Редица ефективни рекламни ходове, превърнали се в класика в жанра, дължим на студената война между Coca-Cola и Pepsi. Историята на противостоянието на двата мегабренда неведнъж е преминавала през креативни рекламни ходове и елегантно подлагане на крак на конкурента. Благодарение на което:

Музикалната реклама

В наши дни ще ни е трудно да си представим рекламна песничка, която да стане сингъл, да бъде преведена на 55 езика и да бъде изпълнявана в най-големите зали в света. Но през 30-те години на миналия век, когато никой не е и чувал за музикална реклама, не е така.

През 1939 г. Pepsi-Cola пуска в радиоефира първата музикална реклама с името Nickel. Песничката предизвиква такъв интерес, че е преведена на 55 други езици и влиза в музикалните автомати в кафенетата. Сингълът Nickel е продаден в повече от 1 млн. екземпляра и звучи в Карнеги Хол в Ню Йорк.

Идеята за реклама с музика се ражда в главата на Уолтър Мак, шеф на компанията, който е уверен, че това е двигателят на търговията.

Повече за същата цена

Pepsi, появила се 12 години след Coca-Сola, е принудена да съществува в нейната сянка. Първият голям пробив е през 1934 г., когато в разгара на Голямата депресия компанията решава да направи един маркетингов ход, който днес би ни се сторил банален- увеличава обема на бутилката, без да променя цената и слага надпис „10% безплатно". Американците, които в тези години пестят всеки цент, възприемат жеста като невиждана щедрост.

Coca-Сola, притежаваща по това време мултимилиарден запас стари бутилки в стандартния за времето размер от 180 мл, можела само да скърца със зъби, виждайки двойния скок на продажби на конкурента. Дори не била в състояние да намали цената си- тогава 5 цента била най-дребната монета, приемана от автоматите, и всички безалкохолни стрували толкова. Накрая прибегнала до друго- завела дело срещу конкурента за използване на Сola в името. Историята завършила с мирно споразумение и Pepsi-Cola останала „кола" чак до 1962 г. (когато самата тя решила да максимално да се отличи от конкурента и махнала втория компонент от името си).

Но „военните действия" на този фронт били започнали и се ражда стратегията „Повече за същата цена".

Дядо Коледа...

До 1931 г. никой не знаел как изглежда Дядо Коледа и в какво се облича. Рисували го различно- като епископ, моряк, всеки според собствената си традиция. Бяло-червеният костюм на дядо Коледа е изцяло изобретение на Coca-Сola, които поискали старецът да бъде нарисуван във фирмените им цветове. Оттогава вечните ценности- семейство, деца- стават отличителна тема на коледните кампании на Coca-Сola, а Коледа- един от най-важните символи на бренда. Дори и след 80 години...

... срещу младостта

До 1964 г. Pepsi мени рекламните си послания и целевата си аудитория като ръкавици без дори да може да съперничи на семейното послание на Coca-Сola. Накрая обаче открива решение с концепцията Поколението Pepsi. Срещу вечните ценности на Coke застават ценностите на младостта, спорта, здравето, звездите. Най-известната звезда, снимала реклама за Pepsi, става Майкъл Джексън.

Може да се спори коя концепция е по-успешна, но и двете са в топ-100 на най-добрите реклами в света.

И все пак те си приличат

Според официалната версия на двата бренда Coca Cola се появява през 1886-а, а Pepsi през 1898-а. И двете напитки са изобретени от фармацевти- едната като средство срещу главоболие, втората- срещу липса на тонус. И двете се продавали първоначално в аптеки.

Само че Coca-Cola се наложило да промени рецептата си, в чийто оргинал влиза екстракт от листа кока. А Pepsi не успява да опази фирмената си рецепта в тайна- през 1923 г. компанията банкрутира и й се налага да предаде списъка със съставки на съда.