Статистиката за април показа нарастване на потребителската инфлация в САЩ с 4.2% на годишна база, което е най-високият темп на растеж от 2008 г. насам.

Данните разтревожиха инвеститорите и засилиха опасенията от евентуално повишение на лихвените проценти.

През май инфлацията отчете още по-високо повишение - с 5% за година и с 0.6% само за месеца. Но този път пазарите не бяха чак толкова стресирани. А причината е, че от детайлната разбивка на данните става ясно, че един от основните двигатели на повишението на потребителските цени идва от сравнително скромен сектор на икономиката - пазарът на употребявани автомобили, пише The Economist.

Една трета от месечния ръст на цените през май идва именно от колите втора ръка. Те са поскъпнали с над 30% за последната година. А според много от представителите на автомобилния бранш тези числа са подценени и на практика ръстът в цените е доста по-силен.

По данни на Manheim - най-голямата аукционна къща за употребявани автомобили в САЩ, годишното поскъпване е с 48% и с 5% само за периода от април до май. Най-много са се увеличили цените на пикапите - със 70 на сто на годишна база.

Някои американци дори твърдят, че са успели да продадат колите си, купени преди година-две, на печалба. Обикновено възрастта бързо изтрива стойността на возилата, но тази година нещата са различни.

Какви са обаче причините за тази тенденция?

Основната е свързана със силното търсене. По време на първата вълна на пандемията от COVID-19, когато много хора бяха притеснени за своите работни места и за бъдещето си, покупките бяха отложени, а и повечето автокъщи бяха затворени. Сега се наблюдава бързо "наваксване" и много хора искат да се сдобият с нов автомобил.

Антикризисните помощи, отпуснати от правителството, също са част от уравнението, заедно с рекордно ниските лихви по кредитите. Те до голяма степен дават обяснение защо цените на автомобилите вървят нагоре, но не и за свръхзвуковите темпове, с които това се случва.

Най-скъпата кола в света може би е поръчана от Бионсе и Джей ЗиОт Rolls-Royce не са потвърдили официално, че звездната двойка са собствениците, но от производителя на луксозни автомобили представиха модела Boat Tail кабриолет, който е за неназован клиент

Според изданието един от основните движещи фактори е бизнесът с автомобили под наем. В началото на пандемията пътуванията бяха замразени и почти никой не търсеше подобни услуги. Много от компаниите в бранша бяха принудени да продадат своите автомобили на търгове, а един от най-големите играчи - Hertz, обяви банкрут през май миналата година.

Сега, с облекчаването на рестрикциите, търсенето се завръща и то по-бързо от очакваното. Хората, които отиват на почивка, предпочитат да ползват собствен транспорт, отколкото да рискуват да се заразят при пътуване със самолет или автобус. В същото време автомобилната индустрия не успява да увеличи производството си достатъчно бързо заради глобалния недостиг на чипове.

По тази причина компаниите за автомобили под наем са принудени да купуват автомобили втора ръка, за да попълнят флотилиите си.

Cox Automotive, която е собственик на аукционната къща Manheim, прогнозира, че цените на употребяваните коли ще продължат да се повишават през следващите няколко месеца. И това едва ли е изненада на фона на свитото предлагане на новите возила.

Американският автомобилен гигант Ford обяви, че тази година ще прозведе с 1.1 милиона автомобила (с близо 20%) по-малко от предвиденото заради дефицита на електронни компоненти. Заводите на компанията, където се сглобява хитовия за американския пазар пикап F-150, са най-тежко засегнати от ситуацията.

Според експертите, цитирани от The Economist, цените на колите втора употреба ще се стабилизират, когато предлагането на нови автомобили се върне на нормалните си нива. Но дотогава тази тенденция ще продължи да тласка инфлацията във възходяща посока.