В навечерието на 2024 г. анализаторите твърдят, че рецесията в САЩ, която прогнозираха в продължение на две години, вече не е на дневен ред. Всички останали обаче - от компаниите до инвеститорите - все още се подготвят за забавяне, причинено от слабото потребителско търсене.

Дисонансът между обичайно оптимистичните анализатори от инвестиционните банки и по-предпазливите мениджъри на парични средства не е нов. Този път различното е нивото на предпазливост от страна на някои водещи компании, които очертават плановете си за следващата година.

Истинските мениджъри на парични средства не се съмняват на коя страна да се доверят. След като месеци наред бяха подвеждани, според тях анализаторите от страната на продавачите са твърде оптимистично настроени по отношение на перспективите за растеж, намаляването на лихвените проценти от Фед и възстановяването на потреблението, пише в свой анализ Reuters.

Какво ще се случи с долара през 2024?Очакванията са той да е нестабилен, но залагането на по-слаб долар остава опасно начинание


Според консенсусните прогнози на големите банки, включително Goldman Sachs, Morgan Stanley, UBS и Barclays, през 2024 г. глобалният растеж ще бъде ограничен от повишените лихвени проценти, по-скъпия петрол и отслабения Китай, но вероятността за рецесия е малка. Преди една година много банки прогнозираха рецесия в САЩ.

Бизнесът обаче се изказва по-мрачно, отколкото миналата година.

На базата на своята колекция от коментари на различни ръководства от 150 доклада за печалбите за третото тримесечие Deutsche Bank заявява миналия месец, че компаниите като цяло характеризират търсенето като донякъде слабо, но не тревожно слабо. Те продължават да намаляват запасите си, тъй като се приспособяват към слабото търсене на стоки.

Сред думите, използвани от бизнеса за описване на търсенето, са: "меко", "вяло", "бавно", "безвкусно", "несигурно", "приглушено", "ограничено", "предизвикателно", "слабо", "под натиск" и "неравномерно", посочват от германския кредитор.

Търговецът на дребно Walmart например обяви по-рано този месец, че макар да е бил изненадан от устойчивостта на потребителите през тази година в условията на нарастващи цени, това поведение се променя и той става предпазлив.

Пазете се от мантрата на тълпата на Уолстрийт: „Мекото кацане“ през 2024 г.WSJ: През всяка от последните три години инвеститорите следваха консенсус, който се оказа напълно погрешен


В последния си отчет за приходите веригата за намалени стоки Dollar General също заявява, че брутната печалба е намаляла, разходите за лихви са се увеличили и че очаква "разходите на клиентите да продължат да бъдат ограничени през 2024 г., особено в дискреционните категории".

Гигантът в стоките за бита Procter & Gamble звучи по-оптимистично. Андре Шултен, главен финансов директор на компанията, наскоро заявява, че през последното тримесечие P&G е успяла да увеличи дела си в обема и стойността на пазарите в САЩ, като отбелязва, че "потребителят в страната остава силен“.

Това разминаване не притеснява мениджърите на фондове. Това, което има значение за тях, обаче, е дали Федералният резерв ще успее да предотврати рецесията и все пак да ограничи инфлацията, без да навреди на потребителите.

След като в продължение на месеци Фед оставяше пазарите да гадаят, последната актуализация показва, че той признава необходимостта от баланс и че служителите са чувствителни към рисковете от прекомерно затягане на политиката и тласкане на икономиката към по-бързо от необходимото забавяне, посочва още информационната агенция.

Много компании вече усещат забавянето.

Скок на акциите, след като Фед даде на Уолстрийт това, което искашеDow отбелязва рекорд, надхвърляйки 37 000 за първи път


"Потребителите започват да забавят пазаруването си и компаниите, базирани на потребителския модел, или почти всички големи компании в този момент, започват да говорят за това", казва Макдона от PGIM. Глобалният мениджър на активи има активи за 1,27 трилиона долара.

Потребителските разходи наистина се охлаждат, както сочат проучванията на Института за управление на доставките (ISM). Доклад на Conference Board от ноември пък стига до извода, че около две трети от потребителите в САЩ все още възприемат рецесията като "донякъде" или "много вероятна" през следващата година.

Рецесията идва?

Последните две години не са никак лесни за макроикономистите, които се опитват да съчетаят движещите сили на отскока след пандемията и ястребово настроените централни банки. Всички показатели - от производствените проучвания до инвертираната крива на доходността в САЩ и плана за фискални разходи – сигнализират за забавяне или дори за рецесия.

Заетостта в САЩ остава гореща, отдалечавайки Фед от намаляването на лихвитеРаботните места в САЩ са се увеличили със 199 000 през ноември, нивото на безработица пада до 3,7%


Проучванията на Reuters, проведени до 2022 г. и до средата на 2023 г., последователно показват, че медианната вероятност за рецесия в САЩ в рамките на една година според икономистите е над 60%. Сега тази вероятност е по-близо до 45%.

"Ако трябва да бъдем честни, годината беше трудна", казва Крис Рандс, старши портфолио мениджър в глобалния екип за мултиактиви в Nikko Asset Management. "Ако се върнете назад и погледнете в исторически план, ако използвате американските водещи индикатори например, те ви казват, че САЩ е трябвало да навлязат в рецесия преди 12 месеца."