Кирил Домусчиев даде интервю за в. 24 часа. Вижте какво сподели той:

- Г-н Домусчиев, как си обяснявате твърденията на Валери Симеонов, че държавата може да развали приватизационния договор за БМФ заради неспазени клаузи в него?

- Това са несериозни и манипулативни твърдения. В БМФ сме инвестирали над 570 млн. лв. за нови кораби и 440 млн. за покупка на 70% от акциите. Не мога да проумея защо един политик, който е и вицепремиер с ресор "Икономика", вместо да работи за създаването на по-добра бизнес среда, се опитва да създава конфликти.

- Защо точно сега бе повдигната темата за БМФ?

- Нямам представа защо сега. Възможно е като председател на КРИБ през последните години да съм засегнал интереси на г-н Симеонов.

- Какви например?

- Например казаните за ракия, които той защитаваше, а аз изразих позиция, че в тях се произвежда нелегален алкохол. И няма как КРИБ да защитава интересите на нелегални производители, а не тези на легалните.

Имаше и декларация на КРИБ по повод компетентността и репутацията на част от зам.-министрите, предложени от Валери Симеонов. Визирам тези в енергетиката.

- А защо смятате, че има манипулативни твърдения за БМФ?

- Не е нужно да си специалист в морския бранш, за да видиш спада на Балтик Драй индекса при превозените товари в последите 10 г. И че корабособствениците са принудени да работят на загуба или с нулева печалба. Липсата на товари и свръхтонажът, който се предлага на пазара, доведоха до тази криза. И не може да се сравнява едно пристанище и дейността му с един корабособственик или оператор, както се опитва да прави Валери Сименов.

- Наистина ли във флота са останали само 124 души на работа?

- При 36 кораба, с които оперира БМФ, и с по 20 човека екипаж на кораб, как е възможно да има само 124 човека?! На всеки 4 месеца тези екипажи се сменят. Или аз не разбирам от математика или Валери Симеонов е открил нова такава!

- Държавата ще обжалва решението на арбитража, с което се изменя приватизационния договор за БМФ. Имате ли притеснение от това дело?

- Нямам притеснения, държавата има това право. Купувачът "Кей джи маритайм шипинг" и държавата са две страни, които имат право да водят в съда търговски спорове. Но в случая Валери Симеонов се опитва като вицепремиер да манипулира съда и да повлияе върху решение на независимата съдебна власт. Прави ми впечатление, че Валери Симеонов се изказва като човек от последна инстанция за всичко.

- А защо поискахте промяна на договора от арбитража - да се спестите 55 млн. лв. неустойки ли?

- Причината да поискаме корекции е световната икономическа криза и спада на превозваните товари. От нашите искания Арбитражът прие само корекция на тонажа, който трябва да поддържаме в БМФ. Нормално е, когато едно дружество изпитва затруднения, да се опита да предоговори условията с всички свои партньори, включително и с държавата. Относно неустойките - няма кой да каже в момента дали сумата е 55 млн. лв. Дали ще има начислени неустойки, ще стане ясно след изтичането на 10-годишният срок договора. Не разбирам защо държавата, вместо да стимулира компаниите да се развиват, да инвестират, да създават работни места, трябва да поставя непосилни неустойки. Кое е по-доброто - това че успяхме да запазим БМФ в кризата или дружествотго да бъде ликвидирано, както се случи с румънския и украинския флот. Давам ги като пример като съседни държави. Мога да посоча и големи компании, които фалираха в последните години.

- Имахте и някакви разговори досега с Валери Симеонов по сделката за БМФ?
- Имаме нормален диалог с Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, всяка година си предоставяме отчетите за поетите ангажименти. От страна на вицепремиера Валери Симеонов нямаме зададени въпроси или проведени разговори. Поради това определям атаката като личностна и злонамерена. Тя по никакъв начин не стимулира инвеститорите! И предполагам, че Симеонов може да нападне и други компании. Виждам, че е "компетентен" по всякакви въпроси и всякакви теми, но не може да направи разлика между концесия и приватизация.

- Какво ще правите, ако бъде отменено решението на арбитражния съд?
- Нямаме намерение да го правим, ще продължим да инвестираме. Възможно ли е да дам 440 млн. лв., да инвестирам 570 млн. в нови кораби, още 200 млн. предстои да се платят за нови кораби и Валери Симеонов да твърди, че ликвидирам компанията. По това може да се съди за неговия капацитет и компетеност! Днес получаваме от корабостроителницата новия 42 000-тонен кораб "Рила", за който сме платили 34,5 млн. лева. И вместо да празнуваме, трябва да отговаряме на клевети и абсурдни обвинения! Новият кораб "Рила" е четвъртият с това име в историята на БМФ, като предшественика му е построен преди близо 40 г. На негово място сега идва нов, модерен, който се създава прекрасни условия за нашите моряци. Относно това, че старият е нарязан на скрап, за което ме обвинява г-н Симеонов, мога да кажа, че това е установена практика. Европейските пристанища отказват да приемат кораби на възраст над 20 г. Наемателите не ги ползват заради проблем със застраховките - застрахователите отказват да застраховат товри, возени с такива кораби. Дали г-н Симеонов кара 40-годишна кола?! А тук става въпрос за безопасност при корабоплаването и за условията на труд на моряците.

- Като казахте моряци, какви заплати получават те?
- Заплатите им са на европейско ниво, получават същите, каквито биха взели при всеки друг корабособственик - например от Гърция, Германия и т.н. Заплатите са увеличени значително след приватизацията, за да запазим най-добрите си кадри. Капитан и главен механик вземат по 8000 долара например.

- Има ли тогава някой, който да е недоволен от тази приватизация?

- Няма някой, който да е недоволен от тази приватизация, само Валери Симеонов и вероятно крадците, които са точили средства от БМФ, докато е бил държавен. Затворихме доста кранчета и кранове, през които изтичаше значителен ресурс от дружеството.

- Имало ли е и други купувачи за БМФ, защо точно вие бяхте избран?
- Изказването за други купувачи пак е манипулация. Нямам спомен кой е подал оферта, но знам, че редица чужди компании, които проявиха интерес да участват с нас в консорциум, се отказаха заради изключително тежките условия, поставени от Агенцията за приватизация по договора. Приватизацията на БМФ е единствената с 10-годишен следприватизационен контрол, няма друга с такъв срок. Ние винаги, когато сме печелели търг или конкурс, сме го правили с най-висока оферта. И винаги след това сме инвестирали и сме развивали компаниите. Това е факт, който никой не може да обори. Няма предприятие в нашата група, което да е спряло работа, независимо през какви трудности сме минали.