Meta спечели екзистенциалното предизвикателство, което я заплашваше със загуба върху собствеността на Instagram и WhatsApp, след като съдът постанови, че компанията няма монопол върху социалните мрежи.

Решението беше издадено във вторник, след като историческият антитръстов процес приключи в края на май. То е в рязък контраст с други две отделни решения, които обявиха Google за незаконен монопол както в търсенето, така и в онлайн рекламата, отбелязва Euronews.

Федералната търговска комисия „продължава да настоява, че Meta се конкурира със същите стари конкуренти от последното десетилетие, че има монопол сред тази малка група и че го поддържа с антиконкурентни придобивания. Независимо дали Meta е имала монополна власт в миналото, агенцията трябва да докаже, че тя продължава да притежава такава власт и сега. Днешното решение на съда определя, че FTC не е направила това.“, се казва в мотивите за решението на съда.

Федералната агенция изтъкваше в иска си, че Meta е поддържала монопол, следвайки знаково изявление на главния изпълнителен директор Марк Зъкърбърг от 2008 г.:

По-добре е да купуваш, отколкото да се конкурираш.

„Вярна на тази максима, Facebook систематично е проследявала потенциални конкуренти и е придобивала компании, които е считала за сериозна конкурентна заплаха“, настояваше агенцията.

По време на показанията си през април Зъкърбърг отхвърли твърденията, че Facebook е придобила Instagram, за да неутрализира заплаха.

В своите въпроси адвокатът на FTC Даниел Матесън многократно споменаваше имейли – много от които на повече от 10 години – написани от Зъкърбърг и неговите сътрудници преди и след придобиването на Instagram.

Макар да признаваше документите, технологичните лидер опитваше да омаловажи съдържанието им, като твърдеше, че е написал имейлите в началото на процеса на придобиване и те не отразяват обхвата на интереса му към компанията.

Делото обаче не се отнасяше до придобиването на Instagram и WhatsApp преди повече от десет години, което FTC одобри по това време, а до това дали Meta има монопол в момента. Прокурорите, пише съдията в решението, биха могли да спечелят само, ако докажат „настоящо или предстоящо нарушение на закона“.

В жалбата на FTC се посочва, че Facebook е приел и политики, целящи да затруднят навлизането на по-малки конкуренти на пазара и да „неутрализират възприеманите конкурентни заплахи“, точно когато светът пренасочи вниманието си към мобилните устройства от настолните компютри.

Бързо променящ се технологичен пейзаж

Meta заяви, че решението на съда „признава, че Meta се сблъсква с ожесточена конкуренция“.

„Нашите продукти са полезни за хората и бизнеса, и са пример за американската иновативност и икономически растеж. Очакваме с нетърпение да продължим да си сътрудничим с администрацията и да инвестираме в Америка“, заяви главният юридически директор Дженифър Нюстид.

Пейзажът на социалните медии се е променил значително, откакто FTC заведе делото си през 2020 г., пише още в мотивите на съда, че всеки път, когато се разглеждаха приложенията и конкуренцията на Meta, те се променяха. Две становища за отхвърляне на делото – подадени през 2021 и 2022 г., дори не споменаваха популярната видео платформа TikTok. Днес тя „заема централно място като най-ожесточеният конкурент на Meta“.

Цитирайки гръцкия философ Хераклит, че „никой човек не може да влезе два пъти в една и съща река“, съдията допълва, че същото важи и за света на социалните медии.

„Пейзажът, който съществуваше само преди пет години, когато Федералната търговска комисия заведе този антитръстов иск, се е променил значително. Макар че някога може би е имало смисъл да се разделят приложенията на отделни пазари за социални мрежи и социални медии, тази стена оттогава е паднала“, допълва той.

Анализаторът от Emarketer Минда Смайли смята, че победата на Meta „не е непременно изненадваща, като се има предвид колко усилия е положила през последните години, за да се конкурира с TikTok“.

„Но от регулаторна гледна точка Meta е далеч от излизане от кризата: през следващата година големите социални мрежи ще се изправят пред знакови съдебни дела в САЩ, свързани с психичното здраве на децата.

Все пак днешната победа със сигурност е тласък за компанията, която се бори с критики и въпроси как огромните разходи за изкуствен интелект в крайна сметка ще бъдат от полза в дългосрочен план.“, допълва тя.

Мега придобиванията на Meta

Facebook придоби Instagram, скромно приложение за споделяне на снимки без реклами и с малка група потребители, през 2012 г. Цената от 1 милиард долара в брой и акции беше зашеметяваща за онова време, въпреки че стойността на сделката спадна до 750 милиона долара, след като цената на акциите на Facebook се понижи след първичното публично предлагане през май 2012 г.

Instagram беше първата, която Facebook придоби и продължи да управлява като отделно приложение. Дотогава той беше известен с по-малки „придобивания на кадри“, популярна сделка в Силициевата долина, при която компанията купува стартъп, за да наеме таланти, а след това го закрива. Две години по-късно Facebook повтори това с приложението за съобщения WhatsApp, което придоби за 22 млрд. долара.

WhatsApp и Instagram помогнаха на Facebook да премести бизнеса си от настолни компютри към мобилни устройства и да остане популярен сред по-младите поколения, след като се появиха конкуренти като Snapchat (която също се опита да придобие, но не успя) и TikTok.

Въпреки това, FTC има тясно определение за конкурентния пазар на Meta, като изключва компании като TikTok, YouTube и услугата за съобщения на Apple от конкурентите на Instagram и WhatsApp.

Инвеститорите не изглеждаха да са изненадани от решението на съда. Акциите спаднаха с 0,72% във вторник, в съответствие с широките пазарни тенденции.