В много отношения поколението Z не прилича на предходните генерации, които навлизаха на пазара на труда.

Очевидната причина е пандемията, която изолира много млади хора от контактите с връстници и възрастни извън най-близкото им семейно обкръжение.

Част от тях пропуснаха формиращи преживявания, които играят ключова роля за кариерното развитие - присъствени учебни занятия и разговори, стажове и работа в офис редом до опитни колеги.

Същевременно поколението Z се сблъсква с безпрецедентно ниво на отхвърляне - парадоксално, именно заради технологиите, създадени, за да улесняват процесите, пише за The Wall Street Journal Сюзън Лусия Анунцио, експерт по лидерски умения и доцент по мениджмънт в Бизнес училището „Буут“ към Чикагския университет.

Често се чуват оплаквания от ръководители, че представителите на поколението Z са трудни за управление, че им липсват инициативност, комуникационни умения и подготовка.

На този фон много от младите хора стават по-тревожни, по-малко мотивирани и по-склонни да избягват рискове, в сравнение с предишните поколения

В повечето случаи би било грешка тези млади служители да бъдат уволнявани. По-добрият подход е да се подходи с емпатия и да се осигурят възможности за социално взаимодействие и развитие, казва Анунцио.

Компаниите, които го направят, ще успеят да привлекат и задържат най-талантливите млади кадри. А тези, които не го направят, вероятно ще продължат да се сблъскват с текучество и демотивация.

Пет съвета как да мотивирате Gen Z служителите:

1. Подходете с емпатия

Не приемайте негативните стереотипи, които „отписват“ поколението Z. Вместо това се опитайте да разберете какво предизвиква поведение, което може да ви се стори странно или неочаквано за нов служител. Например, ако ви изглеждат затворени или необщителни, замислете се защо това може да е така и им помогнете да намерят по-лесен начин за взаимодействие. Ако изглеждат прекалено чувствителни - опитайте се да разберете причината, вместо да ги съдите, съветва експертът.

2. Освободете потенциала им в технологиите

По време на пандемията много млади хора използваха самотата си, за да развият технологичните си умения. Някои се учеха да програмират или създаваха видеа (например в TikTok), а други експериментираха с изкуствен интелект, създаваха приложения или откриваха нови начини да творят и да се свързват с другите в дигиталния свят.

Тези умения не винаги присъстват в автобиографията им, затова ги попитайте какво са научили по време на локдауните и как са го прилагали. Насърчете ги да използват тези умения в текущата си роля.

3. Създайте пространство за разговор

Поколението Z израсна в свят на асинхронна комуникация - текстови съобщения, имейли, както и Zoom срещи, в които могат да изключат камерата и микрофона си, а участието често е незадължително.

Забравете израза „Врата ми винаги е отворена“ - те няма да влязат. Вместо това, лидерите трябва умишлено да създават спокойни условия за разговор.

Това може да означава да ги поканите на кафе или да организирате индивидуални видео разговори. Нека това не звучи като официална проверка на представянето – нека да бъде разговор, в който основната ви задача е да слушате, съветва още Анунцио.

Попитайте ги за амбициите им, за професионалните и личните им предизвикателства и за влиянията, които оформят мирогледа им. Когато това поколение се почувства чуто, то ще се ангажира и ще расте.

4. Насърчете социализацията

Спомнете си първата си работа. Как създавахте приятелства? Случайните разговори в офиса, излизанията след работа и обедите с колеги бяха основата на вашата професионална мрежа. Представете си сега да започнете кариерата си без тези елементи. Това е реалността за много млади хора днес.

Вашата роля като ръководител не е само да управлявате тяхната работа, а и да осигурявате възможности за социализация.

5. Създайте формален план за развитие

Формалните планове за развитие са много по-важни за поколението Z, отколкото за предишните поколения, когато неформалното менторство беше често срещано. Такива планове може да включват вътрешни или външни курсове и обучения, менторски програми, групи за взаимна подкрепа и възможности за наблюдение на работата на опитни служители или модели за подражание.

Усилията за подобряване на вербалните им комуникационни умения, като курсове по публична реч или работилници за водене на трудни разговори, също могат да бъдат много полезни, пише още Анунцио.

Вашата задача като ръководител не е да направите така, че тези служители да приличат на вас - а да им помогнете да се превърнат в най-добрата версия на себе си и да дадат максимална стойност на вашата компания. Изборът е ваш: да се оплаквате от поколението Z – или да създадете таланти от него.