Швеция е лидер в стратегията как да подготвя бизнеса за извънредни събития
В днешната геополитическа реалност информирането на компаниите за потенциални заплахи и за начините, по които могат да реагират, е незаменимо предимство
&format=webp)
Преди 7 години Швеция влезе в световните заглавия след като разпрати до домакинствата си брошура, озаглавена: „В случай на криза или война“.
Не е изненадващо, че оттогава подобни наръчници станаха тенденция в цяла Европа.
Но днес страната отново е крачка напред пред останалите, с брошура, специално предназначена за бизнеса, пише в коментар за Politico Елизабет Броу, старши научен сътрудник в Атлантическия съвет, автор на книгата „Сбогом, глобализация“ и редовен колумнист в изданието.
Информирането на компаниите за заплахи и за това как да се подготвят, е напълно логично. А в днешната геополитическа реалност това става незаменимо.
„Спомням си, когато „В случай на криза или война“ беше публикувана за първи път през 2018 г.: Шведската агенция за гражданска защита MSB, изпрати брошурата по пощата до всеки дом. Използването на пощенската услуга не беше случайно – в кризисна ситуация може да има опустошителни кибератаки, които да попречат на хората да имат достъп до информация онлайн.“, отбелязва Броу.
Брошурата всъщност представлява актуализирана версия на „В случай на война“ от времето на Студената война и съдържа информация за всички възможни вреди, както и информация как най-добре да се подготвят и защитят гражданите. След това идва ключовото послание:
„Ако Швеция бъде атакувана, никога няма да се предадем. Всяко твърдение за обратното е невярно.“
„Някои външни наблюдатели скептично коментираха, че това е прекалено. Защо да се предизвиква паника сред хората?“, продължава Броу, добавяйки: Но, каква глупост!
Подобни брошури са използвани и на други места, продължава авторът, давайки собствен пример с годините, в които е живяла в Сан Франциско – град, податлив на земетресения.
„В автобусите, на автобусните спирки и онлайн на жители като мен постоянно се напомняше, че земетресение може да удари по всяко време, и се казваше как да се подготвим, какво да правим по време на земетресението, как да намерим близките си след това и как да се оправяме сами до три дни след труса.“
Тогавашният кмет на града Гавин Нюсъм превръща подготовката за бедствия в ключова част от програмата си.
„Така и до днес знам точно какво трябва да имам у дома в случай на криза: вода, одеяла, фенери, консервирана храна и радио с ръчно задвижване. Тези предмети са еднакви, независимо дали кризата е земетресение, кибератака или военно нападение.“, отбелязва Броу.
Други градове и региони, изложени на земетресения, също разпространяват подобни съвети за готовност – както и все по-голям брой страни, които в момента са изправени пред заплахи от враждебни държави.
Полша, например, публикува новата си брошура само няколко дни преди руските дронове да нарушат нейното въздушно пространство.
Но тези инструкции са насочени главно към гражданите и домакинствата; компаниите трябва да изготвят свои планове за готовност срещу всичко, което Русия или други враждебни държави и техните представители могат да измислят – а също и срещу екстремни метеорологични явления.
Това са много враждебни действия, допълва Броу.
Само през последните две години подводни кабели бяха повредени при мистериозни обстоятелства; полски търговски център и литовски магазин Ikea бяха подложени на палежи; дронове кръжаха над съоръжения за производство на оръжие; а изпълнителният директор на компания за производство на отбранителна техника беше мишена на заговор за убийство; и това са само няколко от инцидентите, припомня колумнистът.
Не е учудващо, че геополитическите заплахи предизвикват тревога в частния сектор.
Проучване на глобалния застрахователен брокер Willis Towers Watson за политическите рискове през 2025 г., което се фокусира върху мултинационалните компании, установява, че загубите от политически рискове през 2023 г., последната, за която има налични данни, достигат най-високо ниво откакто се води проучването.
Компаниите са особено загрижени за икономическите репресии, кибератаките на национално ниво и атаките срещу инфраструктура.
Да, компаниите в цяла Европа получават предупреждения и актуална информация от правителствата, а големите бизнеси имат кризисни мениджъри и провеждат обучения за служителите. Но досега не съществуваше наръчник за готовността на корпоративно ниво.
Брошурата на MSB за готовност, насочена към шведските компании, проправя нов път. Тя съдържа същите лесни за прилагане съвети като „В случай на криза или война“ и ще е толкова полезна за семейните магазини, колкото и за мултинационалните компании, като помага да продължат да функционират далеч отвъд самите си дейности.
„С атаки към частния сектор, враждебните държави могат бързо да доведат страните до пълно блокиране и хаос. Това не трябва да се случи – и предотвратяването му трябва да включва както правителствата, така и самите компании.“, допълва Броу.
Естествено, брошурата е само началото.
Нужни са симулационни учения за готовност с бизнеса – Швеция и Чехия са напред в това, отбелязва авторът.
Но брошурата е чудесен и икономичен старт, и сигнал за потенциални агресори. Швеция дава ясен знак, че атаките срещу компаниите няма да са толкова ефективни, колкото биха искали потенциалните нападатели, завършва Броу.
(Брошурата за шведските компании, ще е синя, докато тази за частните граждани беше жълта. Разбирате ли? Цветовете също са мощен сигнал.)






)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)