Общото потребление на безалкохолни напитки за първото тримесечие е намаляло с 5% при 7% за същия период на 2010 г., съобщиха от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. За тримесечието потреблението се равнява на 272 млн. литра.

Потреблението при бутилираните води е с 4% по-ниско или с 4 млн. литра под постижението през миналата година.

Намаляло е потреблението в основните групи бутилирани води - при натуралните минерални води с 2%, при трапезните с 4%, а при газираните води с 5%. Единствено водите в галони от 19.5 л. бележат ръст от 2%.

По-ниски с 7% за тримесечието са продажбите на газирани напитки. Това означава, че българският потребител е консумирал 8 млн. литра по-малко от същия периода на 2010 г. Намалена консумация се отчита при всички категории газирани напитки.

При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, разтворими и разреждащи се, потреблението за първите три месеца е намаляло общо с 5%.

Най-засегнато от кризата остава потреблението на натурални плодови сокове и нектари. За първите трите месеца на годината то е с 11% по-ниско и се равнява на 2 млн. литра по-малко от предходната година.

Консумацията на напитки от групата "енергийни и спортни" е намаляла с 5%, докато спада за същия период на миналата година беше 15%. Напитките от групата "Студен чай" са единствените, при които се отчита ръст от 6% в сравнение със същия период на 2010 г.

Най-силно отражение върху потреблението на безалкохолни напитки дава свития "студен" пазар. Това е секторът, в който през последните години бяха направени най-много инвестиции, както в производствената сфера, така и в развитието на пазара.

Оптимистичната прогноза, която може да се направи за края на 2011 годината е - потреблението на глава от населението да остане на нивото от предходната година или 212 литра.