Автомобилните компании се включват в производството на чипове. Ето защо
Недостигът на компютърни чипове, който принуди автомобилните компании да променят производствените си планове през последните две години, постепенно намалява, но цената за това се плаща от автопроизводителите.
До този момент те се фокусираха върху "гасенето на пожари" и спешните мерки за справяне с дефицита на чипове, но осигуряването на тези ключови компоненти вече се превръща в основна част от разработката на превозни средства.
А това прехвърля както рисковете, така и част от разходите към производителите на автомобил, пише Ройтерс.
Много от лидерите в сектора, като General Motors, Volkswagen и Ford Motor, вече създадоха собствени екипи, които преговарят директно с производителите на чипове. Други, като Nissan Motor, сключват дългосрочни договори за поръчки и увеличават запасите си.
Ключови доставчици, включително Robert Bosch и Denso, инвестират в производството на чипове. GM и Stellantis (собственик на марките Peugeot, Opel, FIAT и др.) обявиха, че ще работят с дизайнери на чипове за проектиране на собствените им компоненти.
Тези процеси представляват фундаментална промяна за автомобилната индустрия и носят със себе си по-високи разходи, повече практическа работа в разработването на чипове и повече капиталови ангажименти, а в замяна осигуряват по-добра видимост в доставките на чипове.
Автопроизводителите в миналото разчитаха изцяло на своите доставчици за снабдяването с полупроводници. Но за производителите на чипове развиващото се партньорство с автомобилните производители е добре дошло и дори закъсняло.
Много от ръководителите на компаниите, произвеждащи тези компоненти, са на мнение, че липсата на разбиране на автомобилните производители за това как работи веригата за доставка на чипове и нежеланието да споделят разходите и риска е една от основните причини за неотдавнашната криза.
C.C. Уей, главен изпълнителен директор на най-големия производител на чипове в света Taiwan Semiconductor Manufacturing, казва, че никога не е получавал обаждане от изпълнителен директор на автомобилна комппания, докато недостигът не е станал катастрофален.
„През последните две години те ми се обаждат и се държат като най-добрите ми приятели“, посочва той наскоро пред партньори и клиенти на TSMC в Силициевата долина.
Според главния изпълнителен директор на GlobalFoundries Томас Колфийлд, автомобилната индустрия вече разбира, че вече не може да оставя риска от изграждането на фабрики за милиарди долари единствено в ръцете на производителите на чипове.
„Не може един елемент от индустрията да носи рискове за останалата част от участниците. Ние не бихме инвестирали в допълнителен капацитет, освен ако клиентите не са ангажирани също с това и участват като собственици в тази инициатива“, коментира той пред Ройтерс.
Ford обяви, че ще работи с GlobalFoundries, за да осигури своите доставки на чипове. Майк Хоган, който ръководи автомобилния бизнес на GlobalFoundries, каза, че се подготвят още подобни сделки и с други автопроизводители.
SkyWater Technology - производител на чипове в Минесота, преговаря с производителите на автомобили да вземат участие в производството чрез закупуване на оборудване или плащане за научноизследователска и развойна дейност, каза главният изпълнителен директор Томас Сондерман.
По-тясното сътрудничество с производителите на автомобили и техните доставчици генерира около 4 милиарда долара допълнителни инвестиции.
Майкъл Хърлстън, главен изпълнителен директор на Synaptics, чийто чипове управляват сензорните екрани на автомобилите, каза, че по-тясното сътрудничество с автопроизводителите може да създаде нови бизнес възможности, както и по-добро управление на рисковете.
Средното съдържание на полупроводници в едно превозно средство ще надхвърли 1000 долара до 2026 г., удвоявайки се спрямо първата година на пандемията, според Gartner. Захранваното с батерии Porsche Taycan, например, има над 8000 чипа. Цената им ще се удвои или утрои до края на десетилетието, според Volkswagen.
„Разбираме, че вече сме част от полупроводниковата индустрия. Сега имаме хора, посветени само на стратегическото управление на чиповете“, каза Бертолд Хелентал от Volkswagen Group.
Осигуряването и запазването на инженерите ще бъде предизвикателство за производителите на автомобили, които ще трябва да се конкурират с компании, като Google, Amazon и Apple, смята инвеститорът от Силициевата долина Евангелос Симоудис. По думите му това ще доведе до придобивания в сектора.
За разлика от Tesla, която проектира свои собствени основни чипове, традиционните производители на автомобили ще трябва да "жонглират" с производството на наследени модели автомобили, докато правят нови инвестиции.
Недостигът на микрочипове принуди производителите на автомобили по света да спрат над 13 милиона автомобила от производствените си планове от началото на 2021 г.