Ford отчита 19,5 млрд. долара разходи след промяна в EV стратегията
Производителят отменя плановете си за флагмански изцяло електрически пикап поради промени в регулациите на Тръмп и слабото търсене
,fit(1001:538)&format=webp)
Ford обяви, че очаква да понесе удар от 19,5 млрд. долара, след като се отказва от флагманския си изцяло електрически пикап F-150 и други големи EV, за да насочи фокуса си към по-печеливши хибриди и модели с ДВГ.
Промяната в стратегията на американския автомобилен производител идва след скорошното премахване на данъчните облекчения за покупка на електромобили, на фона на усилията на американския президент Доналд Тръмп да отмени регулациите за автомобилните емисии.
Ford съобщи, че ще пренасочи средства към производството на повече пикапи и ванове, достъпни електромобили, както и към бизнес с енергийни системи за съхранение, който първоначално ще бъде насочен към корпоративни клиенти, включително енергийни компании.
„Вместо да харчим още милиарди за големи електромобили, които вече нямат път към рентабилност, насочваме тези средства към области с по-висока възвръщаемост“, заяви Андрю Фрик, ръководител на бизнеса на Ford с бензинови и електрически автомобили, цитиран от Financial Times.
Компанията добави, че икономическата логика за производството на някои модели големи електромобили „се е разпаднала заради по-слабо от очакваното търсене, високи разходи и регулаторни промени“.
В края на септември администрацията на Тръмп отмени потребителския данъчен кредит в САЩ от 7500 долара за покупка на нови електромобили. Според данни на Cox Automotive това решение е довело до скок в покупките на електромобили през септември, последван от спад от 49% през следващия месец.
Политическите промени на Тръмп предизвикаха обрат в мащабните инвестиции в електромобили от последните години. Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли прогнозира, че делът на електромобилите на американския пазар може да се свие от около 10–12% до 5% след премахването на данъчния стимул.
През октомври General Motors съобщи, че ще отчете разход от 1,6 млрд. долара заради свиване на производството на електромобили. GM също така заяви, че ще върне на пазара евтиния Chevy Bolt, чиято батерия ще бъде доставяна от китайския гигант CATL, въпреки високите мита върху китайския внос.
От общия предданъчен разход на Ford от 19,5 млрд. долара, 12,5 млрд. ще бъдат отчетени през четвъртото тримесечие за преструктуриране на активите в сегмента на електромобилите, включително обезценка от 3 млрд. долара за прекратяване на съвместното производство на батерии с южнокорейската SK On. Останалата част от разходите се очаква да бъде отчетена до 2027 г.
„Гледаме на пазара такъв, какъвто е днес, а не такъв, какъвто всички го прогнозираха преди пет години“, коментира Фрик.
Той добавя, че американските потребители „говорят ясно“ – те искат предимствата на електромобилите, но „изискват достъпна цена, увереност в пробега“ и автомобили, които отговарят на работните и ежедневните им нужди.
Въпреки това Ford повиши прогнозата си за финансовите резултати за цялата година, като вече очаква коригирана печалба преди лихви и данъци от 7 млрд. долара, спрямо прогнозата от 6–6,5 млрд. долара, дадена през октомври.
Базираната в Мичиган компания заяви, че очаква около 50% от глобалния ѝ обем продажби да идва от хибриди, електромобили с удължен пробег и изцяло електрически автомобили до 2030 г., спрямо 25% през 2025 г.
Фарли обяви електрическата версия на пикапа F-150 – F-150 Lightning – за „камиона на бъдещето“ през 2021 г. Но моделът беше засегнат от нарастващи разходи и слаб интерес от страна на потребителите, като продажбите му се сринаха с 72% между ноември 2025 г. и същия месец година по-рано.
Подразделението за електромобили Ford регистрира загуба от 5,1 млрд. долара през 2024 г. и още 3,6 млрд. долара през първите три тримесечия на 2025 г.
Ford заяви, че се стреми да направи бизнеса си с електромобили печеливш до 2029 г. чрез промяната в стратегията.
На фона на предложенията на Тръмп за рязко понижаване на стандартите за горивна ефективност на автомобилите в САЩ – решение, приветствано от Фарли по време на среща в Овалния кабинет миналата седмица – натискът върху Ford да електрифицира автопарка си, за да покрие изискванията за среден разход на гориво, вероятно ще намалее.
Ford съобщи, че следващата версия на F-150 Lightning ще бъде електромобил с удължен пробег, включващ малък двигател с вътрешно горене, който ще зарежда батерията.
Новият фокус върху по-малки електромобили идва седмица след като Фарли обяви, че Ford ще произвежда малки електрически автомобили и ванове съвместно с френската Renault, с цел да намали разходите и да ускори разработката си в отговор на бързо нарастващата китайска конкуренция в Европа.
„Водим битка за оцеляване – за живота на нашата индустрия“, каза Фарли, обявявайки партньорството с Renault в Париж миналата седмица.
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)