Зъкърбърг призна, че е бил уплашен от летящия старт на TikTok
Основателят на Facebook обясни пред съда агресивното поглъщане на конкуренти с цитата на Анди Гроув „Само параноиците оцеляват“
&format=webp)
В продължение на три дни съоснователят и главен изпълнителен директор на Meta Platforms Марк Зъкърбърг даваше показания пред съда как пазарът на социалните медии се е развил скоростно във времето.
Технологичният лидер се яви като свидетел по ключовия процес, който Федералната търговска комисия на САЩ FTC води срещи Meta и ако спечели, би могло да се стигне до разформироване на платформата.
Пред съдиите Марк Зъкърбърг беше сдържан, понякога уклончив, особено когато се налагаше да обяснява свои имейли и други лични съобщения, показващи съгласувани усилия за изтласкване на конкурентите.
Всички те са били събрани по време на предварителния процес и обрисуваха картина на параноичен лидер по отношение на неговите конкуренти, както и готовност за придобиване, когато това е било възможно, отбелязва Bloomberg.
FTC твърди, че придобиванията на Instagram и WhatsApp са създали възможност за Meta да образува монопол върху части от индустрията на социалните мрежи.
Имейлите и документите, представени на съда, показват, че Meta, която тогава се наричаше Facebook Inc., се е борила да се конкурира в бума на мобилните приложения в началото на 2010 г., като е придобивала успешни конкуренти. Според FTC Meta е закупила компаниите, за да елиминира преките конкурентни заплахи.
Ожесточена надпревара за социални мрежи
Междувременно адвокатите на Зъкърбърг и Meta твърдят, че компанията е изправена пред широк кръг конкуренти за вниманието на потребителите, включително TikTok на ByteDance Ltd., YouTube на Google, iMessage на Apple Inc. и LinkedIn на Microsoft Corp. Зукърбърг коментира, че по-специално TikTok е представлявал „много спешна“ конкурентна заплаха, когато се е появил през 2018 г.
„Наблюдавахме, че растежът ни се забави драстично, когато TikTok придоби популярност. Беше крайно спешно, това беше основен приоритет в продължение на няколко години“.
Meta в крайна сметка пусна пряк конкурент на китайската платформа за видеоклипове, наречен Reels, който сега управлява значителна част от видеотрафика ѝ.
Meta твърди още, че намеренията зад придобиванията нямат значение, а само дали сделките са довели до вреди за потребителите, което тя оспорва.
През трите дни в съда Зъкърбърг понякога беше неясен и редовно оспорваше тълкуванията на от комисията на негови имейли. На моменти си позволи да влезе в открита конфронтация с водещия адвокат на FTC Даниел Матисън, който в един момент възрази, че Зукърбърг не отговаря на въпросите му.
Сега предстои американският окръжен съдия Джеймс Боъсбърг, който ръководи делото, да вземе решение.
Въпреки че през ноември миналата година той разреши да се продължи по-голямата част от делото, сега той изрази скептично отношение към шансовете на комисията в съдебния процес, допълва Bloomberg.
Ако все пак регулаторният орган спечели делото, ще се наложи Meta да се раздели с Instagram и WhatsApp, което ще прекрати дългогодишната интеграция между приложенията, ще наруши функционирането на два от най-популярните цифрови потребителски продукта в света и потенциално ще заличи стотици милиарди долари от пазарната стойност на Meta. Това би повдигнало сериозни въпроси и относно начина, по който правителството на САЩ оценява и одобрява сделките, тъй като по онова време то е разрешило сделките да се осъществят.
„Мрежови ефекти“
Част от делото на FTC включва техническата концепция за „мрежови ефекти“, което означава, че колкото повече потребители има компания като Meta, толкова по-вероятно е да запази господстващо положение.
Съдът запази до голяма степен мълчание по време на разпитите, но се намеси при показанията на Зъкърбърг в сряда, за да попита дали мрежовите ефекти все още са от значение.
„Колко голямо значение има дали приятелите ви са на дадена платформа, ако можете да изпращате съдържание от тази платформа? Защо има значение дали приятелите ви са там?“ - каза съдията.
Зъкърбърг отговори, че това няма значение.
„Тези приложения сега служат предимно като двигатели за откриване. Хората могат да пренесат това съдържание в приложенията за съобщения.“
По-добре при по-голям
При разпита на адвоката на Meta Марк Хансен Зъкърбърг отхвърли аргумента на FTC, че Meta е купила Instagram, за спре развитието на конкурента си и допълни, че Instagram вероятно е нямало да може да се разрасне до такава степен, ако е останал независим. В резултат на сделката „Instagram се превърна в много по-жизнена услуга“, заяви Зъкърбърг.
Според него е малко вероятно малка онлайн платформа да достигне над един милиард потребители без подкрепата на по-голяма компания. „Всяка компания, която има такова ниво на мащаб, е собственост на по-голяма“, допълни той, като даде за пример TikTok и YouTube.
По време на процеса стана ясно, че през 2013 г. Еван Шпигел от Snap Inc. е отказал оферта за придобиване от Facebook на стойност 6 млрд. долара за приложението Snapchat. Зъкърбърг заяви, че приложението е щяло да се развива по-бързо, ако се е присъединило към компанията му.
Технологичният лидер по-рано призна, че през 2013 г. е изпратил имейл, в който се казва, че Facebook блокира рекламата на приложенията за съобщения WeChat, Kakao и Line, тъй като приложенията „се опитват да създадат социални мрежи, които да ни заменят“.
На съдебното заседание тази седмица обаче заяви, че „ми е трудно да характеризирам какво е било тяхното намерение“.
Помолен да опише как е оценявал конкурентната заплаха, която са представлявали Instagram и други приложения към момента на сделките, Марк Зъкърбърг се позова на цитат от бившия главен изпълнителен директор на Intel Анди Гроув:
„Само параноиците оцеляват“.