Китайската компания Geely може да отмени първичното публично предлагане на акции на дъщерната си фирма Volvo Cars поради притеснения относно оценката на шведския производител, на фона на глобалната търговска война.

Първоначалните планове бяха концернът да осъществи IPO до края на тази година. Но въпреки че в Geely вярваха, че са осигурили оценка на Volvo в размер на 30 млрд. долара, инвеститорите изразиха притеснения, че акциите на компанията ще поевтинеят след листването. Много от инвеститорите в компанията са свръзани с шведските пенсионни фондове.

“Важно е да знаем, че имаме пространство, така че да можем да погледнем инвеститорите в очите година след IPO-то”, казва Хакан Самуелсон, изпълнителен директор на Volvo Cars, цитиран от Financial Times.

„Все още е опция, доста реалистична опция, но няма да се случи веднага. Точното време трябва да е оптимално”, казва той.

Ако все пак IPO-то се осъществи през тази година, това ще бъде най-голямото листване на шведската фондова борса от Telia през 2000 г., когато подобно на настоящите опасения, акциите на телекома поевтиняха ведната след осъществяването на процедурата.

По думите на Самуелсон, настоящата ситуация не е „оптимална” за IPO. Според него, бизнесът се нуждае от „стабилни пазарни състояния”, за да предложи публично акциите си, като всички крайни решения зависят от собственика на Geely Ли Шуфу.

Подобно на всички големи автомобилни производители, Volvo е изправена пред потенциални щети в резултат от глобалната търговска война, в която САЩ заплашиха да увеличат митата за внос на коли от Китай и Европа.

Шведският производител, който има заводи в Китай и Европа, както и новопостроена мощност в САЩ, вече започна да прави ходове, за да избегне евентуални вреди. Компанията премести производството на модела XC60, предназначен за щатския пазар, от Китай в Торшланда, Швеция.

По думите на Самуелсон, изходът от преговорите между трите страни „действително е труден за предвиждане”.

Понастоящем САЩ търси начин да преустанови липсата на баланс в търговията, както с Китай, така и с Европейския съюз, като за целта наложи търговски мита на вноса на стоки на стойност 50 млрд. долара, като заплашва да продължи напред с наказателни мита на още стоки на обща стойност 200 млрд. долара.

Най-големите IPO-та в историятаДесетте компании са набрали между 13 и 25 млрд. долара


На фона на всичко това, шведският изпълнителен директор на компанията подписа нов договор, според който ще е начело на фирмата до 2022 г.

Самуелсон посочва, че новият му договор по-скоро цели той да е начело на компанията при пускането на първата автономна кола на Volvo през 2021 г., отколкото да маркира някакъв срок, в който ще има IPO.

“Нямам амбицията да бъда изпълнителен директор на публична компания. Виждам това като не толкова вълнуващо нещо, отколкото да си изпълнителен директор на частна компания. Доста съм неутрален”, казва той.

Volvo преследва доста амбициозен план за удвояване на продажбите и вдигане на маржина на печалбата с 50% до средата на следващото десетилетие.

През миналата седмица компанията представи своята концепция за автономен автомобил, в който пътниците спят в легло, побрано в купето. Производителят вярва, че този продукт може да замени кратките полети или нощните влакове.