Ценообразуването при лекарствата на пазара в САЩ се очертава като ключов проблем за фармацевтичните компании и тенденция, която инвеститорите трябва да следят.

Докато президентът на САЩ Доналд Тръмп настоява за по-ниски цени за американците, фармацевтичната индустрия е изправена пред допълнителен натиск от закона на предшественика му Джо Байдън, известен като „Закон за намаляване на инфлацията“ (IRA), отбелязва CNBC.

Приет през 2022 г., той позволява на Центровете за услуги по програмите Medicare и Medicaid (CMS) да договарят цените на редица лекарства всяка година по федералната програма за здравно осигуряване за възрастни хора.

Сега той предизвиква вълна от опасения и отвъд Океана, тъй като фармацевтичните компании са все по-изложени на зависимост от американския пазар.

Редица европейски гиганти вече обявиха значителни инвестиции в САЩ, за да умилостивят Тръмп и неговата агресивна тарифна политика.

На този фон британската AstraZeneca се движи към поредно директно листване на Нюйоркската фондова борса, за да се възползва от по-дълбоките джобове на американските капиталови пазари, а датския Novo Nordisk посочва именно промените на пазара в САЩ като част от причините за последните сътресения в ръководството си, допълва CNBC.

Междувременно във вторник CMS обяви новодоговорени по-евтини цени за 15 медикамента от 2027 г., включително мега бестселъра на Novo Nordisk Ozempic, който ще получи 71% отстъпка по каталог.

Сред другите европейски фармацевтични гиганти, лекарството за рак Calquence на AstraZeneca ще бъде с 40% по-евтино, а лекарствата за белодробни заболявания Trelegy и Breo на GSK, съответно със 73% и 83%. Отстъпките варират между 38% и 85%, с очаквани икономии от около 8,5 милиарда долара, което е с 36% по-малко от последните годишни разходи.

„Дали чрез Закона за намаляване на инфлацията или политиката на президента Тръмп за най-облагодетелствана нация, така трябва да изглеждат сериозните, справедливи и дисциплинирани преговори“, заяви Крис Кломп от CMS.

Представител на GSK заяви, че са доволни от споразумението. „Ние силно вярваме в стойността както на Trelegy, така и на Breo и оставаме ангажирани да работим със CMS.“

Novo, от друга страна, беше критична. „Продължаваме да имаме сериозни опасения относно въздействието на Закона за намаляване на инфлацията върху пациентите и оставаме противници на определянето на цените от правителството“, заяви говорител в коментар за CNBC.

„Виждаме, че определянето на цените от правителството не води до по-ниски разходи за пациентите и може да доведе до загуба на покритие за лекарства и по-високи застрахователни премии“, допълват от датската компания.

Ключов пазар

САЩ е ключов пазар за повечето фармацевтични компании с голяма капитализация, главно поради значително по-високите цени на марковите лекарства.

През първите девет месеца на 2025 г. 56% от общите продажби на Novo са реализирани в САЩ. В същото време AstraZeneca е реализирала 42% от продажбите си, а GSK – около 52% за същия период.

Цените на лекарствата с рецепта там са около три пъти по-високи в сравнение с други богати страни, сочи доклад на RAND от 2024 г.

„Намаленията на цените по IRA бяха малко по-високи от миналата година, което според мен хората очакваха“, заявява анализаторът от Barclays Емили Фийлд пред CNBC. „Не изглежда да е имало изненади“, допълва тя.

Слабото представяне на акциите също показва, че резултатът от преговорите е бил до голяма степен очакван. Акциите на AstraZeneca и GSK се повишиха с по-малко от 1% през следобедната търговия.

Акциите на Novo обаче приключиха деня с 4,7% по-високо. Основната съставка Semaglutide, под формата на Ozempic за диабет и Wegovy за отслабване, от 2027 г. ще се продава на цена 274 долара за пациенти по Medicare, което е по-ниско от предишната цена от 959 долара.

Въпреки това, плановете на Medicare вече получават големи отстъпки от цените на производителя, но тези цени обикновено не се разкриват. CMS трябва да публикува списъка си с 15 лекарства, избрани за преговори за 2028 г., до 1 февруари 2026 г.

Приоритет за Тръмп

Тръмп определи като приоритет ограничаването на разходите за лекарства в САЩ и през май подписа изпълнителна заповед за въвеждане на така нареченото ценообразуване на най-облагодетелствана нация, което означава, че цените ще бъдат обвързани с по-ниските, плащани за същите медикаменти в чужбина.

По-ниските цени в САЩ биха могли да имат драматичен ефект върху приходите и печалбите на компаниите, но те намират начини да смекчат въздействието, като сключват споразумения с администрацията на Тръмп за доброволно понижаване на определени цени, и се ангажират с инвестиции в производството в САЩ, за да избегнат мита.

По-рано този месец Тръмп обяви споразумения с Novo и конкурента му Eli Lilly за намаляване в цените на лекарствата за отслабване по Medicare и Medicaid през 2026 г., както и за предлагането им директно на потребителите с отстъпка чрез уебсайта TrumpRx.gov. Съгласно споразумението, началните дози на Wegovy на Novo и Zepbound на Lilly ще бъдат 350 долара на месец и ще намалеят до 245 долара на месец в рамките на две години.

Макар че това ще се отрази на продажбите, увеличението на обема от отварянето на широк достъп до лекарства срещу затлъстяване може да компенсира неблагоприятния фактор, отбелязват анализаторите от BMO.

Миналата седмица Novo също обяви, че понижава цените на Ozempic и Wegovy от 499 долара на 349 долара на месец за пациенти, които плащат без медицинска програма, след натиск от страна на Тръмп.

Други фармацевтични гиганти, включително AstraZeneca и американската Pfizer, също обявиха споразумения с администрацията на Тръмп за намаляване цените на някои лекарства за американски пациенти, допълва CNBC.