Nestle обяви план за съкращение на 16 000 работни места, акциите ѝ скочиха
В стремеж към подобряване на оперативната ефективност компанията първо ще съкрати 12 000 офис служители, а в следващите 2 години ще премахне още 4000 работни места
&format=webp)
Световният гигант в производството на храни Nestle обяви мащабен план за съкращение на 16 000 работни места, част от стремежа на новия главен изпълнителен директор Филип Навратил да ускори промяната в компанията.
В опит да подобри оперативната ефективност, тя ще съкрати 12 000 офис служители, а през следващите две години ще бъдат съкратени още 4000 работни места.
Акциите ѝ се търгуваха със 7,8% повишение след новината, която беше обявена днес, съобщава CNBC.
Под ръководството на бившия главен изпълнителен директор Лоран Фрекс, Nestle вече беше обявила програма за съкращаване на разходите на стойност 2,5 милиарда швейцарски франка (3,14 милиарда долара). Сега тази програма е ускорена до 3 милиарда швейцарски франка до края на 2027 г.
Компанията отчита по-добър от очаквания органичен растеж от 4,3% през третото тримесечие, докато се бори с несигурните перспективи за потреблението на фона на митата и поскъпване на суровините, като какао и кафе.
Реалният вътрешен растеж (RIG) обаче се връща в положителна територия през третото тримесечие – с 1,5%, тъй като производителят на Nespresso и KitKat отчита, че инвестициите в растеж се отплащат, допълва CNBC.
Негативните резултати за второто тримесечие доведоха до рязък спад в акциите на Nestle. Преди обявяването на резултатите за третото анализаторите от HSBC вече очакваха RIG да се върне в положителна територия „благодарение на постепенно по-големи ползи от собствените действия на Nestle и намалени ефекти на еластичността от увеличенията на цените“.
Въпреки това, бизнесът в Китай продължава да отбелязва по-слаби резултати, като регионът оказва негативно влияние върху органичния растеж с 80 базисни пункта и RIG с 40 базисни пункта.
Стратегията на компанията да се фокусира върху печалбите и да обърне загубите си помогна за постигането на по-добри от очакваните продажби за третото тримесечие, заявява Джон Кокс, ръководител на европейските потребителски акции в Kepler Chevreux.
„Това е изключително положително и от оперативна гледна точка изглежда, че компанията е преминала преломния момент с по-добри резултати, докато мениджърските сътресения през лятото остават на заден план“, обяснява експертът, добавяйки, че очаква акциите да реагират много положително.
Същевременно обаче компанията е подложена на натиск от инвеститорите, тъй като оперативните резултати и акциите изостават от тези на конкурентите. Акциите са спаднали с над 40% от пика си през декември 2021 г. и са отбелязали спад от 9% през последните 12 месеца.
Nestle преживява бурен период, след като на 1 септември главният изпълнителен директор Лоран Фрекс беше отстранен заради тайна романтична връзка.
Неговият наследник Филип Навратил е бивш главен изпълнителен директор на бизнеса Nespresso. Той се е ангажирал да „приеме напълно стратегическата посока на компанията, както и плана за действие, който е в сила, за да стимулира резултатите“, обещавайки да „ускори изпълнението и да стимулира плана за създаване на стойност с интензивност“.
Само две седмици след скандала с романтичната афера, Nestle беше принудена да ускори напускането на председателя Пол Булке поради натиск от акционерите по повод начина, по който той се е справил с обвиненията срещу Фрекс. Булке, също бивш главен изпълнителен директор, се оттегли от поста си по-рано от планираното, предавайки управлението на Пабло Исла, бивш главен изпълнителен директор на Inditex, който трябваше да поеме поста след годишното общо събрание през април 2026 г.
Според анализатори, новото ръководство ще трябва да си върне доверието на инвеститорите.
„Много дългосрочни инвеститори очакват да чуят повече от някой, който е относително непознат на пазара, преди да бъдат по-позитивни“, заявиха анализатори на Deutsche Bank през септември.
Докато първоначалният фокус е върху възстановяването на ръста на обема и бизнеса в Китай, дългосрочните инвеститори ще проявят интерес към частичната продажба на затрудненото подразделение за вода на Nestle, както и на слабо представящия се бизнес с витамини, заедно с плановете за 20-процентовия дял в L’Oreal.
„Сега трябва да направим повече и да действаме по-бързо, за да ускорим темпото на растежа си“, заяви Навратил в четвъртък относно печалбите. „Докато Nestle продължава да се развива, ще сме строги в подхода към разпределяне на ресурсите, като даваме приоритет на възможностите и бизнеса с най-висок потенциал за възвръщаемост.“, допълва главният изпълнителен директор.