За една година бензинът по българските бензиностанции е поевтинял с 2 стотинки за литър (0,76%) с тенденция на поевтиняване.

Това показват данните на платформата Fuelo, съобщава БТА. Ако на 3 януари 2023 г. бензин A95 се е продавал за 2,64 лева за литър, днес средната му цена на дребно е 2,62 лева за литър.

За последния месец бензинът е поевтинял с 11 стотинки за литър.

Дизелът за година е поевтинял с 35 стотинки за литър (11,59%), но с тенденция на застой на цената, според специализираната платформа.

На 3 януари миналата година литър от този вид гориво се е търгувал за 3,02 лева, а сега цената е средно 2,67 лева за литър. Въпреки че за последния месец дизелът е поевтинял с още 11 стотинки за литър или 3,96 на сто, от Fuelo считат, че се запазва тенденцията на застой на цената.

Българското недоглеждане и как ЕС не успя да спре руските петролни печалбиРуският петрол идва в ЕС над законово допустимата цена

За разглеждания едногодишен период се отчита поскъпване при пропан-бутана с 5,93% или със 7 стотинки за литър, като там тенденцията е на повишаване на цената, считат от платформата. На 3 януари 2023 г. той е струвал 1,18 лева за литър, докато в момента е 1,25 лева за литър.

За последния месец пропан-бутанът е поскъпнал с 1 стотинка за литър.

За една година метанът е поевтинял с 1,1 лева за килограм или 29,45%. На 3 януари 2023 г. метанът по бензиностанциите в страната е струвал 3,43 лева за килограм, а сега се продава средно за 2,42 лева за килограм. За последния месец метанът обаче е поскъпнал с 9 стотинки за килограм (3,86%), но въпреки това се запазва тенденцията на поевтиняване.

Tрендовете на цените на горивата са понижаващи се за момента, коментира председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев пред БТА.

"Ако не се случи нещо, би трябвало да се задържат горе-долу на такива нива през следващите седмици", заяви Бенчев. На въпрос защото дизелът за година е поевтинял повече спрямо бензина, председателят на БПГА отговори, че това се е случило изцяло на пазарен принцип. Той посочи, че през лятото е имало по-сериозно търсене на бензина, защото европейските рафинерии изнасят за САЩ. Когато търсенето е по-голямо, съответно и цената е по-висока.

САЩ произвеждат повече петрол от която и да е държава в светаПрез четвъртото тримесечие на тази година Съединените щати ще произведат рекордните за света 13,3 млн. барела суров петрол и кондензат на ден

Светослав Бенчев добави, че поне засега не вижда притеснителни фактори, които да окажат сериозно влияние на цената на горивата до края на месеца. Най-съществено влияние върху цената им оказва тази на суровия нефт.

"Икономиките не вървят много успешно. Кризата в Червено море поне за момента не оказа сериозно влияние, защото там не са засегнати сериозно страните-производителки. Няма проблем с производството. Търсенето е сравнително слабо, особено през зимния сезон, защото хората пътуват по-малко", каза председателят на БПГА.

По думите му, цените на горивата могат да намалеят с още няколко стотинки до края на месеца, но няма как да има по-сериозен спад.

Цените на петрола леко се повишиха в днешната азиатска търговия заради продължаващото напрежение в Близкия изток и проблемите с корабоплаването в Червено море, предаде Ройтерс. Фючърсите за сорта Брент от Северно море, който е референтен за европейския пазар, добавиха 26 цента или 0,4 на сто до 76,11 долара за барел. Американският лек суров петрол с доставка през януари се покачи също с 26 цента или 0,03 на сто до 70,64 долара за барел.

Проучване, осъществено от Reuters сред икономисти, прогнозира средна цена на петрола сорт Брент през годината от 82,50 долара, или малко повече от 82,17 долара - средната цена за 2023 г.

Геополитическото напрежение ще стимулира ръста на цените, но слабият глобален растеж ще ги възпира, смятат икономистите.

Хутите спират глобалните вериги за доставки, САЩ взимат нещата в свои ръцеМорски превозвачи, стоящи зад 60% от световната търговия, спират услугите си през Червено море

През декември хусите проведоха серия нападения с дронове срещу търговски кораби, пресичащи Червено море. Големи корабни компании и превозвачи на петрол спряха плаванията през Червено море, след като над една дузина съдове бяха нападнати от началото на войната между Израел и "Хамас" през октомври.

В края на декември големите превозвачи започнаха да връщат корабите си по маршрутите през Червено море, въпреки продължаващите атаки от страна на йеменските хуси и неспадащото напрежение в Близкия изток.