Въвеждането на AI агенти в големи американски компании навлиза в период на хипер-растеж, като културата на работното място и стратегиите за управление се развиват със също толкова бързи темпове, показват резултатите в най-новото проучване на KPMG за AI за третото тримесечие на 2025 г.

Само за шест месеца делът на компаниите, които използват агенти с изкуствен интелект, се е увеличил четирикратно от 11% на 42%, според проучване сред 130 висши мениджъри и бизнес лидери, представляващи компании в САЩ с годишни приходи от 1 млрд. долара или повече, съобщава Fortune.

В същото време, според Расаан Шиърс, директор и ръководител на програмата aIQ в KPMG САЩ, през третото тримесечие е настъпила фундаментална промяна в отношението на хората към технологията.

„Факторът страх“ е изчезнал, тъй като все повече кадри са започнали да работят с тези инструменти, но на негово място се появила „когнитивна умора“.

В допълнение към това, докладът на KPMG подчертава драстичен спад в съпротивата на служителите – от 47% през миналото тримесечие до едва 21% сега. Повече от половината от работната сила вече приема или активно подкрепя AI агенти. Технологичните отдели са начело, като 95% използват агенти за повишаване на производителността, следвани от операции и управление на риска.

„Човекът в цикъла“ все е още е нужен

Висшите мениджъри отчитат, че с нарастването на броя на служителите, които се занимават с тази технология, било чрез корпоративни инструменти или чрез участие в доказването на концепцията в тяхната компания, „те могат да видят къде тя е фактор за развитие“.

Но въз основа на неговата зрялост, изкуственият интелект все още не е достигнал точката, в която може напълно да замести човешкия фактор. Нужно е да има „човек в цикъла или човек на цикъла“.

Шиърс описва технологията като „малко дете“ – способно на впечатляващи постижения, но все още незряло и нуждаещо се от контекст, насоки и надзор. „Не е малко дете във всички области – например в разработката на софтуер е много по-напреднала. Но за повечето корпоративни приложения все още се нуждае от човешка намеса“, отбелязва тя.

Според нея тази постоянна нужда от човешки умения е направила служителите по-спокойни по отношение на изкуствения интелект, възприемайки го като инструмент, който им помага, а не ги замества.

„Мисля, че хората намират утеха в тази постоянна нужда от човешко участие“, казва Шиърс, като подчертава уникалните умения, които са необходими сега: критично мислене, задаване на въпроси и адаптивност. Тя вярва, че „ренесансовите умения“ ще стават все по-важни, но пояснява, че това не означава, че работната сила ще бъде пълна с експерти поезия, например.

Все пак „изкуството на мисленето, изкуството на задаването на въпроси“ ще бъде от решаващо значение за това да бъдеш човек в цикъла.

На въпроса дали хората смятат, че AI инструментите са негативни или не носят възвръщаемост на инвестициите, Шиърс обяснява, че служителите са преминали от очакване, че AI ще бъде толкова добър в работата, колкото човек с много опит, към разбирането, че макар да може да работи много по-бързо от хората, може да причини много щети без строг надзор.

Преосмисляне на успеха в ерата на изкуствения интелект

Както KPMG, така и Шиърс твърдят, че традиционните бизнес показатели са недостатъчни, за да отразят трансформиращото въздействие на изкуствения интелект.

Според проучването 78% от лидерите казват, че конвенционалните KPI пропускат голяма част от стойността на изкуствения интелект. Същото важи и за възвръщаемостта на инвестициите и широко разгласения провал на много пилотни проекти с изкуствен интелект.

„Смятам, че традиционните показатели, които сме търсили, няма да ни разкрият цялата картина, защото никога няма да стигнем до много дълъг анализ, тъй като не знаем как да измерим всички необходими показатели.“,

KPMG разглежда широк спектър от сигнали, за да оцени резултатите от изкуствения интелект. Данните на KPMG отразяват тази промяна – лидерите на компаниите сега проследяват производителността (97%), рентабилността (94%) и подобренията в качеството (91%) като доказателство за въздействието на изкуствения интелект върху бизнеса, дори и по-широките резултати за развитие в бъдеше.

Към нов вид работна сила

Трансформацията на работната сила вече е в ход, особено за начинаещите служители, които сега са изправени пред по-високи очаквания за скептицизъм, критично мислене и адаптивно разсъждение.

На въпрос дали това ще промени начина, по който се възприема и изглежда работата на ниво начална позиция, Шиърс отговаря, че ситуацията е по-сложна, защото е забелязала склонност сред по-младите служители, израснали със социалните медии и постоянен достъп до iPhone, да „се доверяват“ на своите устройства и технологии.

В случая с изкуствения интелект, тъй като той е „в по-ранна фаза на развитие, те трябва да бъдат по-скептични, което е различен вид взаимоотношение от това, което са имали в миналото от гледна точка на дигиталното им взаимодействие“.

Това съвпада с констатацията на KPMG, че 56% от лидерите очакват да променят набирането на кадри на ниво начална позиция в рамките на година. Запитана дали работодателите трябва да преосмислят длъжностите на ниво начална позиция, за да бъдат по-малко подчинени и по-критично ориентирани, Шиърс казва, че това вече се случва: „Ние го наблюдаваме“.