В по-голямата част от мандата си президентът Джо Байдън се отнасяше с разбиране към корпоративна Америка.

През последните три години той работи в противовес на интересите на големите предприятия и милиардерите.

Вкорени икономическата си програма в полза на профсъюзите, предприе агресивно антитръстово регулиране, насърчи данъка върху богатите и дори отправи обвинения към корпоративната алчност за свитите от инфлацията потребителски портфейли, пише CNBC.

„Големите корпорации, много от които отчитат рекордни печалби, налагат прекомерни такси на американците – в някои случаи поддържат високи цени, въпреки че инфлацията намалява, президентът Байдън предприема безпрецедентни действия, за да облекчи семействата от средната класа“, се казва в изявление на говорителя на Белия дом Андрю Бейтс от понеделник.

В него се посочва още, че голяма фармацевтична компания, вериги за хранителни стоки, компании за кредитни карти, авиокомпании и кредитори на студентски дългове са отговорни за „подбиването на цените“, което е една от основните линии за атака на администрацията.

Този вид реторика остави у някои представители на корпоративната общност горчив вкус.

„Има случаи, в които реториката срещу индустрии и компании отива твърде далеч“, заяви Нийл Брадли, главен директор по политиките в Търговската камара на САЩ, в интервю за CNBC по-рано през май.

Бизнес общността предприе съдебни действия срещу администрацията на Байдън за нейните регулаторни действия.

През април Търговската камара заведе дело срещу Федералната търговска комисия за забраната на споразуменията за неконкуриране на работното място.

В отделно правно предизвикателство банковата индустрия спечели победа, след като съдия постанови да се спре прилагането на новите ограничения за таксите за забава по кредитните карти.

„Специалните интереси на богатите дават отпор, за да защитят своите злоупотреби и ненужни такси“, добави говорителят Бейтс в изявлението от понеделник, намеквайки за тези съдебни дела.

При закрити врата

Въпреки враждебността, която се проявява публично, отношенията между Белия дом и бизнес общността са по-уютни при закрити врати, допълва се в анализа на CNBC.

„Хората в администрацията на Байдън в преобладаващата си част са изключителни професионалисти“, казва Брадли. „Те приемат срещи, отговарят на обажданията, ангажират се със заинтересованите страни от целия спектър с най-различни мнения.“, допълва експертът.

По-рано този месец Байдън и членовете на кабинета му са приели осем мениджъри в Белия дом на частна кръгла маса, на която са разговаряли за инфраструктурните инвестиции, геополитическите въпроси и представянето на американската икономика спрямо останалия свят, според източници, присъствали на срещата.

Сред присъстващите са били лидери от United Airlines, Citigroup и Marriott International, компании в отрасли, които през последните години бяха обект на регулаторните мерки на Белия дом.

На следващия ден Байдън посети щата Уисконсин, за да изтъкне инвестицията от 3,3 млрд. долара за изграждане на център за данни с изкуствен интелект от Microsoft – компания, срещу която Комисията по защита на конкуренцията заведе дело, за да блокира приключилото придобиване на производителя на видеоигри Activision.

„Брад Смит, президент на Microsoft, благодаря ви за партньорството и за това, че показахте как в Америка се правят неща – и то големи неща“, заяви Байдън в реч по време на посещението си в Уисконсин. „Благодаря ви и за приятелството.“, допълни президентът.

Тези топли думи не се вписват съвсем в обичайния корпоративен антагонизъм и са пример за сегашното балансиране между президента и корпоративна Америка.

Байдън, който е изградил икономическа стратегия, подкрепяща труда и потребителите, се нуждае от помощта на индустриалните лидери, за частни инвестиции в инфраструктурата. Чрез тях той би могъл да покаже ефективността на своя подход с наближаването на изборите през ноември. По всичко изглежда, че Белият дом има по-широк план за сътрудничеството с бизнеса, дори и да запази ястребовия си подход към регулирането.

Договорка на вечеря

Според високопоставен източник от администрацията, висши служители на Белия дом са разработили този план по време на вечеря в началото на февруари.

Членове на кабинета като министъра на финансите Джанет Йелън, министъра на търговията Джина Раймондо, директора на Националния икономически съвет Лаел Брейнард са решили всеки от тях да организира обаждане или среща с 10 изпълнителни директори за това как частният сектор може да помогне за осъществяването на ключовите инфраструктурни инвестиции на Байдън от политики като Закона за намаляване на инфлацията и Закона за CHIPS.

Според служителя след тази вечеря екипът е провел срещи с над 100 изпълнителни директори по теми като изкуствен интелект, обучение на работната сила и ценови практики.

През март Марк Кюбан и други бизнес лидери присъстваха на кръгла маса в Белия дом, посветена на намаляването на разходите за лекарства и здравни грижи.

Тези въпроси са сред многото икономически проблеми, които са на първо място в съзнанието на избирателите с наближаването на реванша между Джо Байдън и бившия президент Доналд Тръмп през ноември.

През следващите месеци Байдън ще продължи да набляга на посланието, че е постигнал здравословно икономическо възстановяване след пандемията. За да осъществи това, той планира да си сътрудничи с бизнеса, не да го атакува.

Според високопоставения служител на администрацията сътрудничеството с бизнес общността само ще „продължи да се засилва през следващите месеци“, особено по теми като търговията с Китай и данъците.

Байдън и бизнеса знаят, че се нуждаят един от друг, за да изпълнят цели като модернизиране на американската инфраструктура и поддържане на темпото на световната икономика.

„Тук има два факта. И президентът, и бизнеса, могат да имат някои фундаментални различия, но могат и да бъдат отворени за разговори и желание за съвместна работа.“, допълва Брадли.