Amazon ще съкрати около 14 000 корпоративни служители, което е пореднa вълна в рамките на многогодишните усилия на компанията да ограничи разходите си.

В публикация в блога си тя съобщава, че съкращенията се извършват с цел да се направи ефективност и по-малко бюрокрация, като в същото време се търсят възможности за инвестиции в „най-големите ни залози“, включително генеративният изкуствен интелект.

„Това поколение изкуствен интелект е най-трансформиращата технология, която сме виждали от появата на интернет, и позволява на компаниите да са иновативни много по-бързо от всякога (в съществуващите пазарни сегменти и в изцяло нови такива)“, заявява Бет Галети, старши вицепрезидент по човешки ресурси и технологии в Amazon.

„Убедени сме, че трябва да бъдем по-ефективно организирани, с по-малко нива на йерархия и повече отговорност, за да действаме възможно най-бързо за нашите клиенти и бизнес.“

Очаква се съкращенията да бъдат най-големите корпоративни в историята на Amazon, съобщи по-рано CNBC. Планът е да бъдат съкратени 30 000 служители от корпоративния персонал, според информация на Reuters, която първа съобщи новината.

Технологичният гигант в електронната търговия е вторият по големина частен работодател в САЩ, с над 1,54 млн. служители в света в края на второто тримесечие. Тази цифра се състои предимно от персонала в складовете. Компанията има около 350 000 корпоративни служители.

Планираните съкращения ще бъдат и най-големите в технологичния сектор от поне 2020 г., според Layoffs.fyi. Над 200 компании в него са съкратили около 98 000 служители от началото на годината, според платформата, която следи съкращенията в технологичния сектор.

Microsoft е съкратила около 15 000 души от началото на 2025 г., докато Meta миналата седмица обяви, че съкращава около 600 работни места в отдела за изкуствен интелект. Google съкрати повече от 100 позиции, свързани с дизайна, в отдела си за облачни услуги този месец, а главният изпълнителен директор на Salesforce Марк Бениоф заяви през септември, че компанията е съкратила 4000 служители от отдела за обслужване на клиенти, посочвайки като причина все по-широкото внедряване на изкуствен интелект. Съкращенията на Intel тази година са общо 22 000 работни места, което е най-много от всички, посочени от Layoffs.fyi.

Най-тежката година за съкращения в технологичния сектор беше 2023 г., когато индустрията се сблъска с растяща инфлация и повишаващи се лихвени проценти. Близо 1200 технологични компании съкратиха над 260 000 работни места, посочва сайтът.

Миналата година компании от различни сектори, включително технологичния, банковия, автомобилния и търговията на дребно, също посочиха възхода на AI като сила, която вероятно ще промени или променя размера на работната им сила, допълва CNBC.

Amazon провежда масови съкращения в цялата компания от 2022 г., в резултат на което са уволнени над 27 000 служители. Съкращенията продължават и тази година, макар и в по-малък мащаб. През последните месеци те засегнаха отделите, занимаващи се с облачни услуги, онлайн магазини, комуникации и устройства.

Съкращенията са част от по-широка кампания за намаляване на разходите, започната от главния изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси по време на пандемията.

Той предприе стъпки за опростяване на корпоративната структура чрез намаляване на броя на мениджърите, с цел „премахване на йерархичните нива и изравняване на организацията“.

През юни заяви, че работната сила може да се свие още в резултат на въвеждането на генеративен изкуствен интелект в компанията, като заяви пред служителите, че тя „ще се нуждае от по-малко хора, които да извършват някои от задачите, които се изпълняват днес, и от повече, които да извършват други видове задачи“.

„Трудно е да знаем точно как ще се отрази това с течение на времето, но през следващите години очакваме, че ще доведе до намаляване на общия брой на служителите“, допълни Анди Джаси в писмото си до служителите през юни.