисьор, който снима различни филми.“
Последният му „филм“ е нов дом за Фондация „Картие“ (Fondation Cartier) – частна фондация за съвременно изкуство, създадена през 1984 г. Сега тя се помещава в обновена сграда от XIX век в сърцето на парижкия буржоазен квартал – точно срещу Лувъра.
Отвън сградата изглежда скромно – типичен пример за класическия стил на Жорж-Йожен Осман. Пететажната каменна фасада с аркада по улица „Риволи“ е построена през 1855 г. като Гранд Хотел Лувър, за да посрещне посетителите на първото Световно изложение в Париж, а по-късно се превръща в универсален магазин Grands Magasins du Louvre – предвестник на съвременните търговски центрове.
Днес фасадата е изчистена и изискана – златното лого на фондацията е единственият акцент. Над Rue Saint-Honoré се простира елегантен стоманено-стъклен навес – съвременна интерпретация на старите аркади.
Всичко е създадено с дискретен лукс, който напомня за Apple Store или петзвезден хотел.
Сътрудничеството между Нувел и Cartier започва още през 90-те – първо с фабрика за часовници, изградена в Швейцария, а след това с нов център за изкуства в Монпарнас, проектиран от него. Тази сграда, стъклена и прозрачна, променя представата за галерия – не като стерилно бяло пространство, а като място, което свързва ритъма на града с тишината на градината.
В новия проект Нувел отново проявява своята изобретателност. Зад традиционната фасада той е създал пет подвижни платформи, които могат да променят формата на пространството според нуждите на изложбата. Всяка е с площ между 200 и 340 кв. м и може да се вдига или спуска на различни нива чрез кабелна система. Подвижни парапети гарантират безопасността на посетителите.
Резултатът не е демонстрация на технологични ефекти, а интелигентна и гъвкава архитектура, създадена да подчертава изкуството, а не да го засенчва.
„Тук можеш да направиш неща, които не са възможни никъде другаде“, казва Нувел. „Да покажеш изкуството по нов, жив начин.“
Кураторите виждат в това продължение на индустриалния дух на XIX век – времето на асансьорите и механизацията на архитектурата.
След като голяма част от стария интериор е унищожена по време на Втората световна война, Нувел има свободата да преработи пространството. Единственото, което остава, са масивните бетонни колони от ремонт през 70-те – сега те изглеждат като археологически реликви в модерното пространство.
Откриващата изложба, озаглавена „Exposition Générale“, проследява историята на фондацията и препраща към старите търговски изложения на Grands Magasins du Louvre. По този начин Нувел връща духа на миналото, когато универсалният магазин е бил място за пазаруване, но и културен център едновременно.
Докато Лувърът показва света чрез предмети, Фондация „Картие“ иска да показва идеи – променящи се, подвижни и живи.
Фасадата ѝ е отворена към улицата – минувачите могат да надникнат през витрините и да видят част от изложбите, точно както е било навремето в магазина.
Вътре може да се види всичко – от ярките, цветни инсталации на боливийския архитект Фреди Мамани до минималистичните модели на японския дизайнер Джуня Ишигами. Сред участниците са и имена като Пати Смит и представители на общността Яномами от Амазония.
Освен галериите сградата разполага с кафене и зала за лекции – изцяло проектирани в характерния за Нувел наситено червен цвят, покриващ пода, стените и тавана.
Самият Нувел казва още през 1980 г.: „Бъдещето на архитектурата вече не е архитектурно.“
С други думи – архитектурата не бива да се затваря в себе си, а да търси вдъхновение в съвременната култура.