Днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов ще проверят тунел „Ечемишка“, непосредствено преди пускането на движението по ремонтираната тръба в посока Варна.

С възстановяването на движението трафикът към Варна и София ще преминава без ограничения в двете тръби на „Ечемишка“. Тунелът е с дължина 775 м и е в експлоатация от 1984 г. Оттогава на съоръжението не е извършван основен ремонт.

Възстановителните дейности в тръбата за Варна стартираха на 1 септември миналата година, като движението досега се извършваше двупосочно в тръбата за София.

С цел облекчаване на трафика през летните месеци и почивните дни, се предвижда движението на тежкотоварни автомобили да бъде ограничено по всички магистрали. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.

Министърът уточни, че с Пътна полиция и ИА „Автомобилна администрация“ се съгласува за кои часове ще важи облекчението за леките автомобили. Ограничението за ТИР-овете ще се въведе от следващата седмица и ще важи до 15 септември.

Според регионалния министър е крайно време България да започне да се възползва от геостратегическото си положение. С въвеждането на тол системата ще поправим една несправедливост, заяви Нанков. В момента 2/3 от приходите от винетки – около 200 млн. лв. от общо 320 млн. лв. постъпления, идват от обикновените хора, които използват леки коли.

След въвеждането на тол системата тежестта ще падне върху тежкия трафик, който много повече допринася за амортизирането и натоварването на републиканската пътна мрежа, обоснова се той.

Николай Нанков подчерта, че с внедряването на тол системата България ще бъде една от първите страни в Югоизточна Европа със самоиздържащ се пътен сектор, тъй като се очаква приходите да бъдат около 1 млрд. лв. годишно. Около 500 млн. лв. повече ще бъдат постъпленията от тежкотоварни автомобили, като въвеждането на тол системата няма да натовари собствениците на автомобили до 3.5 тона, които ще продължат да плащат електронна винетка.

Постъпленията от тол системата ще допринесат за повишаването на сигурността и безопасността на пътната инфраструктура и ще позволят завършването на АМ „Хемус“.

Регионалният министър напомни, че тя, както и рехабилитацията на второкласната и третокласната пътна мрежа в Северна България, са основна цел в пътното строителство в мандата на правителството. Инвестициите от публичен ресурс, в транспортна и в друга инфраструктура доведоха до това Южна България да изпревари по степен на развитие Северна България, заяви той.

За цялостното изграждане на магистралите „Тракия“, „Марица“, „Люлин“ и строителството на АМ „Струма“ са допринесли значително в икономическото развитие на Южна България, коментира министърът.

Николай Нанков посочи, че 65% от населението на страната живее в Южна България, но Брутният вътрешен продукт в нея е 74% от общия. Преките чуждестранни инвестиции към 2015 г. са 20 млрд. лв. в Южна България от общо 23 млрд. лв., безработицата там е 6.5% спрямо 10% в Северна България.

Регионалният министър съобщи, че през следващата седмица ще бъде подписан договорът с избрания строител на 9.3-километровия участък на АМ „Хемус“ от Ябланица до Боаза. Обектът ще се изпълнява на инженеринг, което означава, че изпълнителят първо ще направи проектиране на трасето, а строителството ще започне през 2018 г.

От думите на Николай Нанков стана ясно, че приключва работата на оценителната комисия, която трябва да избере изпълнител за участък с дължина от 16.2 км от магистралата между Шумен и Търговище. Ако процедурата не бъде обжалвана, в началото на юли ще има избран строител другата и работата по проекта, който ще се изпълнява на инженеринг, ще стартира още през тази година.

Прави се техническо проектиране за 50-километровия участък между Боаза и разклона с второкласния път за Плевен и Ловеч, съобщи още министърът. Проектите трябва да са готови до края на годината и през следващата да се избере изпълнител на строителството.

Има готови идейни проекти за оставащата част от съоръжението с дължина 175 км от разклона при второкласния път до п.в. Буховци. Около 1.5 млрд. лв. е индикативната стойност на проекта, който е разделен два големи етапа с по три подетапа. Предстои да бъде направена оценка на въздействието върху околната среда, за се изберат варианти на трасе.

В зависимост от проектната готовност, ще има възможност за поетапно възлагане на работа в рамките на настоящия мандат, съобщи министър Нанков и посочи, че автомагистрала „Хемус“ се очаква да бъде завършена в цялост до седем години.

Министърът обърна внимание, че предпоставка за развитието на Северна България ще бъдат също изграждането на магистрала Русе – Бяла – Велико Търново и скоростния път Видин – Ботевград. Той съобщи, че има проектна готовност за изграждане на съоръжението с дължина 118 км от Русе до Велико Търново, разделено на три участъка, приоритетен от които е обходът на град Бяла.

Индикативната стойност на целия проект е между 550 и 615 млн. лв., като оптималният вариант ще бъде избран след като Министерството на околната среда и водите се произнесе по оценката за въздействие върху околната среда и оценката за съответствие и на база технологични и икономически разчети.

За проекта има готов парцеларен план. През третото тримесечие на годината ще имаме яснота за най-подходящия вариант, след което ще започнем с отчуждения на имоти и ще стартираме процедура за избор на изпълнител на инженеринг, обяви Николай Нанков.

Европейските фондове не са панацея за нито една област, категоричен бе регионалният министър. Според него трябва да има дългосрочни механизми инфраструктурни политики и сектори в страната да са устойчиви и да се самоиздържат. След въвеждането на тол системата ще има средства за строителството на нови магистрални отсечки, но трябва да сме визионери, заяви той.

Трябва да има политическо решение за това как да продължи изграждането на трансевропейски коридор 9 на юг, като възможностите са да се разшири пътя през прохода Хаинбоаз или да премине като тунел под връх „Шипка“, обяви Николай Нанков.

Той информира, че обходният път на Габрово ще бъде готов до края на следващата година и се търси финансиране за тунела. Според него Габрово може да стане един от основните центрове в страната и да се сравнява с Пловдив, в който за последните пет години има ръст от над 25% ръст на БВП и разкрити над 15 хил. работни места, като до края на 2018 г. ще има още над 3000 такива.