Около 87% от причината за дефицита на НОИ са повечето разходи и само 13% се дължи на по-малките приходи, коментира Георги Ангелов, в специална пресконференция на тема „Реформи вместо вдигане на осигуровки". Причината за по-малките приходи е в кризата. Тоест, мнението на синдикатите, че намалението на осигуровките е причина за дисбаланса не е вярно.

Синдикатите твърдят, че дефицит в НОИ има заради намалението на осигуровките, което не е проверено емпирично. Между 2008 и 2009 г. трябваше да се балансира бюджетът и след това да има излишък, съгласно приетата през 2000-та година здравна реформа.

Сравнения на приходите и разходите, съгласно заложените, сочи, че проблемът с дефицита в НОИ почти изцяло произтича от повечето разходи, отколкото са заложени, а не от по-малките приходи. Приходите са малко по-малко от заложените, което се дължи основно от кризата.

Целта е осигуровките да продължат да намаляват, за да има повече заетост и оттам да се вдигат приходите. Това е заложено като политика още в началото на реформите. Намалението на осигуровките не вреди на пенсионната реформа, а е част от него, допълни Ангелов.

Според заложените в реформата от 2000 година трябваше да имаме 2.5 млн. осигурени, а реално имаме 2.9 млн. осигурени. С други думи има повече икономическа активност и повече заетост, благодарение на намалението на осигуровките. Това е единствения показател, по който има преизпълнение.

Ако тръгнем в посока на вдигане на осигуровките, ще стане обратното - по-високи вноски, но по-малко хора, които ще ги плащат и повече сива икономика.

Пример за това бе намалението на данъците в страната ни и ефектът от това. След всички намаления на преките данъци общите постъпления са се повишили с близо 10%, или три процентни пункта от БВП, въпреки намалението на ставките.

Тоест, твърденията, че ниските осигурителни ставки са проблем за бюджета на НОИ не са реални, заключи Ангелов.

По отношение на разходите има два коефициента, които не са постигнати и са по-високи от планираните - коефициентът на зависимост и коефициентът на заместване.

Едната причина е, че почти 60% от хората се пенсионират преди достигане на пенсионната възраст. Това означава, че вдигането на пенсионната възраст през последните 10 години няма ефект, а това е и най-големият проблем.

От всички над 57% се пенсионират преди пенсионна възраст поради многото привилегии, които се дават на определени групи, като полицаи и др. Тези групи внасят 30 години пенсии, а получават 40-50 години и тежат изключително много на бюджета.

Синдикатите са директно виновни с техните предложения за дефицит, тъй като са най-големите защитници на тези привилегии.

Коефициентът на заместване е по-висок заради няколко вдигания на пенсии, които се случиха през 2009-та година, които не бяха по швейцарското правило, а напълно предизборни. Те също бяха подкрепени от синдикатите. Швейцарското правило е предложено от синдикатите, но самите те искат да не се спазват.

Ефективната пенсионна възраст е много по-ниска от нормативната. Това се дължи на популистки правителства и синдикатите. Вината на правителствата е забавянето на реформите, които съдействаха за кризата в НОИ.

Какво предлагат синдикатите?

Постепенно да се вдигнат осигуровките като първата стъпка да е през 2011 година. Това три процентно повишение, което се иска ще е първа стъпка, не последна, предупреди Ангелов.

Има изчисления от НОИ с колко трябва да се вдигнат вноските, за да се покрие дупката в НОИ. В момента за фонд пенсии има 16% осигурителна вноска за родените преди 59 година. Според НОИ трябва да е 37%. При допускане, че това няма да повлияе на сивата икономика.

Отделно има искане за увеличение във фонд общо заболяване и безработица, които са около 2.5-3 процентни пункта. Синдикатите предлагат и много други неща като премахване на плоския данък и други.

Към момента данъчното бреме е 30% осигурителни вноски и 10% данък. Това, което предлагат синдикатите е 54% осигуровки плюс 10% данък.

Други включват вдигане на здравната осигуровка, което означава 60% осигурително бреме плюс 10% данък. За това трябва да се готвим, ако тръгнем по този път.

Общо 4.4 млрд. е държавната субсидия за НОИ тази година. Тя вероятно ще бъде по-голяма през тази година. Това е данъчно бреме средно от 4 000 лева за една година за едно семейство от двама души.

Ако се приемат исканията на синдикатите, ще сме с едно от най-големите данъчни осигурителни тежести в Европа.

Ефектите ще са сива икономика в още по-големи размери, безработицата няма да може да намалее, доходите ще спаднат.

Износът в момента е единственият сектор в икономиката ни, който се движи. Сега той ще бъде ударен от правителството. Всички останали депресирани сектори ще бъдат още по-депресиране. Това ще доведе до стагнация.

Високи вноски - ниска събираемост, още по-високи вноски - още по-ниска събираемост и в крайна сметка крах на пенсионната реформа.

Синдикатите са казали на премиера, че масова практика в Европа е да се вдигат осигуровките вместо годините, което е лъжа.

В Унгария не са ги увеличили с 6%, а са ги намалили с 5%. Сега новото правителство иска и плосък данък. Така че, ако се дава пример с Унгария трябва да са наясно.

От началото на кризата 17 страни от ЕС са намалили осигурителната тежест. Това съществува като официална препоръка. Общата тенденция през последните 10 години е данъчно осигурителната тежест да намаляват.

Единствено нашето правителство, подлъгано от синдикатите може да тръгне в грешната посока на повишение на данъчно осигурителната тежест.

Синдикатите трябва да се интересуват много повече от консолидирания бюджетен дефицит, а не само от дефицита в НОИ, препоръча Георги Ангелов.