Викаме майстор сами, разходите- за сметка на продавача

825
Викаме майстор сами, разходите- за сметка на продавача

Повече задължения на продавачите и разширяване правата и на българските потребители дефинира Европейският съд в Люксембург, коментираха експерти.

Едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург отваря нови вратички за търсене на претенции от страна на недоволните потребители и вменява повече задължения на продавачите на дефектиралата стока, казаха експерти от Дирекция "Техническа хармонизация и политика на потребителите" към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма /МИЕТ/.

Решението на съда в Люксембург гласи, че в случай на замяна на дефектна потребителска стока продавачът трябва да я отстрани от мястото, където е била инсталирана добросъвестно от потребителя и да инсталира на нейно място заместваща стока или да поеме необходимите за тези действия разходи.

Българският потребител може да претендира към продавача за транспортни разходи и хамалска работа на дефектирали вещи като мебели, хладилници, фризери, телевизори, печки и т.н. Ако уредът е бил монтиран - например климатик, пералня, миялна, подвижни котлони или фурни - ощетеният клиент може да поиска от продавача да поеме и разходите за майсторите, които той сам е извикал, за да отстранят дефекта.

В сезона на летните ремонти, когато се боядисва, слага се теракот или фаянс, монтира се нова дограма, ремонтират се покриви - ощетени клиенти също биха могли да претендират за безплатно привеждане на стоката в съответствие със сключения с продавача договор.

Ако примерно монтирате в жилището си фабрично дефектни плочки, без да сте забелязали, че по тях има скрит дефект, може да претендирате фирмата, която ви е продала стоката, да заплати всички разходи по демонтажа на старите и монтажа на новите ви плочки. Както и ако сте закупили и монтирали дефектен електроуред - можете да искате всички разходи по демонтажа и монтажа на новия изправен уред да бъдат за сметка на продавача.

Можем да си търсим правата и когато сме платили пакетна почивка или екскурзия чрез туроператор, но туристическата агенция направи промени в сключения договор - например промяна на хотела или датите на пътуване. Потребителят има възможност да търси правата си и при над 30 вида нелоялни търговски практики, включващи: измамна реклама, погрешни твърдения относно лечебни свойства на продукти, невярна информация за пазара, печелене на фалшиви награди и др.

Директива 99/44/ЕО, която урежда продажбата на потребителски стоки, предвижда отговорност на продавача спрямо потребителя за всяко несъответствие на тези стоки при тяхното доставяне на клиента. У нас защитата на потребителя е гарантирана напълно в глава Пета, раздел Втори на Закона за защита на потребителите, сочат експертите. Там е казано, че при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба. В този случай потребителят може да избира между извършване на ремонт на стоката или замяната й с нова, освен ако това е невъзможно или избраният от него начин за обезщетение е непропорционален в сравнение с другия.

Също така съгласно разпоредбата на чл.113, ал.4 от Закона за защита на потребителите привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е безплатно за потребителя. Той не дължи разходи за експедиране на потребителската стока или за материали и труд, свързани с ремонта й, и не трябва да понася значителни неудобства.

Според експертите на МИЕТ решението на съда в Люксембург визира най-вече случаите, когато замяната на стоката е единствената възможност за привеждане на стоката в съответствие с договора за продажба. Според родните експерти тази хипотеза възниква много рядко в България, тъй като търговците винаги предлагат отстраняване на несъответствието чрез ремонт на стоката. Тази хипотеза възниква единствено когато търговецът заяви, че стоката не може да бъде ремонтирана.

Източник: БТА

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 719.670 0.00%
  • BGREIT 117.670 0.00%
  • BGTR30 564.120 0.00%
  • BGBX40 137.130 0.00%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1764 1.1765
  • GBP/USD 1.2826 1.2827
  • USD/JPY 109.6900 109.7050
  • USD/CHF 0.9681 0.9683
  • USD/CAD 1.2562 1.2564
  • AUD/USD 0.7912 0.7914
  • USD/BGN 1.6624 1.6627
Ask Bid
  • DOW JONES 21883.84 21887.84
  • S&P500 2452.02 2452.52
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5131.21 5133.21
  • DAX 12221.86 12223.86
  • FTSE 100 7377.45 7378.95
  • ПЕТРОЛ 48.64 48.69
  • ЗЛАТО 1284.58 1285.08
  • СРЕБРО 16.96 16.99

Видео