Викаме майстор сами, разходите- за сметка на продавача

1032
Викаме майстор сами, разходите- за сметка на продавача

Повече задължения на продавачите и разширяване правата и на българските потребители дефинира Европейският съд в Люксембург, коментираха експерти.

Едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург отваря нови вратички за търсене на претенции от страна на недоволните потребители и вменява повече задължения на продавачите на дефектиралата стока, казаха експерти от Дирекция "Техническа хармонизация и политика на потребителите" към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма /МИЕТ/.

Решението на съда в Люксембург гласи, че в случай на замяна на дефектна потребителска стока продавачът трябва да я отстрани от мястото, където е била инсталирана добросъвестно от потребителя и да инсталира на нейно място заместваща стока или да поеме необходимите за тези действия разходи.

Българският потребител може да претендира към продавача за транспортни разходи и хамалска работа на дефектирали вещи като мебели, хладилници, фризери, телевизори, печки и т.н. Ако уредът е бил монтиран - например климатик, пералня, миялна, подвижни котлони или фурни - ощетеният клиент може да поиска от продавача да поеме и разходите за майсторите, които той сам е извикал, за да отстранят дефекта.

В сезона на летните ремонти, когато се боядисва, слага се теракот или фаянс, монтира се нова дограма, ремонтират се покриви - ощетени клиенти също биха могли да претендират за безплатно привеждане на стоката в съответствие със сключения с продавача договор.

Ако примерно монтирате в жилището си фабрично дефектни плочки, без да сте забелязали, че по тях има скрит дефект, може да претендирате фирмата, която ви е продала стоката, да заплати всички разходи по демонтажа на старите и монтажа на новите ви плочки. Както и ако сте закупили и монтирали дефектен електроуред - можете да искате всички разходи по демонтажа и монтажа на новия изправен уред да бъдат за сметка на продавача.

Можем да си търсим правата и когато сме платили пакетна почивка или екскурзия чрез туроператор, но туристическата агенция направи промени в сключения договор - например промяна на хотела или датите на пътуване. Потребителят има възможност да търси правата си и при над 30 вида нелоялни търговски практики, включващи: измамна реклама, погрешни твърдения относно лечебни свойства на продукти, невярна информация за пазара, печелене на фалшиви награди и др.

Директива 99/44/ЕО, която урежда продажбата на потребителски стоки, предвижда отговорност на продавача спрямо потребителя за всяко несъответствие на тези стоки при тяхното доставяне на клиента. У нас защитата на потребителя е гарантирана напълно в глава Пета, раздел Втори на Закона за защита на потребителите, сочат експертите. Там е казано, че при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба. В този случай потребителят може да избира между извършване на ремонт на стоката или замяната й с нова, освен ако това е невъзможно или избраният от него начин за обезщетение е непропорционален в сравнение с другия.

Също така съгласно разпоредбата на чл.113, ал.4 от Закона за защита на потребителите привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е безплатно за потребителя. Той не дължи разходи за експедиране на потребителската стока или за материали и труд, свързани с ремонта й, и не трябва да понася значителни неудобства.

Според експертите на МИЕТ решението на съда в Люксембург визира най-вече случаите, когато замяната на стоката е единствената възможност за привеждане на стоката в съответствие с договора за продажба. Според родните експерти тази хипотеза възниква много рядко в България, тъй като търговците винаги предлагат отстраняване на несъответствието чрез ремонт на стоката. Тази хипотеза възниква единствено когато търговецът заяви, че стоката не може да бъде ремонтирана.

Източник: БТА

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

На фокус

Иновативни технологии за интелигентно почистване на подове у дома

Новата прахосмукачка-робот Roomba i7+ не само обича, но е и...